Na čo si dať pozor pri prezúvaní zo zimných „gúm“ na letné? Zostavili sme aj orientačný prehľad cien v pneuservisoch za prezutie či výmenu kolies.
1. Kedy je správny čas
Letné pneumatiky možno s pokojným svedomím obuť, ak sa denné teploty držia konštantne nad 13° stupňami Celzia. Treba však dať pozor aj na nočné teploty, ktoré by nemali dosiahnuť hodnoty okolo nuly. Nie je náhoda, že novšie autá upozorňujú na nebezpečenstvo vzniku námrazy na ceste už pri 3 - 4 stupňoch Celzia.
2. Hĺbka dezénu
Hĺbka dezénu je vec, ktorú by sme pri prezúvaní (po zohľadnení ročného obdobia a teploty) mali riešiť ako prvú. Pri letných pneumatikách hĺbka podľa platnej vyhlášky nesmie klesnúť pod 1,6 mm, pri zimných sú to až 3 mm. To sú minimálne zákonné hodnoty, odborníci odporúčajú mať aspoň 3 mm na letných a 4 mm na zimných penumatikách.
Hĺbku dezénu zistíte aj pohľadom. Každá pneumatika má v medzerách medzi lamelami kontrolné plôšky. Ak je dezén zjazdený na úroveň plôšky, takú pneumatiku už nepoužívajte ani neodkladajte na ďalšiu sezónu. Ak kontrolné body neviete nájsť, použite mincu. Žltý okraj jednoeurovky má šírku zhruba 3 mm, strieborný okraj dvojeurovky približne 4 mm. Mincu „ponorte“ do dezénu v strede behúňa pneumatiky a hneď uvidíte, ako na tom je.

Svetlý okraj dvojeurovky má šírku zhruba 4 milimetre Zdroj: pixabay / Moritz320 / CC0
Jazda na pneumatikách s príliš plytkým dezénom sa stáva nebezpečnou najmä na mokrom povrchu, pretože opotrebovaný dezén nie je schopný spoľahlivo odvádzať vodu. Pravdepodobnosť šmyku alebo aquaplaningu sa prudko zvyšuje.
Ak pneumatika nespĺňa vyhláškou stanovené limity, riskujete pokutu do 60 eur, v prípade právnickej osoby až do výšky 3500 eur. Nehovoriac o tom, že môžete prísť prídete o doklady k autu a tabuľky s EČV.
3. Vek pneumatiky
Vek zistíte podľa DOT kódu, ktorý nájdete na bočnej strane pneumatiky. DOT kód má 12 miest a posledné 4 čísla určujú týždeň a rok výroby. Ak je posledné štvorčíslie 1215, znamená to, že pneumatiku vyrobili v 12. týždni roku 2015.
Maximálny vek pneumatiky zákon neurčuje. No skúsení vodiči nejazdia na letných gumách starších ako 6 rokov. V prípade zimných pneumatík sa odporúča ich výmena už po 3 - 4 rokoch, pretože guma časom tvrdne a práve mäkká zmes je dôležitá pre dobré jazdné vlastnosti v zimných podmienkach.
4. Rozmery pneumatiky
Tu sa treba striktne riadiť údajmi, ktoré máte uvedené v Osvedčení o evidencii vozidla (veľký technický preukaz). Môže tam byť uvedená aj alternatívna veľkosť pneumatiky, takže ak máte k dispozícii aj zodpovedajúco veľké disky, môžete ísť aj do alternatívneho rozmeru. Nevhodná kombinácia veľkosti pneumatiky a disku zásadne ovplyvní jazdné vlastnosti auta, a k lepšiemu to nebude.
Ak si aj zvolíte výrobcom auta povolený rozmer zapísaný v technickom preukaze, pamätajte na to, že frajerské veľké disky so širokými nízkoprofilovými pneumatikami síce zlepšia brzdnú dráhu a stabilitu v zákrutách, no zhoršia akceleráciu, spotrebu a komfort na rozbitých cestách. Navyše sa zníži životnosť podvozkových častí auta.
5. Tlak v pneumatike
Kontrola tlaku v pneumatike je pri prezúvaní samozrejmosťou. Informáciu o tom, na aký tlak treba pneumatiky plniť, nájdete na nálepke v okolí vodičových dvier alebo na krytke palivového otvoru. Hodnoty môžu byť uvedené aj priamo na pneumatike a každá automobilka ich uvádza v príručke majiteľa.
Odporúčané hodnoty tlaku v pneumatikách pre prednú a zadnú nápravu sa môžu líšiť, niektoré značky dokonca uvádzajú odporúčané tlaky pre jazdu v bežnej premávke a na diaľnici či pre rôzne stupne zaťaženia vozidla osobami a nákladom.
Tlak v pneumatikách je potrebné kontrolovať aspoň raz mesačne a najmä pred dlhou jazdou. Výhodu majú majitelia vozidiel vybavených signalizáciou tlaku pneumatík (podľa nariadenia Európskej únie je tento systému pre nové autá od roku 2014 už povinný).
Niektoré autá sú schopné zmerať tlak prostredníctvom systému ABS a preto si nevyžadujú ďalšiu investíciu. Iné si vyžadujú špeciálne ventily, ktoré snímajú tlak a teplotu v pneumatike. Cena ventilu so snímačom sa pohybuje v rozmedzí od 60 do 80 eur. A to je položka, ktorá môže zásadne ovplyvniť to, či sa rozhodnete pre kúpu nových diskov alebo budete používať na obe ročné obdobia rovnaké. K druhej súprave diskov totiž budete musieť dokúpiť aj 4 drahé ventily so snímačmi.
Navyše, tieto ventily treba preprogramovať špeciálnym prístrojom a nie každý pneuservis ním disponuje. Čerešničkou na tom celom je, že typ ventilu sa môže líšiť aj od modelového roku automobilu a snímač obsahuje aj batériu, ktorej životnosť je 3-5 rokov alebo cca 160-tisíc kilometrov.
6. Oplatí sa mať kompletné súpravy kolies?
Mať dve sady diskov s obutými pneumatikami na zimné a letné použitie je výhoda. Pneumatiky netrpia častým prezúvaním, v pneuservise zaplatíte menej a teoreticky sa kolesá dajú vymeniť aj doma. Vyžaduje si to však vysokú prvotnú investíciu.
Plechové disky sú lacnejšie a menej náchylné na poškodenie. Drahšie zliatinové dobre vyzerajú a zlepšujú jazdné vlastnosti auta. Ak sa vám podarí zničiť plechový disk, škoda bude rádovo v desiatkach eur. Kvalitný zliatinový stojí aj stovky eur.
Ak meníte celé kolesá, nezabudnite na ich vyváženie (pri prezúvaní pneumatík na jednu súpravu diskov sa to robí automaticky). Vyváženie kolesa totiž zásadne vplýva na jazdné vlastnosti a samozrejme aj na životnosť pneumatiky. Po zarátaní ceny vyváženia už s veľkou úsporou vďaka vlastníctvu kompletných zimných a letných kolies nerátajte. Ušetríte 20 až 50 eur za rok.
Pri vyvažovaní kolies sa používajú dva typy závaží – bežné „nastrkovacie“ alebo exkluzívnejšie nalepovacie. Spomíname ich kvôli cenovému rozdielu. Kým 30 gramov obyčajného závažia stojí zhruba 20 centov, tá istá gramáž vyjde pri nalepovacích takmer 10 eur. Spolu s náročnejšou montážou to významne ovplyvňuje celkovú cenu sezónneho prezúvania.
7. Zimné pneumatiky v lete
Nebezpečné je aj letné dojazďovanie zimných pneumatík, ktoré už nespĺňajú trojmilimetrový zákonný limit. Pri teplote nad 7° C sa z ich zmesi môžu začať uvoľňovať zmäkčovadlá, ktoré na pneumatike vytvárajú nepríjemný šmykľavý film. Výsledkom sú horšie jazdné vlastnosti a dlhšia brzdná dráha.
Orientačný prehľad cien v pneuservisoch | ||
Región | Cena za výmenu kompletných kolies (€) | Ceny za prezutie pneumatík na jednu súpravu diskov (€) |
Bratislava | 10 - 15 | 15 - 30 |
Banská Bystrica | 10 - 15 | 20 - 25 |
Košice | 12 - 14 | 24 - 28 |
Prešov | 15 - 22 | 25 - 35 |
Trenčín | 10 - 15 | 25 - 30 |
Trnava | 20 - 25 | 33 - 35 |
Žilina | 15 - 20 | 28 - 32 |
Prameň: cenníky pneuservisov zverejnené na webe |