Automobilka Nissan prechádza jednou z najzásadnejších reštrukturalizácií za posledné štvrťstoročie. Súvisí s tým, že sa do jej vedenia len v máji postavil najmladší výkonný riaditeľ v histórii firmy.

Ivan Espinosa hneď po nástupe predstavil odvážny plán, ktorý počíta s tvrdými, ale podľa neho nevyhnutnými opatreniami na záchranu japonskej automobilky. Tá v uplynulom období zápasila so slabými predajmi, neúspešnými fúziami a rastúcim tlakom konkurencie.

Podobným výzvam čelia aj európske automobilky či slovenské fabriky. Jedna zo zmien by aj na Slovensku mohla v budúcnosti zachrániť tisícky pracovných miest.

Komplikovaná cesta

V sumáre sa nový šéf Nissanu snaží najmä o hĺbkové škrty, ktorých výsledkom budú tisíce prepustených a zatvorené fabriky. Počíta sa prepustením až 20-tisíc zamestnancov a ukončením výroby v siedmich závodoch po celom svete. To by malo priniesť zníženie nákladov o približne tri miliardy eur.

Spolu tak Nissan zruší približne 15 percent svojej globálnej pracovnej sily, pričom firma už teraz čelí značnej strate – za posledný fiškálny rok vykázala čistú stratu vo výške 670 miliárd jenov, teda bezmála päť miliárd dolárov.

Tlak naďalej zvyšujú aj clá a stagnujúci predaj v kľúčových regiónoch ako sú Spojené štáty či Čína. Tým sa však firma nevyhne ani zníženiu výrobných kapacít, a to z 3,5 milióna na 2,5 milióna vozidiel ročne.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa