O súčasnosti sa často hovorí ako o digitálnej ére. Firmy čoraz častejšie siahajú po riešeniach, ktoré im umožnia zefektívniť interné procesy a zároveň lepšie zvládať komplexné legislatívne požiadavky. Digitalizácia zároveň mení profil daňového poradcu, ktorý musí kombinovať odborné znalosti s technologickým prehľadom. Práve prepojenie týchto svetov sa ukazuje ako kľúč k úspešnej transformácii v oblasti daní. O tom, ako sa digitalizácia a automatizácia prejavujú v oblasti daní, hovoria Ivana Dvořáková a Martin Hricko, daňoví poradcovia z Deloitte.

V ktorých oblastiach daňovej agendy vnímate najväčší potenciál na zefektívnenie prostredníctvom technológií?

MH: Často ide o spracovanie veľkého počtu údajov, ale aj o rutinné činnosti. Typickým príkladom je príprava výkazov k DPH, pri ktorej sa každý mesiac opakujú úpravy s rovnakým typom dát. Takúto činnosť dokáže efektívne nahradiť technológia, zatiaľ čo daňový poradca sa môže sústrediť na rozhodovanie pri špecifických prípadoch.

ID: Hlavnou zónou záujmu je príprava daňových priznaní, ale dôležitá je aj oblasť daňových previerok a revízie údajov deklarovaných daňovému úradu pokrývajúcich aj obdobie niekoľkých rokov. Takéto previerky vykonávame pri potenciálnych akvizíciách spoločností alebo aj pri výmene na riadiacich postoch na finančných oddeleniach.

Čo si možno predstaviť pod pojmom daňové technológie? Aké digitálne riešenia firmám ponúkate?

ID: Sú to softvérové nástroje určené na efektívnejšie a presnejšie spracovanie daňovej agendy v oblasti DPH, dane z príjmov či mzdovej agendy. Prostredníctvom technológií môžeme nasimulovať aj daňovú kontrolu, odhaliť prípadné nezrovnalosti, vypočítať dosahy a navrhnúť riešenia pred tým, ako kontrolu otvorí daňový úrad. Okrem toho máme k dispozícii nástroj na efektívnu obhajobu daňovej uznateľnosti nákladov či na spracovanie oznámení k dani z finančných transakcií.

Čo prináša automatizácia daňových procesov firmám z pohľadu nákladov, času či rizika chýb?

ID: Náklady a čas šetrí, chyby eliminuje. Napríklad taxCube, náš nástroj na spracovanie priznaní k DPH, obsahuje viac ako 70 matematických a logických testov, ktoré odhaľujú chyby v zaúčtovaní alebo vo vykazovaní. Nastavili sme v ňom aj metodiku na správne zaradenie transakcií do jednotlivých zdaňovacích období, čo si inak zamestnanci zastrešujúci daňovú agendu musia prácne naštudovať v legislatíve.

MH: Čas ušetrený automatizovaním rutinných činností a procesov môžu zamestnanci využiť na činnosti s vyššou pridanou hodnotou. Pri veľkom objeme dát zásadne klesá chybovosť, ku ktorej dochádza pri manuálnom spracovaní.

Ivana Dvořáková, senior manažérka na oddelení daňového poradenstva 
Martin Hricko, manažér na oddelení daňového poradenstva
Zdroj: ROBO HUBAČ

Všímate si posun v postoji firiem k digitálnym riešeniam v daňovej oblasti?

ID: Výrazne, rozumejú prínosom a vyhľadávajú ich. Okrem času a peňazí digitálne riešenia chránia reputáciu firiem. Daňové kontroly pre neustále nezrovnalosti nie sú dobrou vizitkou.

MH: Určite. Je to spôsobené stále rastúcou dostupnosťou rôznych daňových nástrojov, ale aj častými zmenami legislatívy a cielenejšími daňovými kontrolami.

Investície do technologických nástrojov v daňovej oblasti môžu byť nemalé. Ako firmy posudzujú ich návratnosť?

ID: Veľmi uvedomelo, technologické nástroje predstavujú systematický prístup k dátam, uchovávajú a chránia ich aj v prípade výmeny zamestnancov. Zároveň otvárajú nové možnosti a kapacity na prácu, ktorú zatiaľ automatizácia nepokrýva.

Daňová legislatíva sa často mení. Ako technologické riešenia reagujú na tieto zmeny bez potreby opakovanej výmeny softvéru?

MH: Technologické nástroje sú navrhnuté tak, aby boli flexibilné a stále aktuálne. Zmeny sa vykonávajú automaticky na pozadí bez potreby zásahu klienta. Nemôže sa stať, aby nástroj, ktorý má slúžiť na spracovanie daňovej agendy, neodzrkadľoval platnú legislatívu.

Sú vaše nástroje škálovateľné aj pre firmy, ktoré pôsobia vo viacerých krajinách a čelia rôznym daňovým režimom?

ID: Sme medzinárodná spoločnosť a naše riešenia sú lokalizované vo viacerých krajinách podľa legislatívy konkrétnej krajiny, pričom na lokalizácii sa vždy podieľajú certifikovaní daňoví poradcovia danej krajiny.

V minulosti boli technológie doménou IT oddelení. Znamená to, že dnes potrebujú mať daňoví špecialisti aj technické znalosti?

ID: Áno, v Deloitte sme dokonca vytvorili pozície takzvaných digitálnych daniarov. Do popredia sa dostáva schopnosť nasať daňovú problematiku a pretaviť ju do digitálneho riešenia. Na strane klientov je kľúčová otvorenosť voči zefektívňovaniu procesov prostredníctvom technológií, hľadaniu riešení a nového pohľadu na pokrytie daňovej agendy a elimináciu rizík opakovaných sankcií pre nesprávnu aplikáciu zákona. 

MH: S rýchlo sa rozvíjajúcimi technológiami sú isté technické znalosti potrebné už takmer v každom zamestnaní, daňových poradcov nevynímajúc. Na jednej strane im to pomáha využívať dostupné nástroje na zvýšenie ich vlastnej efektívnosti a na tej druhej lepšie porozumieť potrebám klientov.

Ivana Dvořáková, senior manažérka na oddelení daňového poradenstva 
Martin Hricko, manažér na oddelení daňového poradenstva
Zdroj: ROBO HUBAČ

Priblížili by ste zmenu profilu ideálneho daňového poradcu v digitálnom prostredí?

MH: Daňoví poradcovia by mali okrem prehlbovania vedomostí týkajúcich sa účtovníctva a daní rozširovať svoje znalosti aj v oblasti digitálnych technológií, aby držali krok s vývojom a boli schopní ponúkať klientom vždy aktuálne riešenia.

Ako prebieha proces zavádzania technologického riešenia u klienta? Čo všetko zahŕňa podpora v rámci implementácie?

MH: Pri implementácii je nevyhnutné pochopiť potreby klienta a jeho procesy. Často narazíme na rôzne špecifiká a nuansy, ktoré je potrebné zohľadniť, pretože každá spoločnosť má svoje jedinečné charakteristiky. Dôležitou súčasťou procesu je testovanie implementovaného riešenia na reálnych dátach. Samozrejme, sme k dispozícii aj po ukončení implementácie, takže klient má neustálu podporu.

ID: Implementácia často detailne preverí dovtedajšie nastavenie procesov, identifikuje nedostatky, pokryje rizikové oblasti a odhalí nové príležitosti, a to spätne aj do budúcna. Odstraňuje nastolenú prevádzkovú slepotu, keď klienti po sebe nevidia chyby, ktoré sa opakujú roky.

Sú dostupné riešenia vhodné aj pre firmy, ktoré nemajú vlastné IT oddelenie alebo skúsenosti s digitálnou transformáciou?

MH: Určite, nástroje vyvíjame spolu s IT špecialistami. Pri implementácii tak dokážeme významne pomôcť klientom aj z IT pohľadu, najmä v prípadoch, keď nemajú skúsenosti s podobným softvérom.

ID: Netreba sa báť začať. Zároveň je dobré uvedomiť si benefity odhalenia nedostatkov sofistikovaným spôsobom daňovým poradcom namiesto ich odhalenia daňovým úradom počas daňovej kontroly, ktorá už prináša sankcie.

Ako vnímate budúcnosť daňového poradenstva v kontexte technologického vývoja?

ID: Daňový poradca má zabezpečiť správnu implementáciu legislatívy vopred, nie až na základe výsledkov z daňovej kontroly. Legislatíva sa často mení, zachytáva nepokryté oblasti aj na základe podnetov z EÚ a práve neustálym vývojom technologických nástrojov sme schopní na zmeny adekvátne reagovať. Smerujeme k elektronickej fakturácii a elektronickému vykazovaniu údajov z faktúr, o to dôležitejšiu úlohu bude zohrávať zodpovedajúce nastavenie a prepojenosť jednotlivých systémov.

Ivana Dvořáková
Senior manažérka na oddelení daňového poradenstva Deloitte Slovensko. Má rozsiahle skúsenosti s poskytovaním poradenských služieb v oblasti DPH slovenským aj zahraničným spoločnostiam z rôznych sektorov. Špecializuje sa na hĺbkové previerky, zastupovanie klientov pri daňových kontrolách a spracovanie daňovej agendy pomocou technologických nástrojov. Je certifikovaná daňová poradkyňa a členka metodicko-legislatívnej komisie pre DPH Slovenskej komory daňových poradcov.
Martin Hricko
Manažér na oddelení daňového poradenstva Deloitte Slovensko. Špecializuje sa na nepriame dane a technologické nástroje, ktoré slúžia na spracovanie a analýzu údajov, ako aj na prípravu daňových priznaní. Venuje sa aj poradenstvu v oblasti DPH, spotrebných daní a elektronických registračných pokladníc. Je certifikovaný daňový poradca a člen Slovenskej komory daňových poradcov.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke JUDr. Milan Malata, Partner a advokát v advok8tskej kancel8rii Act Legal
Neprehliadnite

Umelá inteligencia mení právne služby. Právnici musia reagovať na nové riziká aj očakávania