Investovanie je pre mileniálov a generáciu Z čoraz dôležitejšie. Rastúca dĺžka života, zvyšujúca sa záťaž dôchodkového systému aj obrovský transfer bohatstva medzi generáciami vytvárajú tlak, aby mladší ľudia začali s investovaním čím skôr.
Podľa správy People & Money spoločnosti BlackRock investuje v súčasnosti 34 percent európskych dospelých, teda približne 113 miliónov ľudí. Najviac investorov má Nemecko, Spojené kráľovstvo, Francúzsko a Taliansko. Medzi mladými vo veku 18 až 34 rokov je hlavnou prekážkou investovania nedostatok vedomostí (uvádza to 56 percent respondentov), nasledovaný nedostatkom peňazí (52 percent). Významnými bariérami sú aj obava zo straty peňazí a nedostatok času.

Generácia Z tápa na pracovnom trhu. Juniorských pozícií ubúda, diplom dnes už nestačí
„Pred 10 až 15 rokmi ste na investovanie naozaj potrebovali určitý kapitál. Dnes to už neplatí,“ povedal generálny riaditeľ platformy Finimize Carl Hazeley pre Euronews. V spoločnosti si podľa neho kladú za cieľ „zvýšiť čisté imanie celej generácie“ tým, že používateľom poskytnú nástroje na to, aby sa sami stali finančnými poradcami.
V kontexte očakávaného generačného transferu bohatstva v hodnote približne 73 biliónov eur v najbližších dvoch desaťročiach bude pre mladých investorov čoraz dôležitejšie naučiť sa investovať a dlhodobo zhodnocovať vlastné zdroje.
C. Hazeley zároveň upozornil, že vysoká inflácia predstavuje zásadné riziko pre neinvestované úspory: „Ak inflácia zostane na úrovni dvoch percent počas 30 rokov, tisíc eur sa zmení na 500 eur. Pri 10-percentnej inflácii počas siedmich rokov sa to isté stane ešte rýchlejšie.“

Akútny problém mladých pracovníkov: Len plnia príkazy, nedokážu samostatne myslieť
Zvýšená dĺžka života a zlepšenie zdravotnej starostlivosti zároveň znamenajú vyššie náklady na dôchodok. „Generácia mileniálov a mladší ľudia sa rútia do obdobia, keď nebude dostatok peňazí na financovanie dôchodkov,“ varuje C. Hazeley. „Nikdy nebolo dôležitejšie vzdelávať sa a aktívne investovať.“
Podľa neho stačí venovať investičnému vzdelávaniu päť až desať minút denne, prostredníctvom newsletterov, webov či podcastov. „Je to ako učiť sa nový jazyk – časom pochopíte, ako súvisia ekonomické udalosti a reakcie trhov,“ dodáva.
Ďalšie dôležité správy
