
1a. Aká je Vaša úloha v manažmente spoločnosti? Za riadenie ktorých činností zodpovedáte a aký veľký tím riadite (počet priamych podriadených, najlepšie aj ich funkcie, celkový počet zamestnancov v úsekoch, ktoré zastrešujete)?
Spoločnosť Slovenská produkčná, a.s. je materskou spoločnosťou MAC TV s.r.o., držiteľa licencií na vysielanie televíznych programových služieb TV JOJ a PLUS.
Finančným riaditeľom spoločnosti Slovenská produkčná, a.s. som od mája 2007. V decembri 2009 som sa stal výkonným riaditeľom a v rámci organizačnej štruktúry spoločnosti som sa okrem riadenia financií stal zodpovedným za riadenie iných korporátnych funkcií spoločnosti. Od júna 2010 pôsobím ako člen predstavenstva, ktoré ako najvyšší štatutárny orgán spoločnosti priamo zodpovedá za všetky strategické rozhodnutia spoločnosti, schvaľuje rozpočty, vyhodnocuje úspešnosť na trhu z pohľadu kvalitatívnych aj kvantitatívnych ukazovateľov. Ako člen predstavenstva takto zabezpečujem a zodpovedám za zosúladenie priorít finančného riadenia so strategickými prioritami celej firmy.
Ako riaditeľ finančného úseku priamo zodpovedám za:
- Plánovanie a zabezpečenie finančných tokov,
- Plánovanie a prípravu rozpočtov a business plánu,
- Priebežné vyhodnocovanie čerpania rozpočtov a dodržanie celkového rozpočtu spoločnosti,
- Účtovníctvo, dane a súlad s legislatívou,
- Kontroling a reporting,
- Obstarávanie vrátane investícií,
- Personálnu politiku v rámci spoločnosti,
- Štatutárna zodpovednosť,
- Komunikáciu s akcionármi a veriteľmi.
Ako riaditeľ finančného úseku priamo riadim:
- Oddelenie účtovníctva (7 zamestnancov)
- Oddelenie miezd a personalistiky (2 zamestnanci)
- Oddelenie kontrolingu (2 zamestnanci)
- Podateľňa a registratúra (2 zamestnanci)
- Oddelenie projektov (1 zamestnanec)
V rámci organizačnej štruktúry, vrátane finančného úseku, priamo zastrešujem 36 zamestnancov.
1b. Aké sú Vaše najdôležitejšie KPI?
Moje najdôležitejšie KPI je splnenie všetkých bankových kovenantov, ku ktorým sa spoločnosť zaviazala vo svojich úverových vzťahoch. Tie zaväzujú spoločnosť k organickému rastu a zdravým financiám.
1c. Ak je Vaša spoločnosť súčasťou väčšej skupiny, ktoré z činností za ktoré zodpovedáte, sú usmerňované z centrály skupiny a v ktorých vidíte najväčší priestor na vlastnú realizáciu? Stručne popíšte, ako sa vo Vašej firme uskutočňuje zosúladenie priorít finančného oddelenia so strategickými prioritami celej firmy.
Jediným akcionárom spoločnosti Slovenská produkčná je spoločnosť JOJ Media House, a.s., ktorá sa špecializuje na investície do firiem v mediálnej oblasti. Všetky rozhodnutia JOJ Media House, ktoré sa akokoľvek týkajú Slovenskej produkčnej, sú so mnou konzultované a vzájomne odsúhlasené. Ako príklad môžem uviesť nedávnu emisiu dlhopisov JOJ Media House v menovitej hodnote 25 mil. EUR, ktorej som sa aktívne zúčastnil.
V rámci holdingu JOJ Media House som, či už ako poradca na financie, alebo priamo ako štatutár aktívny v niekoľkých spoločnostiach.
2. Aká je Vaša zodpovednosť za získavanie finančných zdrojov Vašej spoločnosti? Sú tieto zdroje interné (napr. poskytnuté materskou spoločnosťou) alebo externé (získané z finančných a kapitálových trhov)?
Za získavanie a zabezpečenie finančných zdrojov som plne zodpovedný. Naša spoločnosť získava finančné zdroje primárne z externého prostredia. V súčasnosti máme aktívne úverové vzťahy so šiestimi bankami. Mojou úlohou je udržiavanie dobrých vzťahov a komunikácia so zástupcami bánk rovnako ako jednanie o podmienkach úverov.
Vzhľadom na vysokú sezónnosť v našom odvetví, na výkyvy v pracovnom kapitáli používame kontokorentné úvery.
3. Ktoré Vaše iniciatívy, projekty, či rozhodnutia z uplynulého obdobia (1 – 3 roky) považujete za najvýznamnejšie z hľadiska prínosu pre Vašu spoločnosť? Môžete výsledky týchto iniciatív / projektov aj kvantifikovať?
Medzi významné projekty posledných rokov patria:
- Dynamický rozvoj JOJ Media House – aktívne som sa zúčastnil akvizície rakúskej spoločnosti Epamedia, ktorá je lídrom v outdoorovej reklame v strednej a východnej Európe. Epamedia vlastní významné obchodné spoločnosti v Rakúsku, Slovensku, Českej republike, Maďarsku, Bulharsku, Rumunsku a Chorvátsku. Touto akvizíciou sme skonsolidovali naše obchodné aktivity v outdoorovej reklame na Slovensku, ČR a vstúpili sme na mediálne veľmi zaujímavý trh - Rakúsko.
- Z pohľadu mojej pozície v TV JOJ je dlhodobým cieľom nákladový leadership a nepretržite hľadáme možnosti byť nákladovo efektívnejší a zároveň zvyšovať kvalitu produktov, čo sa nám aj každoročne darí. Veľmi si vážim spoločnú motiváciu, tímovú prácu a odhodlanie permanentne zefektívňovať všetky procesy v rámci našej spoločnosti, najmä čo sa týka výroby programov a administratívy. To nám umožňuje vyrábať viac rôznorodejších produktov a experimentovanie s programom.
- Rozhodnutie využiť finančnú krízu v náš prospech – uprostred finančnej krízy sme presvedčili akcionárov aj úverujúce banky aby nám verili pri pláne zvýšiť náklady do produkcie za účelom rastu podielu sledovanosti. Toto rozhodnutie bolo správne časované a ukázalo sa ako kľúčové pre úspechy z pohľadu sledovanosti a rastu tržieb.
- Rozhodnutie diverzifikovať naše produkty – okrem produkcie televíznych programov v súčasnosti pravidelne vyrábame reklamné spoty, posilnili sme náš internetový segment a budujeme nové oddelenie interaktívnych služieb.
- Zlúčenie troch obchodných spoločností v rámci skupiny TV JOJ do jednej spoločnosti a následné citlivé nastavenie procesov s vysielateľom (spoločnosťou MAC TV). Táto reštrukturalizácia základných ekonomických procesov priniesla úspory v administratíve, výrazne zefektívnila cash- flow, čím sa znížili náklady na financovanie. Zároveň sa zvýšila flexibilita pri vykonávaní manažérskych rozhodnutí, čo sa počas krízy ukázalo ako kľúč k úspechu.
- Príprava a implementácia nového ekonomického systému presne na mieru naším potrebám pri procese rozhodovania. Systém sme nastavili tak, aby nám umožňoval rýchle vyhodnotenie jednotlivých činností a teda vieme predísť dlhodobým neefektívnym projektom.
- Príprava holdingovej štruktúry JOJ Media House a včlenenie spoločnosti do holdingu.
- Spolupráca pri úspešnej emisii dlhopisov JOJ Media House v menovitej hodnote 25 mil. eur.
4. Aká fluktuácia je na úsekoch, ktoré riadite (v % ročne)? Aké nástroje motivácie ľudí využívate a ktoré považujete za najdôležitejšie? Zisťujete spokojnosť manažérov a zamestnancov vo Vašom úseku, prípadne ich podnety, námety na zlepšenie? Akými spôsobmi?
V roku 2012odišiel z finančného úseku jeden zamestnanec. Spokojnosť zamestnancov zisťujeme nepravidelným firemným prieskumom, kde majú zamestnanci možnosť vyjadriť svoj názor na prístup vedenia spoločnosti k motivácii zamestnancov a navrhnúť zlepšenia.
Vzhľadom na veľkosť finančného úseku je komunikácia a spätná väzba skôr na neformálnej úrovni. Minimálne raz ročne realizujeme s mojim tímom teambuilding.
Čo sa týka finančných motivačných prvkov, v spoločnosti máme zavedený systém fixnej a variabilnej zložky a ročných odmien. Odmeňovanie je robené na individuálnej báze. Najdôležitejšie nefinančné prvky motivácie sú:
- Výborný tím zamestnancov a práca v príjemnej atmosfére - pri výbere nových zamestnancov vždy dbám na to, aby zapadli do súčasného tímu.
- Vzájomná dôvera – je rovnako dôležité vedieť, že zamestnanci dôverujú mojim rozhodnutiam, ako aj že oni majú moju plnú dôveru.
- Rôzne školenia v jednotlivých oblastiach špecializácie zamestnancov.
- Rôzne benefity, ktoré prináša práca v televízii, napr. možnosť hrať ako komparze v programe, vstupenky do hľadiska na veľké televízne projekty a iné.
5. Aká bola Vaša publikačná činnosť v minulom roku? Na akých odborných fórach (konferenciách, seminároch), príp. na ktorých univerzitách/vysokých školách ste prednášali?
Vzhľadom na extrémnu pracovnú vyťaženosť v roku 2012 som verejne nepublikoval ani neprednášal. Komerčné prednášky sa týkali prezentácií o slovenskom mediálnom trhu alebo cieľoch JOJ Media House v súvislosti s rozvojom holdingu pre zástupcov vybraných bánk.
6. Ktoré legislatívne zmeny by zvýšili celkovú efektívnosť Vašej práce? Podieľate sa na tvorbe/pripomienkovaní legislatívnych návrhov v oblasti podnikových financií (dane, účtovníctvo, obchodný zákonník, zákonník práce, iné zákony)? Aké zmeny by prispeli k zlepšeniu podnikateľského prostredia na Slovensku a k zvýšeniu ekonomického rastu Slovenska, ako aj odvetvia, v ktorom pôsobíte?
V oblasti televízneho vysielania by sme privítali prísnejší a účinnejší dohľad nad vysielaním a retransmisiou zahraničných programových služieb na území Slovenska, najmä tých, ktoré porušujú naše licenčné práva. Táto oblasť spadá pod súčasný zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii.
V súvislosti s produkciou vlastných programov by nám prišli vhod čiastkové zmeny v Audiovizuálnom zákone a v autorskom zákone. Globálne však by pre oblasť mediálneho práva bola potrebná celková rekodifikácia.
Čo sa týka všeobecných noriem, ktoré by mohli prispieť k zlepšeniu podnikateľského prostredia na Slovensku a k zvýšeniu ekonomického rastu, určite by som privítal väčšiu pružnosť Zákonníka práce. Ako problém vnímam to, že v našej legislatíve sú znenia zákonov často nejednoznačné, a preto niekedy v praxi aj ťažko aplikovateľné. Nehovoriac o tom, že sú mnohokrát novelizované a menené. Preto k efektívnosti práce každého podnikateľa a k zlepšeniu podnikateľského prostredia by prispeli jasne formulované a stabilné právne predpisy, správny výklad legislatívnych noriem, najmä v daňovej oblasti. Za dôležité tiež považujem zníženie administratívnej záťaže a náročnosti podnikateľov v styku so štátnou správou.
Pri tvorbe právnych noriem sa aktívne podieľame na tvorbe najmä predpisov v oblasti mediálneho práva. Napríklad pri rozsiahlej novele zákona o vysielaní a retransmisii v roku 2009 sme boli súčasťou legislatívneho tímu pod záštitou Ministerstva kultúry SR. Rovnako sme sa podieľali na tvorbe audiovizuálne zákona. Prostredníctvom Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc pripomienkujeme legislatívne návrhy ďalších právnych predpisov, ktoré sa nás dotýkajú.
7. Ako zasiahla finančná / ekonomická kríza Vašu spoločnosť, ako ovplyvnila jej výsledky a vyhliadky? Aké opatrenia / zmeny ste zaviedli ako reakciu na nové podmienky podnikateľského prostredia a s akými výsledkami (napr. opatrenia na zníženie prevádzkových nákladov; opatrenia v rámci obstarávania externých služieb; využívanie outsourcingu; zmeny v oblasti financovania prevádzkových a kapitálových výdavkov; centralizovanie služieb a aktivít)?
Finančná kríza veľmi výrazne zasiahla celé mediálne odvetvie na Slovensku. Odhadujeme, že celkový reklamný trh sa od roku 2008 scvrkol o 35 %. Táto zmena dosť zracionalizovala celý mediálny trh a niekoľkých mediálnych hráčov dokonca priviedla do existenčných problémov. My sme však krízu využili v náš prospech asi v maximálne možnej miere.
V televíznej branži sú výnosy priamo ovplyvnené sledovanosťou a tá je veľmi závislá od množstva kvalitného kontentu vo vysielaní. Keď plne prepukla hospodárska kríza, stáli sme pred niekoľkými možnosťami ako sa s prudkým poklesom dopytu vysporiadať. Namiesto defenzívnej cesty rušenia vlastnej produkcie a instantného šetrenia sme sa rozhodli využiť možnosť, ktorá sa núkala. V čase, keď konkurencia redukovala svoje programy kvôli šetreniu, my sme sa rozhodli zvýšiť náklady do produkcie za účelom rastu podielu sledovanosti. Vyššie spomínané nákladové vodcovstvo nám v tom veľmi pomohlo, avšak náklady sme samozrejme museli škrtiť inde v administratíve. Táto stratégia sa námvyplatila, sledovanosť nám postupne narástla a výnosy nám vďaka šikovnosti našich obchodníkov neklesli, ba naopak.
Počas krízy sme aktívne hľadali dodatočné nové zdroje príjmu. Úspešne sme rozbehli výrobu televíznych reklamných spotov pre klientov, rozšírili internetové služby a zvýšili dôraz na interaktívne televízne súťaže. Ďalším významným novým segmentom sa stalo odborné poradenstvo v IT a mediálnej oblasti, kde sme len využili našu už existujúcu expertízu.
Čo sa týka racionalizácie nákladov, tá samozrejme prebehla – to čo vieme robiť vo vlastnej réžii sme prestali zadávať externým firmám. Rovnako sme sprísnili podmienky obstarávania externých služieb a investícií a všetky objednávky nad istý objem musia obsahovať môj podpis.
Vyhliadky našej spoločnosti sú v súčasnosti veľmi optimistické – sledovanosť našich televíznych staníc ako aj návštevnosť našich internetových portálov je na historickom maxime. Stabilizovali a posilnili sme naše najvýkonnejšie vysielacie sloty – spravodajstvo a prime-time. Sme v lepšej kondícii a pozícii ako pred krízou.
Krízu sme plne využili (a naďalej využívame) pri rozširovaní našich podnikateľských aktivít v mediálnej branži. V súčasnosti je na predaj viac spoločností podnikajúcich v mediálnej oblasti ako pred krízou a dajú sa získať za lepšiu cenu. Pomocou JOJ Media House sme od vypuknutia krízy kúpili už niekoľko významných spoločností na Slovensku, Českej republike a v Rakúsku. V roku 2013 počítame s takmer štvornásobne vyšším obratom JMH ako napríklad v roku 2011.
8. Je Corporate Governance súčasťou Vašej firemnej stratégie? Aké princípy a pravidlá upravujúce vzťahy medzi exekutívnym vedením spoločnosti a jej štatutárnymi orgánmi, akcionármi a ďalšími zainteresovanými stranami ste zaviedli vo Vašej spoločnosti?
Corporate governance je súčasťou stratégie holdingu JOJ Media House. Konkrétne ide o adoptovanie Kódexu správy a riadenia spoločností na Slovensku (CECGA) vytvoreného Stredoeurópskou asociáciou správy a riadenia spoločností.
Vzhľadom na špecifickú oblasť podnikania a nevyhnutnú flexibilitu je v predstavenstve spoločnosti Slovenská produkčná nadpolovičná väčšina exekutívnych členov. Od všetkých členov predstavenstva sa vyžaduje uplatňovanie vysokých etických štandardov a pri výkone svojich funkcií musia konať v dobrej viere s náležitou starostlivosťou a v záujme akcionárov a samotnej spoločnosti. Od členov predstavenstva sa taktiež vyžaduje aby pri rozhodovaní brali do úvahy záujmy všetkých záujmových skupín.
Dozornú radu tvoria traja členovia. V súlade s CECGA Kódexom sú dvaja členovia nezávislí a jeden člen je volený zástupca zamestnancov.
Ocenenie Finančný manažér roka 2012 odovzdáme na konferencii Finančný manažment 14. mája 2013 v bratislavskom hoteli Gate One. Na konferenciu pod názvom Rastieme, aj keď pomaly sme pripravili viacero diskusných panelov, zameraných na aktuálne otázky firemných financií. Vystúpia v nich aj viacerí finanční riaditelia, nominovaní na ocenenie Finančný manažér roka.
Viac informácií a registračný formulár na konferenciu Finančný manažment 2013
Vyhlasovatelia:

Odborní partneri projektu:
