Elektronické obchodovanie naďalej mení európsky logistický trh. Preto bude každoročne potrebných 1,4 až 1,9 milióna štvorcových metrov nových logistických priestorov, aby bolo možné pokryť rastúci dopyt. Slovenský e-commerce trh po pandémii stagnoval alebo dokonca klesal, ale v uplynulom roku zaznamenal opätovný rast. Vvývoj zvyšuje dopyt po priemyselnej výstavbe, najmä v blízkosti husto obývaných oblastí, vyplýva z analýzy Prologis, globálnej spoločnosti v oblasti logistických nehnuteľností.

„Penetrácia e-commerce v kontinentálnej Európe presahuje 10 percent a naďalej rastie, no stále nedosahuje úroveň Veľkej Británie, ktorá je v rámci Európy lídrom s podielom viac ako 30 percent,“ uviedla Eva van der Pluijm-Kok, viceprezidentka Prologis EU Research.

„Do roku 2030 očakávame, že tento podiel narastie o tretinu. To si vyžiada výrazné investície do logistickej a dodávateľskej infraštruktúry, ktoré umožnia pružne reagovať na meniace sa nákupné správanie spotrebiteľov,“ podčiarkla.

Slovensko síce patrí medzi krajiny s nižšou mierou prenikania e-commerce v rámci EÚ, no za uplynulý rok zaznamenalo výrazný nárast. Podľa spoločnosti Heureka sa objem online nákupov vlani zvýšil o 6 percent, pričom v poslednom kvartáli až o 7 percent.

K rýchlemu rozmachu online nákupov v Európe prispieva aj expanzia platforiem ako Shein, Alibaba či Temu - v Španielsku sa podieľajú až na tretine všetkých e-commerce objednávok, pričom v Nemecku sa ich trhový podiel od roku 2022 viac než strojnásobil.

Ďalšie dôležité správy

Slováci v e-shopoch utrácajú viac než kedykoľvek predtým.
Neprehliadnite

Internetové nákupy aj napriek konsolidácii vzrástli