Po tridsiatich rokov prác v Rusku oficiálne ukončili výstavbu Bajkalsko-amurskej magistrály (BAM). Posledným úsekom, ktorý spustili do prevádzky, je Severomujskij železničný tunel.

K Tichému oceánu

„Rusko získalo druhú cestu k Tichému oceánu a Ruské železnice nádejnú infraštruktúru,“ uviedol prezident Ruských železníc Gennadij Fadejev po sprevádzkovaní tunela. Prejazd novým tunel v Severomujskom pohorí trvá 15 minút namiesto 2,5-hodinovej cesty po náhradnej 54-kilometrovej trase cez oblasť častých lavín.

„Otvorenie Severomujského tunela umožní zvýšiť export ropy do Číny,“ povedal pre agentúru Dejta.ru G. Fadejev. V súčasnosti BAM prepravuje 1 milión ton nákladov ročne.

Po hospodárskej stagnácii začiatkom 90. rokov začali BAM i južnejšie umiestnená Transsibírska magistrála opäť ožívať. Od roku 1995 do roku 2002 sa celková preprava tovarov na oboch železničných tratiach zvýšila o 35 %, na 61,7 mil. ton ročne.

Do roku 2010 sa očakáva zvýšenie o ďalších 30 %, a preto sa už v budúcom roku plánuje presmerovanie 6 mil. ton nákladov z Transsibírskej magistrály na BAM, informuje agentúra AK&M.

Železničná kontajnerová doprava by sa v budúcnosti mala stať vážnym konkurentom nákladnej lodnej dopravy.

    Bajkalsko-amurskú magistrálu po 30 rokoch dostavali

    Bajkalsko-amurská magistrála v celkovej dĺžke 3200 km vedie z Tajšetu na Transsíbírskej magistrále do Komsomoľsku na Amure. Pretína sedem horských hrebeňov a vyše tritisíc vodných plôch. S výstavbou BAM-u začali 23. decembra 1973. Celkovo sa do jej budovania zapojilo 30-tisíc ľudí. BAM obchádza jazero Bajkal zo severu (smerom na Bratsk), Transsibírska magistrála z juhu (smerom na Irkutsk).

    Myšlienka prepojenia Ďalekého východu, Sibíri a európskej časti Ruska vznikla v polovici 19. storočia. V roku 1891, počas vlády cára Alexandra III, vznikol konečný projekt železnice. Stavbu dostal na starosť Alexandrov syn, posledný ruský cár Mikuláš II. Prevádzka na kľúčovej časti Transsibírskej magistrály, vtedy ešte s niekoľkými prestupmi vrátane cesty kompou cez Bajkal, začala 14. júla 1903.

Od Tichého oceánu k Atlantickému možno dopraviť tovar za necelé dva týždne, kým po mori trvá cesta najmenej trikrát dlhšie, informujú internetové noviny Gazeta.ru.

Tunel rekordov

Severomujskij tunel s dĺžkou 15 343 metrov je najdlhším železničným tunelom v Ruskej federácii a piatym najdlhším na svete. Stavali ho 27 rokov.

Podiel na dĺžke výstavby majú nepriaznivé klimatické podmienky – v zime 60-stupňové mrazy, tektonicky narušené Severomujské pohorie s prerážajúcimi vodami podzemnej rieky (na existenciu ktorej upozornili až snímky z kozmu desať rokov po začiatku stavby) a riziko zemetrasení o sile 7 až 8 stupňov Richterovej stupnice.

Všetky spomenuté riziká v súčasnosti vyhodnocuje centrum riadenia premávky v tuneli v Okusinkane. Predpokladaná životnosť tunela je 100 rokov.