Zatiaľ čo mileniáli sa zameriavajú na vylepšovanie domácností, starostlivosť o domáce zvieratá či estetické zákroky, generácia Z investuje do luxusu po svojom. Aj keď sa označuje za „generáciu, ktorá ostáva doma“, tí, ktorí si to môžu dovoliť, dávajú prednosť luxusným značkám a zážitkom.

Šesť oblastí, v ktorých bohatí príslušníci generácie Z najčastejšie míňajú, priblížil portál Business Insider.

1. Luxusné dovolenky ako ukážka životného štýlu

Mladí boháči z generácie Z si buď sami doprajú drahé dovolenky, alebo diktujú itinerár rodičom na základe trendov zo sociálnych sietí. Podľa zakladateľky luxusnej cestovnej agentúry Craft Travel Julie Carterovej, im najviac záleží na kvalite ubytovania. „Môžete ísť do Londýna alebo Paríža, ale ak nemáte tie správne fotky, ako ukážete, že ste to zažili v skutočnom štýle?“

Obľúbené sú najmä luxusné all-inclusive pobyty, ktoré poskytujú dokonalé prostredie pre starostlivo upravený obsah na sociálnych sieťach.

Asian,Child,Girl,Is,Avoiding,Reading,Book,,Say,No,she,Wants
Neprehliadnite

Smartfóny zabíjajú kreativitu generácie Z. Mladí sami seba vyraďujú z hry na pracovnom trhu

2. Investície do značiek a zážitkov

Pre generáciu Z je pri výdavkoch dôležité, aby ladili s ich presvedčeniami. Podľa britského tour operátora Black Tomato mladí klienti uprednostňujú autentické cestovateľské zážitky zamerané na udržateľnosť, wellness a kultúrne obohatenie. „V srdci tohto trendu je túžba po premyslenom, pomalšom spôsobe života, kde sa wellness a dlhovekosť stávajú novou definíciou luxusu,“ uviedla analytička trendov v spoločnosti WGSN Jien Gohová.

Mladým sa nechce pracovať. Vzniká celá generácia, ktorá bočí od pracovného trhu
Neprehliadnite

Mladým sa nechce pracovať. Vzniká celá generácia, ktorá bočí od pracovného trhu

3. Vintage móda ako forma investície

Mladí bohatí zákazníci dávajú prednosť secondhandovému luxusu. Podľa Claudie D’Arpiziovej z poradenskej spoločnosti Bain väčšina príslušníkov generácie Z nakupuje dizajnérske kúsky z druhej ruky prostredníctvom platforiem ako The Real Real. Okrem ekologických dôvodov ich priťahuje aj možnosť kúpiť a následne predať vintage kúsky so ziskom, pričom tento proces vnímajú ako „zábavnú hru“.

4. Plné špajze ako symbol statusu

Mladí Američania z generácie Z sú v otázke vlastníctva bývania úspešnejší než ich predchodcovia. Podľa štúdie Redfin z roku 2023 malo v roku 2022 vlastné bývanie 30 percent 25-ročných príslušníkov tejto generácie, čo je viac než u mileniálov či generácie X v rovnakom veku.

Man holding Money in hand at Black Background, Man receive a lot Money from Trading, Business Success Concept.
Neprehliadnite

Hranica finančnej istoty sa posúva. Mladšie ročníky potrebujú takmer dvojnásobok než rodičia

V domácnostiach tejto generácie zohráva dôležitú úlohu špajza – a to, čo sa v nej nachádza. Podľa prieskumu McKinsey patria luxusné potraviny medzi tie oblasti, ktoré si generácia Z rada dopraje. Drahý olivový olej, gurmánske konzervy či špeciálne snacky sa stali symbolom statusu. Mnohí sa na sociálnych sieťach pýšia nákupmi z exkluzívnych obchodov ako Erewhon v Los Angeles.

5. Vône ako súčasť osobnej identity

Pre generáciu Z je vôňa dôležitou súčasťou osobnej značky a symbolom statusu. Aj keď trh s luxusným tovarom v poslednom roku zaznamenal pokles, segment parfumov ostal stabilný. Podľa Claudie D’Arpiziovej si mladí zákazníci stále doprajú menšie, dostupnejšie luxusné produkty, aj keď obmedzili väčšie nákupy ako kabelky či kabáty.

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Mladým nepôjde žiadne veľké dedičstvo. Staršie generácie začali míňať úspory na luxus

Parfumy sa navyše stali spôsobom, ako vyjadriť určitý estetický štýl. Napríklad tí, ktorí chcú pôsobiť sofistikovane, volia Baccarat Rouge 540 od Maison Francis Kurkdjian, zatiaľ čo priaznivci minimalistického štýlu siahajú po Replica Bubble Bath od Maison Margiela.

6. Starostlivosť o pleť ako investícia do budúcnosti

Hoci najstarší príslušníci generácie Z ešte nedosiahli 30 rokov, sú posadnutí starostlivosťou o pleť a prevenciou proti starnutiu. Podľa výskumu spoločnosti Circana používa 70 percent generácie Z antiaging séra na dennej báze. Tento trend súvisí so sociálnymi médiami a digitálnymi filtrami, ktoré ovplyvnili ich vnímanie vzhľadu.

Ďalšie dôležité správy

Abused,Upset,Offended,By,Friends,Young,Caucasian,Woman,Sitting,Alone
Neprehliadnite

Mileniálom prischlo označenie ekonomicky najsmutnejšia generácia storočia