V čase, keď inflácia v Spojených štátoch zvýšila spotrebiteľské ceny o viac než štvrtinu v porovnaní s predpandemickým obdobím, Američania hľadajú nové spôsoby, ako šetriť. Jedným z nápadných fenoménov posledných rokov je prudký nárast popularity veľkoobchodných klubov určených výhradne pre členov - ako sú Costco, Sam’s Club a BJ’s Wholesale Club.

Tieto reťazce lákajú zákazníkov na nižšie jednotkové ceny pri objemových nákupoch. Za ročný členský poplatok od 50 do 65 dolárov získajú zákazníci prístup k vybranému sortimentu, o ktorom sú presvedčení, že patrí k cenovo najdostupnejším na trhu.

„Kluby ako Costco dokážu udržiavať ceny nízko nielen vďaka veľkým objemom predaja, ale aj vďaka vlastným značkám. Tie vytvárajú konkurenčný tlak na veľkých výrobcov, ako je Procter & Gamble, čím ich nútia držať ceny na uzde,“ vysvetľuje Gregory Meyer z magazínu Financial Times.

Členstvo ako biznis model

Podstatnú časť ziskov veľkoobchodných klubov predstavujú členské poplatky. Napríklad Sam’s Club uvádza, že až 80 percent jeho zisku pochádza práve z tohto zdroja. V prípade giganta Costco ide o približne 70 percent.

Tento model podnikania umožňuje spoločnostiam generovať stabilné príjmy aj v období ekonomickej neistoty. Dôkazom je aj vývoj akcií - od začiatku pandémie sa hodnota akcií Costco viac než strojnásobila, zatiaľ čo akcie BJ’s Wholesale Club vzrástli takmer päťnásobne.

Ako poznamenal Chris Nicholas, šéf konkurenčného Sam’s Clubu: „V dobrých časoch sa nám darí a v ťažkých časoch excelujeme.“

Nákup plný výziev

Aj keď nakupovanie vo veľkoobchodoch nie je práve pohodlné – zákazníci musia čeliť dlhým radom, zložitej orientácii medzi regálmi a preplneným parkoviskám – mnohí sú ochotní toto všetko znášať výmenou za výhodnejšie ceny. Výsledky to potvrdzujú.

Aj po nedávnom miernom zvýšení členských poplatkov si väčšina zákazníkov svoje členstvo obnovuje. Kým tradičné reťazce zápasia s poklesom tržieb, skladové veľkoobchody expandujú. Príjmy Sam’s Clubu, patriaceho pod Walmart, v poslednom štvrťroku vzrástli o 6,7 percenta, zatiaľ čo Costco zaznamenalo rast o 7,9 percenta.

„Nákupy vo veľkoobchodoch si vyžadujú pevnú vôľu. Nedostatok pobočiek a obrovské priestory, porovnateľné s dvoma futbalovými ihriskami, znamenajú, že nákup sa ľahko natiahne na celé popoludnie,“ priznáva Bob Eddy, generálny riaditeľ BJ's Wholesale Club.

Ďalšie dôležité správy

United Health
Neprehliadnite

Veľká americká poisťovňa stráca pôdu pod nohami. Na burze prišla už o 300 miliárd dolárov