Maloobchodná sieť Tesco spustila minulý týždeň v Českej republike predaj poistiek. Zákazníci si v jej hypermarketoch a supermarketoch budú môcť popri nákupe povinne alebo havarijne poistiť auto či uzavrieť cestovné poistenie. Na Slovensku začalo Tesco s predajom poistenia ešte v novembri 2009. V spolupráci s poisťovňou Generali odvtedy ponúka zákazníkom PZP či poistenie domu, bytu, zariadenia domácnosti či psa.

Spolupráca zatiaľ nebola veľmi úspešná, čo naznačuje fakt, že ani obchodník, ani poisťovňa sa k nej verejne nehlásia. Tesco oficiálne uvádza, že jeho finančné služby na Slovensku sú obmedzené na splátkový predaj, bezúčelové hotovostné pôžičky a kreditné karty.

„Keďže o tieto produkty je veľký záujem, snažíme sa zákazníkom ponúkať ďalšie výhody, ktoré čoskoro uvedieme na trh. Ročne poskytneme desiatky tisíc finančných produktov a záujem o ne stúpa,“ uviedla hovorkyňa maloobchodnej siete na Slovensku Oľga Hrnčiarová. Dodala, že poistenie áut či cestovné poistenie, ktoré Tesco aktuálne spúšťa u susedov, by čoskoro radi videli aj v tunajších predajniach.

Predaj vo veľkom a len s letmým kontaktom s predajcom výrazne znižuje náklady. Takto predávané poistky majú preto potenciál byť aj o desiatky percent lacnejšie, ako je ich bežná cena na trhu. Práve povinné, havarijné a najmä cestovné poistky patria na Slovensku k najčastejšie predávaným druhom poistenia cez telefón a internet. Teda cez iný kanál, ako je osobné stretnutie s predajcom. Podiel takéhoto predaja však rastie len pomaly.

„Spoluprácu pri predaji poistiek cez obchody rozbiehala naša spoločnosť pred štyrmi rokmi v Maďarsku. Zo skúsenosti z tejto krajiny môžeme potvrdiť, že potenciál predaja poistenia na pultoch retailových sietí je v súčasnej dobe zatiaľ veľmi malý,“ uviedol Samuel Martiš, hovorca poisťovne Genertel, najmladšieho hráča na slovenskom trhu. Poisťovňa sa chce preto pri oslovovaní klientov orientovať skôr na sociálne siete ako Facebook.

Od plánu ponúkať poistky v supermarketoch už dávnejšie upustila aj jednotka na poistnom trhu, Allianz – SP. Jej najväčší konkurent – Kooperativa, skúsila pred niekoľkými rokmi ponúkať poistenie áut na vybraných čerpacích staniciach. „Išlo o jednorazovú akciu zo strany našej poisťovne,“ okomentovala pokus hovorkyňa spoločnosti Erika Barkolová. Aj keď poisťovňa uvádza, že „akcia mala úspech“, pre jej opakovanie sa už nerozhodla.

Tiež bez viditeľnejšieho efektu skončila snaha poisťovne Axa ponúkať cestovné poistenie vo vybraných maloobchodných predajniach.

Na rozdiel od Česka, kde má Tesco licenciu na predaj vlastných poistiek pod značkou Tesco Pojištění, na Slovensku pri ponuke finančných služieb využíva služby iných spoločností. Aktuálne ponúkané finančné produkty pre Tesco zabezpečuje Home Credit. Z rovnakej finančnej skupiny je aj poisťovňa Generali, pričom obe patria pod českú PPF Group českého miliardára Petra Kellnera.

Ako ale uviedla O. Hrnčiarová, pri rozšírení služieb o ďalšie produkty, firma vždy robí na partnera výberové konanie.

Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch