Vakcinácia nie je len medicínska, ale aj diplomatická téma. Predovšetkým ruskí a čínski diplomati sa snažia cez vakcíny svojich štátov získavať väčší vplyv na medzinárodnej scéne a posilňovať svojich krajín. Ich vakcíny si objednávajú najmä štáty, ktoré nemajú na výber.

V Európe a Amerike sa momentálne očkuje troma vakcínami proti Covid-19, ktoré boli vyrobené farmaceutickým firmami a výskumnými inštitúciami pôsobiacimi na západe. Okrem toho sa však najmä v Ázii a južnej Amerike očkuje aj čínskymi a ruskými vakcínami.

V súvislosti s tým sa vo svete odohrávajú dve celkom rozličné stratégie. Kým pre západ je prioritou, čo najskôr zaočkovať vlastné obyvateľstvo a predísť ďalším ľudským a ekonomickým škodám, Rusko a Čína sledujú popri vakcinácii svojho obyvateľstva aj dlhodobejšie mocenské záujmy.

Aj kvôli odlišným stratégiám si západné štáty vedú vo vakcinácii podstatne lepšie, pretože doteraz zaočkovali väčšie percento svojich obyvateľov a očkujú rýchlejším tempom.

Vakcinačný nacionalizmus

Čína a Rusko sa zamerali na diplomatickú vakcinačnú vojnu, ktorú si západ zatiaľ veľmi nevšíma. Štáty Európy a USA vsadili skôr na vakcinačný nacionalizmus, čoho dôkazom je, že EÚ dokonca uvažovala o zákaze vývozu vakcín. Jedinou výnimkou v tomto smere je zapojenie sa do medzinárodnej iniciatívy Covax pod hlavičkou OSN, v ktorej sa budú vakcíny prerozdeľovať medzi najchudobnejšie štáty. Táto schéma však ešte len začína s reálnymi dodávkami a tempo očkovania je veľmi pomalé.

Ako píše britský Guardian, západné vlády sa vzdali geopolitiky a nechávajú rozhodnutia o dodávkach do jednotlivých štátov na farmaceutické spoločnosti. Tie si s výnimkou vakcíny od AstraZeneca vyberajú takých odberateľov, ktorí najlepšie platia.

Čína a Rusko to využívajú.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa