Od roku 2014 mesto delegovalo odťahovaciu službu koncesnou zmluvou na firmu Car Towing. Ako sa neskôr ukázalo, nebola to dobrá cesta, ako preniesť svoje povinnosti na súkromníka.

Nahnevaní vodiči riešili svoje odtiahnuté autá rôzne. Podľa informácii TRENDU sa niektorí hádali v priestore na odťahovanie s dispečerkou o výšku pokuty, prípadne si vyhádali auto späť aj bez nej. Väčšina však zaplatila 99-eurový poplatok, pretože chceli auto čo najskôr späť. Iní sa s firmou súdili a vysúdili si svoje peniaze späť.

Nezisková činnosť?

Predseda predstavenstva spoločnosti Car Towing Radovan Valent tvrdí pre TREND, že jeho firma na odťahu vôbec nezarábala.

Pri cene 99 eur v platnej legislatíve je to stratová činnosť,“ dodáva. Argumentuje znaleckým posudkom znalca z Ekonomickej Univerzity z roku 2011, ktorý vyhodnotil nákladovú cenu za jeden odťah na 150 eur. Posudok bral do úvahy vtedajšie ceny pohonných hmôt či mzdových nákladov. „Tieto náklady sa každoročne zvyšujú, najviac v posledných rokoch cena práce a výška nájomného za nehnuteľnosti v Bratislave,“ dodáva R. Valent.

Biznis s odťahmi sťažili aj nové zákony. Od roku 2017 platí, že nie je možné odstrániť neoprávnene parkujúce vozidlo z rezidenčných zón a ostal iba odťah vozidla z parkovacím rezervných boxov.

Aj preto si myslí, že mesto bude na odťahoch stratové tiež. „Náklad na jeden odťah v DPB môže stáť okolo 250 až 270 eur, a to napriek tomu, že nemajú takmer žiadne náklady na prenájom priestoru,“ odhaduje R. Valent. Podľa neho budú najväčšiu položku tvoriť mzdové náklady na zabezpečenie non-stop prevádzky odťahov a výdaja vozidiel.

Aj Bratislava predpokladá, že nebude na odťahoch zisková. Koľko to bude ešte mesto nevie. „Odhadujeme, že dopravnému podniku budeme mesačne doplácať za odťah,“ tvrdí P. Bubla. Podľa neho tam vstupujú najmä vysoké personálne náklady na nepretržitý dispečing a režijné náklady. Cena za odťah zostáva nezmenená – 99 eur, ale nemusí ostať taká donekonečna. Mesto tvrdí, že po prvých týždňoch vyhodnotí činnosť odťahovky a podľa výsledkov analýzy prípadne zmení cenu.

Nové vedenie hlavného mesta už v minulom roku uvažovalo o tom, že zmluvu so súkromnou odťahovou firmou vypovie. Lenže narazili na dlhú výpovednú lehotu.

„Analyzovali sme možnosti zabezpečovania odťahovej služby tak, aby nevznikali pochybnosti o jej zákonnosti. Koncesnú zmluvu bolo možné predčasne vypovedať len za prísne stanovených podmienok, pričom výpovedná lehota bola šesť mesiacov,“ dodáva hovorca Bratislavy Peter Bubla. Preto mesto zmluvu nechalo radšej exspirovať do konca januára.

Bratislava teraz uzatvorila s vlastným dopravným podnikom novú zmluvu len na rok. Plánuje po zavedení parkovacej politiky v roku 2021 založiť nový komunálny mestský podnik, ktorý by mohol odťahovanie robiť.

Cena môže ísť hore

Dopravný podnik mal na odťah tri špecializované autá od spoločnosti Car Towing. Dve musel dokúpiť.

„Len jedno vozidlo bolo prevádzkyschopné, preto sme obstarali ďalšie dve nové vozidlá v cene 79 900 eur za jedno vozidlo,“ informuje Adriana Volfová, hovorkyňa Dopravného podniku Bratislavy (DPB).

A. Volfová tvrdí, že pre nich odťahy znamenajú len náklady, tie im budú uhrádzané hlavným mestom na základe ich reálnej výšky štvrťročne.

Napokon nie je isté, či bude mesto odťahovať autá len na cestách 1. a 2. triedy alebo aj 3. a 4. triedy. „Ak by si mesto robilo odťahy z ciest 1. a 2. triedy a mestské časti Bratislavy na cestách 3. a 4. triedy vo vlastnej réžii, tak bude výsledkom ešte väčšia strata. Môj odhad je cez 300 eur za každé odtiahnuté auto,“ dodáva R. Valent. Jeho firma robila odťahy na všetkých typoch ciest.

K cene odťahu si vodič bude musieť prirátať ešte výšku pokuty za priestupky, ktorá bude závislá od rozhodnutia mestského policajta. Pohybuje sa v desiatkach eur. Auta budú kontrolovať a navrhovať na odťah mestskí aj štátni policajti. Na základe ich uváženia a závažnosti priestupku sa auto buď odtiahne alebo dostane „papuču“.

Aj ďalšie mestá na Slovensku TRENDU potvrdili, že odťahovanie pre nich nie je zisková činnosť. Buď ho zrušili (Nitra) alebo ho robia so stratou (Košice).

Počty odtiahnutých áut

Koľko áut ročne firma odtiahla a aké z toho mala zisky je ťažko zistiť. Odťahovanie pre mesto nebolo jedinou činnosťou spoločnosti. Bola pre ňu podstatou biznisu. „Pre DPB sme realizovali zhruba 75 percent výkonov,“ informuje R. Valent.

Okrem toho robí aj komerčné odťahy pre súkromné osoby aj firmy. Tam si podľa jej webu účtuje 30 eur za naloženie a 30 eur za vyloženie auta. Prevoz v Bratislave stojí 99 eur a za kilometer mimo mesta si firma pýta jedno euro.

Podľa informcií R. Valenta sa priemerne robilo v Bratislave 25-30 odťahov denne počas pracovných dní, v sobotu päť až sedem odťahov a v nedeľu len jeden až tri odťahy. Ak by sa firme podarilo za týždeň odtiahnuť 150 áut s cenou 99 eur, tak by teoreticky mohla mať tržby za rok okolo 772-tisíc eur.

To približne sedí s tržbami, ktoré o firme uvádza portál FinStat.sk. Firma sa dostala v roku 2018 do straty viac ako 50-tisíc eur, ale predošlé roky bola v miernom zisku. Jej tržby však boli v posledných rokoch v státisícoch eur. Vzhľadom na to, že počet jej zamestnancov bol len do 10 ľudí, personálne náklady zjavne neboli vysoké.

Reálny počet odtiahnutých áut bol nižší. Car Towing v minulosti tvrdil, že za rok 2018 odtiahli asi 4 500 áut. Čerstvé čísla TRENDU neposkytol. Ani magistrát nedisponuje takouto komplexnou štatistikou o odťahoch áut za uplynulé roky. „Máme vedomosť o tom, že v roku 2019 bolo vykonaných 5179 odťahov,“ prezrádza P. Bubla.

Bratislava prebrala stratový biznis. Odťah auta môže stáť výrazne viac

Odťahovanie v Banksej Bystrici Zdroj: TASR - Jozef Ďurník

Nezákonný odťah

Prenos možnosti odťahovať autá na súkromnú firmu od začiatku narážalo na viaceré rozporuplné názory právnej praxe a vyvolávalo pochybnosti. „Odťahovú službu podľa zákona môže zabezpečovať len hlavné mesto alebo právnická osoba ním založená, prípadne zriadená, teda mestský podnik,“ vysvetľuje P. Bubla.

Car Towing mal preto v minulosti problémy s vymáhaním 99-eurového poplatku za odťah. Informovanejší vodiči mu odmietali pokutu zaplatiť. Firma im auto musela vydať aj bez zaplatenia, lebo by im obmedzila prístup k súkromnému majetku.

V minulosti médiá upozorňovali na to, že odťahovanie áut súkromnou firmou bolo nezákonné celý čas od roku 2014. Právnici to vysvetľujú tým, že pri odtiahnutí auta ide o taký závažný zásah do majetkových práv občanov, že to môže urobiť iba štát alebo mesto, alebo nimi zriadená firma určená výhradne na odťahovanie.

„V žiadnom prípade sa nesmie toto právo delegovať súkromníkovi. Čo potvrdilo aj niekoľko právoplatných rozsudkov z minulosti,“ vysvetľuje Milan Ficek, advokát kancelárie Ficek a Ficeková na svojom webe, kde sa venuje aj online právnemu poradenstvu.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa