Americká spoločnosť a automobilka Tesla sa pripravuje na jeden z najambicióznejších míľnikov svojej histórie. V texaskom Austine plánuje už v priebehu najbližších dní spustiť službu robotaxi.
Generálny riaditeľ Elon Musk tvrdí, že práve tu sa začne transformácia Tesly na spoločnosť zameranú výlučne na autonómnu dopravu.
Prípravy však sprevádzajú mnohé otázky. Mesto Austin, miestni hasiči ani federálni regulátori zatiaľ nedisponujú ani základnými informáciami o tom, ako bude prevádzka bezpilotných áut prebiehať.
Tesla doteraz neodovzdala hasičom či záchranárom manuály pre zásah pri incidente podobného vozidla, ktoré sú v tomto odvetví štandardom. Na rozdiel od konkurencie, ako je Waymo, Zoox či Amazonom podporované Nuro, Tesla nezorganizovala ani komplexné školenia pre záchranné zložky pred začiatkom testov.
Prvotné testy prebiehajú len niekoľko týždňov. Až začiatkom tohto týždňa pritom automobilka predviedla vybraným zástupcom mesta jazdu robotaxíkom po uzavretej ulici, počas ktorej sa snažila prezentovať prvé bezpečnostné opatrenia.
Tie podľa Andreho Jordana z hasičského zboru, ako uvádza magazín Fortune, zahŕňajú štyri doteraz nešpecifikované zmeny, ktoré majú zvyšovať bezpečnosť.
Tesla síce sľubuje, že všetky potrebné dokumenty a školenia dodá, no zostáva nejasné, aký stupeň autonómie jej vozidlá v skutočnosti dosahujú. Priemysel používa škálu od úrovne 2, čo je asistovaný dohľad vodiča, až po úroveň 5. To sú plne autonómne vozidlá bez volantu.
Modely, ktoré Tesla plánuje nasadiť v Austine, sú upravené verzie bežného Modelu Y a podľa zistení magazínu ide pravdepodobne o úroveň 2 – teda nie o skutočne autonómne robotaxíky.
Elon Musk však svoj sľub neberie na ľahkú váhu a hoci spustenie služby sa zdá byť zatiaľ marketingovým produktom, júnový štart má podľa analytikov kľúčový význam pre budúcnosť firmy.
Tesla totiž čelí poklesu predajov, hodnoty akcií aj reputácie a autonómne vozidlá predstavujú nádej na ich nový rast. Spoločnosť však má povesť meškania s veľkými sľubmi – autonómne taxíky bez volantu mali byť na cestách už v roku 2020, no stále nie sú ani len vo výrobe.
Austin je pre štart strategickou voľbou – Texas má oproti Kalifornii voľnejšiu legislatívu pre autonómne vozidlá. To znamená, že mesto nemá zákonnú právomoc požadovať od Tesly informácie pred spustením služby.
Zatiaľ čo konkurencia používa radary či pokročilé mapy, Tesla sa spolieha výlučne na kamery a umelú inteligenciu. Tento prístup skracuje čas potrebný na prípravu, no zostáva nepreukázané, či je porovnateľne bezpečný. Či bude však všetko pripravené do júnového štartu služby, zostáva otvorené.
Ďalšie dôležité správy
