Britské železnice South Western Railways (SWR) sa v nedeľu vrátili do rúk štátu. Ide o prvé opätovné znárodnenie súkromnej spoločnosti v rámci plánov labouristickej vlády vyriešiť problémy s vlakovou dopravou v krajine.
Renacionalizácia všetkých britských železničných operátorov patrí medzi kľúčové priority premiéra Keira Starmera od návratu jeho Labouristickej strany k moci vlani v júli po 14 rokoch v opozícii.
Cestujúci vlakmi čelia často rušeniam spojov, vysokým cenám lístkov a zmätkom.
„Dnes je prelomový moment v našej práci vrátiť železnice do služieb cestujúcich,“ uviedla vo vyhlásení ministerka dopravy Heidi Alexanderová. poznamenala, že sa tým skončí „30 rokov fragmentácie“, ale varovala, že „zmena nenastane zo dňa na deň“.
Privatizáciu vlakových dopravcov uskutočnila v polovici 90. rokov vtedajšia konzervatívna vláda premiéra Johna Majora, no železničná sieť zostala verejná a prevádzkuje ju spoločnosť Network Rail.
Štyroch zo 14-tich operátorov v Anglicku už prevzal štát pre ich slabé výkony v predchádzajúcich rokoch. Pôvodne malo ísť o dočasné riešenie pred návratom do súkromného sektora.
Vláda uviedla, že znárodnenie vlakových dopravcov jej ušetrí až 150 miliónov libier (179 miliónov eur) ročne, pretože už nebude musieť platiť kompenzačné poplatky prevádzkovateľom železníc.
Železničné odbory, ktoré v predchádzajúcich rokoch zorganizovali sériu štrajkov za lepšie platy a podmienky, prevzatie spoločnosti SWR štátom privítali.
Ďalší dvaja operátori (C2C a Greater Anglia), ktorí zabezpečujú vlakovú dopravu v juhovýchodnom a východnom Anglicku, budú tiež do konca roka vrátení späť do verejného vlastníctva. Všetky súčasné zmluvy majú vypršať do roku 2027.
Hlavní železniční operátori v Škótsku a Walese, kde dopravnú politiku riadia decentralizované správy v Edinburghu a Cardiffe, sú tiež vo vlastníctve štátu.
Ďalšie dôležité správy
