Dvaja pracovníci obsluhujú tú istú montážnu linku s totožnou náplňou práce a s rovnakou zodpovednosťou. Jeden je kmeňovým zamestnancom firmy, druhý zamestnancom sprostredkovateľskej náborovej organizácie.
Ten druhý má nižší plat, menšie výhody, inak sa k nemu nadriadený správa, dovolenku si väčšinou nenárokuje.
Pocit krivdy rastie, aj keď s takouto pozíciou musel rátať. Zmluva, ktorú so sprostredkovateľskou alebo náborovou firmou podpísal, mu totiž nedáva záruky na také isté zaobchádzanie, aké si môže nárokovať jeho kolega pri montážnej linke.
- NEPREHLIADNITE SÚVISIACI ČLÁNOK:
- Dve podoby firemnej kultúry (Komentár)
Kontraktoví pracovníci sú zamestnaní na čas, ktorý závisí od dohody ich zamestnávateľa a firmy, v ktorej svoju prácu v skutočnosti vykonávajú. To sa premieta aj do znenia ich pracovných zmlúv, ktorých platnosť spochybňujú napríklad TRENDOM oslovení právnici či špecialisti z ministerstva práce a sociálnych vecí.
Boom dočasného zamestnania
Veľké priemyselné firmy v súčasnosti na zamestnanie cudzích pracovníkov využívajú externé služby. Vraví sa im rôzne: agentúry dočasného zamestnania, náborové či sprostredkovateľské alebo kontraktové firmy.
Sprostredkovateľské spoločnosti koncentrujú svoje aktivity najmä v automobilovom priemysle. Ten totiž tak vo svete, ako aj na Slovensku čoraz viac tento druh služieb potrebuje. „Musíme reagovať na momentálne požiadavky zákazníkov,“ zdôvodňuje nárast využívania kontraktových pracovníkov člen Predstavenstva Volkswagenu Slovakia, a.s., Bratislava Jozef Uhrík.
Zmeny požiadaviek na trhu vyvolávajú vo firme často zložité nábehy výroby už len zvyšovaním jej objemu. Keďže chcú zákazníkom vyhovieť čo najskôr, potrebujú krátkodobo, ale rýchlo získať ďalších ľudí. Trochu sa to podľa neho podobá na niekdajšie kampane v cukrovaroch, zmenila sa len sezóna a podmienky.
Flexibilne
J. Uhrík zdôrazňuje, že medziročný nárast zamestnancov predstavoval viac ako tisíc kmeňových zamestnancov. Personálne útvary nemôžu také návaly potrieb zvyšovania výroby, a teda nábory nových pracovníkov zvládnuť.
Preto existenciu kontraktových spoločností len uvítal. Navyše si myslí, že tento spôsob zabezpečovania zamestnancov odbremeňuje úrady práce najmä v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou. Tento druh pomoci musí byť podľa J. Uhríka výhodný aj pre nezamestnaného.
Sprostredkovateľské spoločnosti zvyšujú flexibilitu trhu práce. „Tú požadujú v podstate všetky firmy, preto sa dočasné zamestnanie rozmáha vo svete čoraz viac,“ pripomína zasa riaditeľ personálnej poradenskej spoločnosti Appel Counselling, s.r.o., Bratislava Ľubomír Dranga.
Princíp dočasného zamestnania nazvaného „temporary help“ sa začal uplatňovať v USA, postupne ho však preberal aj zvyšok sveta. Člen Predstavenstva VW SK za personálny úsek Pavel Nováček upozorňuje, že flexibilita práce má v európskom automobilovom priemysle rôzne formy.
Ak nejaký čas zamestnanci nepracujú z dôvodu zníženej výroby, v čase zvýšených zákaziek čerpajú z „našetrených hodín“. Dočasné zamestnanie je len jedna z foriem umožňujúca flexibilne reagovať na potreby trhu.
Ľ. Dranga sa prikláňa k názoru J. Uhríka, že v dočasnom zamestnaní má vlastne každý svoje šance – firma si rieši nárazový nedostatok pracovníkov, štátu sa znižuje počet nezamestnaných pracovníkov. Tí zasa získavajú nové pracovné návyky a skúsenosti, ale aj šance na dlhodobejšie zamestnanie.
Dlhodobá dočasnosť
P. Nováček potvrdil, že mnoho pôvodne kontraktových pracovníkov, ktorí sa osvedčili v pracovnom procese, sa po čase stáva kmeňovými zamestnancami Volkswagenu a podobne ako J. Uhrík si myslí, že mnohí patria medzi najkvalitnejších ľudí v automobilke. Napokon, zrejme sú spokojní aj oni, veď ako kontraktoví chodia do práce vo Volkswagene niektorí z nich už aj štyri roky.
Iní z kontraktových zamestnancov sú však nespokojní s tým, že čakajú aj dva-tri roky, kým sa dostanú do kmeňového stavu. To považuje personálny manažér Volkswagenu P. Nováček za pochopiteľné – musia si týchto ľudí overiť, tak ako si tri až deväť mesiacov overujú aj ostatných nimi prijatých zamestnancov. A pripomína, že aj do dočasného zamestnania vstupuje každý dobrovoľne.
Bohatý sociálny program
Zamestnanci Volkswagenu Slovakia okrem priemernej hrubej mesačnej mzdy vo výške 30-tisíc korún dostávajú príspevky na ubytovanie, dopravu do zamestnania, stravovanie, zdravotnú starostlivosť a, samozrejme, dovolenku.
Ak sa však stretne na výrobnej linke vedľa seba kontraktový a kmeňový zamestnanec, nemôžu sa vyhnúť vzájomnému porovnávaniu. „Osobne si myslím, že máme oveľa horšiu pozíciu, nižšie platy, aj prístup nadriadených je horší,“ ilustruje svoje pocity jeden z kontraktových pracovníkov.
TREND tlmočil tento názor vedeniu Volkswagenu.
Na otázku, či sa Volkswagen nevyhýba zamestnávaniu do trvalého pracovného pomeru, keďže zamestnancom v ňom poskytuje značné sociálne výhody, čomu sa u kontraktových môže vyhnúť, J. Uhrík reaguje: „Isteže kmeňovým poskytujeme viac výhod, nebudeme predsa kontraktovým platiť dôchodkové poistenie či mimoriadne motivačné odmeny.“
Zdôrazňuje však, že – tak ako iné firmy doma či vo svete – nemôžu zamestnávať ľudí dlhodobo, ak ich potrebujú iba pre konkrétne zákazky, ktoré odhadujú na vymedzený čas.
Do hry vstupuje tretí
J. Uhrík považuje sťažnosti nedostatočných sociálnych výhod pre kontraktového pracovníka za prepiate: „Platíme ich rovnako ako tých, ktorí u nás začínajú,“ argumentuje. „Je fakt, že medzi nimi a zamestnancami s desaťročnou praxou môže byť výrazný rozdiel, ale iba taký, aký je aj medzi novým a skúseným kmeňovým zamestnancom,“ pripomína člen Predstavenstva Volskwagenu.
Tvrdí, že sami tlačia na agentúry, aby vytvárali kontraktovým pracovníkom dostatočné sociálne podmienky, pretože „pravidlá hry sú v týchto vzťahoch veľmi dôležité“.
„Napríklad ak sme zvýšili pre celý tím odmeny, trvali sme na tom, aby kontraktoví zamestnanci dostali svoj podiel. Ten nemal slúžiť na zvyšovanie miery zisku sprostredkovateľských firiem,“ spresňuje P. Nováček.
Tieto podmienky Volkswagenu by sa však mali dostať aj do pracovných zmlúv či zmlúv medzi sprostredkovateľom a Volkswagenom. TREND požiadal o nahliadnutie do jednej z takých zmlúv, no P. Nováček považoval takúto požiadavku za neprimeranú.
- Na nejasnú dobu určitú
Zástupca spoločnosti Tempo, s.r.o., Dubnica nad Váhom Daniel Hlúbik vysvetľuje, že ich firma nie je taká veľká a bohatá ako Volkswagen a nemôže si dovoliť poskytovať lepšie podmienky, ako poskytuje. No ani tento argument by nemal sprostredkovateľské firmy viesť ku zmluvám, ktoré nie sú podpísané v súlade so zákonom.
Za takú totiž označila jednu z nich riaditeľka odboru pracovnoprávnych vzťahov Ministerstva práce a sociálnych vecí a rodiny SR Anna Vojnárová. Ide o zmluvu, ktorá hovorí o zamestnaní na dobu určitú, no jej dĺžku jasne nešpecifikuje. „Zákon síce pripúšťa aj dobu neurčitú, ale doba určitá znamená aspoň približne časovo vymedzené obdobie, v ktorom bude zamestnanec v pracovnom pomere,“ vysvetľuje A. Vojnárová. Zmluvy, aké sa v praxi vyskytujú, ohraničujú trvanie zamestnanca pokynom zamestnávateľa motivovaným potrebami výrobcu.
Doteraz zmluvy týchto spoločností nikto nekontroloval. Prístup k nim mal teda len zamestnanec, ich autor – kontraktová firma a prípadne Volkswagen. Toho však zaujíma najmä zmluva medzi ním a sprostredkovateľskou firmou, ktorá sa zaväzuje zabezpečiť včas kvalifikovaných pracovníkov.
Kontraktoví pracovníci, s ktorými sa TREND spojil, totiž tvrdia, že realita je trochu iná, ako ju opisuje vedenie automobilky. Sprostredkovateľská firma im napríklad za nadčasy či prácu počas sviatkov a dní pracovného voľna neplatí toľko ako kmeňovým, čo je v rozpore so Zákonníkom práce.
Sľuby a zmluvy
Podľa novely Zákonníka práce platnej od začiatku júla musí zamestnávateľ, ktorý zamestnanca dočasne pridelil používateľskému zamestnávateľovi, poskytnúť zamestnancovi pracovné a mzdové podmienky rovnaké, ako má jeho kmeňový kolega. Takéto podmienky však pracovníkom niektoré sprostredkovateľské agentúry ani nehodlali poskytnúť.
Potvrdil to napríklad zástupca vedúceho spoločnosti TEMPO, s.r.o., Dubnica nad Váhom Daniel Hlúbik. Hovorí, že okrem zaručenej mzdy vo výške zhruba 60 korún na hodinu, iné príplatky v zmluvách nešpecifikujú. „Dovolenku, práceneschopnosť či odvody do Sociálnej poisťovne i zdravotnej poisťovne zabezpečujeme podľa Zákonníka práce,“ hovorí D. Hlúbik. Zároveň však konštatuje, že ich firma nie je taká veľká a silná, aby poskytovala všetky výhody, ako Volkswagen poskytuje svojim kmeňovým zamestnancom.
V jednej zo zmlúv Tempo poskytuje hodinovú mzdu vo výške 32 až 35 korún, čo sa nezhoduje s prezentovanou výškou základnej čistej mzdy 60 Sk na hodinu. Zástupcovia Tempa pri podpisovaní zmluvy zdôvodňovali 32-korunovú mzdu možnými inými kompenzáciami – inými príplatkami, ktoré však nie sú v zmluve uvedené.
Dočasné zamestnávanie v parlamente
Volkswagen Slovakia v súčasnosti zamestnáva takmer desaťtisíc ľudí. Pravidelne využíva zhruba 15 percent kontraktových pracovníkov, niekedy aj dvadsať. „V lete sme zamestnali okolo 3-tisíc takýchto sezónnych zamestnancov, aby sme zamedzili prerušeniu výroby počas čerpania dovolenky našich kmeňových zamestnancov,“ informuje P. Nováček. Je to takmer tretina sezónnych pracovníkov.
Podľa informácie Asociácie personálnych agentúr Slovenska kontraktových pracovníkov využíva aj Sachs Trnava, Sony Trnava, Coca-Cola, Pepsi Cola a ďalšie.
Pripravovaný zákon o službách zamestnanosti vymedzuje podmienky pre novú flexibilnú formu zamestnávania. V návrhu sa hovorí, že zamestnávateľ by mal dočasne zamestnať pracovníka minimálne na pol roka, čo je dlhší čas, ako je v európskych krajinách zákonom daný – od jedného do troch mesiacov. Podľa návrhu spomínaného zákona by mali úrady práce zamestnávateľským agentúram na dočasného zamestnanca prispievať.
O zákone bude v najbližšom čase rozhodovať Národná rada SR. V súčasnosti Európska komisia pripravuje novú smernicu pre krajiny EÚ o súkromných sprostredkovateľských agentúrach zamestnania.
Zamestnancom na druhej strane zabezpečili ubytovanie, no sľúbených lístkov na mestskú dopravu sa pracovníci z odľahlých kútov Slovenska nedočkali. PE and TE, s.r.o., Dubnica nad Váhom platí 36 Sk na hodinu, ale platia aj diéty a zabezpečujú ubytovanie či lístky na mestskú dopravu.
Agilné agentúry
Podľa informácie P. Nováčka v súčasnosti Volkswagen uzatvára zmluvy so siedmimi agentúrami. Len jedna z nich, Tempo, zamestnáva, a teda poskytuje Volkswagenu zhruba 700 pracovníkov.
V obchodnom registri označuje svoju činnosť ako sprostredkovanie obchodu. Väčšina agentúr pôsobí v regiónoch, kde strojársky priemysel, napríklad v Dubnici nad Váhom, zamestnával tisícky ľudí. Mnohé ďalšie lákajú do zamestnania obyvateľov z východného Slovenska. Len v jednej z administratívnych budov v Bardejove sídli šesť takýchto menších firiem – Stavostroj, Atlas a ďalšie.
J. Uhrík pripúšťa, že medzi týmito firmami môžu byť seriózne, ale aj menej seriózne spoločnosti. „Myslím si však, že sa trh tohto flexibilného zamestnávania vyčistí, lebo má budúcnosť,“ hovorí J. Uhrík. Ako tvrdí, s niektorými agentúrami sa musel Volkswagen rozlúčiť.
No ani všetkým agentúram sa nepáčili podmienky Wokswagenu, ktorý ponechal na dočasného zamestnávateľa priveľké bremeno. TRENDU tvrdili, že za ceny, ktoré VW ponúkal, nepokryli všetky náklady s dočasným zamestnaním spojené.
Na horšie podmienky síce niektoré firmy pristúpia, ale nízku cenu si kompenzujú slabými sociálnymi podmienkami pre zamestnancov.
Foto – Milan Illík, Miro Nôta