Obchodná dohoda medzi USA a Britániou nespravodlivo trestá amerických výrobcov, ktorí majú výrobné závody v Kanade a Mexiku, uviedla Americká rada pre automobilovú politiku (AAPC), ktorá zastupuje domáce automobilky. Podľa nej v ostrom vyhlásení poškodzuje aj dodávateľov a zamestnancov.

Zmluva, ktorú vo štvrtok oznámili americký prezident Donald Trump a britský premiér Keir Starmer, znižuje clá na dovoz áut z Británie do USA z 27,5 percenta na 10 percent pri kvóte 100-tisíc vozidiel a clá na dovoz ocele a hliníka na nulu. Na druhej strane, členovia AAPC, Ford, General Motors a Stellantis čelia pri autách vyrábaných vo svojich závodoch v Kanade a Mexiku poplatkom vo výške 25 percent.

„Sme sklamaní, že vláda uprednostnila Britániu pred našimi severoamerickými partnermi,“ povedal prezident AAPC Matt Blunt. „V rámci tejto dohody bude dovoz áut z Británie s minimálnym podielom amerických komponentov lacnejší než dovoz vozidiel z Mexika a Kanady, kde americké komponenty tvoria asi polovicu,“ dodal.

Trump síce minulý týždeň oznámil opatrenia na zmiernenie dôsledkov jeho ciel na výrobcov áut v USA, avšak na dovoz áut kompletne vyrobených mimo Spojených štátov sa úľavy nevzťahujú. Po dohode s Britániou plánuje Trump vyrokovať separátne dohody aj s Japonskom, Južnou Kóreou a Európskou úniou. Všetky tieto trhy vyvážajú do USA kompletné vozidlá. Šéf AAPC teraz dúfa, že Trump neurobí americkým automobilkám to isté čo v prípade dohody s Britániou. „Dúfame, že uprednostnenie automobilov z Británie na úkor áut zo severoamerického trhu nebude predstavovať precedens pre budúce rokovania s ázijskými a európskymi konkurentmi,“ dodal Blunt.

Ďalšie dôležité správy

KK40 Washington - Americký prezident Donald Trump
Neprehliadnite

Donald Trump podpísal nariadenia, ktoré uľavia americkým automobilkám od ciel