Ochota firiem investovať do zelených technológií, napríklad fotovoltiky, tepelných čerpadiel či LED osvetlenia, je nízka. Ak má byť logistika ekologickejšia, musí byť aj drahšia, zhodli sa odborníci z logistických, developerských a dopravných spoločností.
„Firmy síce požadujú čistejšie energie, ale nie sú ochotné ich platiť. V praxi sa točíme v začarovanom kruhu. Ekologické riešenia sú spravidla drahšie, pretože sú technologicky vyspelejšie,“ uviedol Jakub Pelikán z Mountpark Central Europe.
Záujem o udržateľné riešenia je na Slovensku nižší ako v Česku. Zatiaľ čo u nás by bolo 12 percent firiem ochotných priplatiť za zelené riešenia budov, v Česku 17 percent.
Na bariéry naráža aj intermodálna doprava, ktorá je síce ekologickejšia, ale jej spoľahlivosť a rýchlosť zatiaľ nedosahuje požadované očakávania. „Námorný prístav je závislý od situácií na mori, veľkým problémom je nespoľahlivosť – sme pod 50 percentami,“ uviedol Vladimír Doboš z hamburského prístavu.
Problém firmy vidia aj v železničnej infraštruktúre. Preprava po koľajniciach je v porovnaní s kamiónovou dopravou výrazne pomalšia, nad ekologickým aspektom podľa odborníkov často preváži aj cena.
Charakter logistiky postupne menia aj nové technológie. V niektorých skladoch už pracujú autonómne roboty, ktoré sa vedia orientovať bez navádzania a unesú dvakrát viac než človek na paletovom vozíku. Automatizácia zohráva úlohu aj v prístavoch, kde sa čoraz viac používajú poloautomatizované žeriavy či plne automatizované terminály.
Ďalšie dôležité správy
