Či sa zamestnancom oznamuje dobré alebo zlé, nástroje komunikácie treba voliť opatrne. Porady, časopis, textové správy na mobil, firemný blog, športový deň.
Kľúč neexistuje. Kým jedna firma pri hromadnom prepúšťaní ohlási už na začiatku konečné, celkové číslo prepustených, druhá to ohlasuje v etapách. Každej sa osvedčilo niečo iné.
Ľudia poverení internou komunikáciou musia brať do úvahy napríklad aj priemerný vek zamestnancov. Aj to, či ide o spoločnosť postavenú na zelenej lúke alebo ide o bývalý štátny podnik. Nehovoriac o počte zamestnancov a tom, či všetci sedia v jednej budove alebo v pobočkách po celej republike.
Kým vo firme so stovkou zamestnancov sa dajú dôležité odkazy odovzdať jednorazovo, v spoločnosti U.S.Steel, ktorá má takmer 15-tisíc zamestnancov pracujúcich v troch zmenách, trvá porada týždeň.

V športovej hale sa postupne vystriedajú dvaapoltisícové skupiny. Potom aj ich podnikové noviny dosahujú náklad, s ktorým by sa ľahko dostali do rebríčka ABC – v stojanoch sa každý týždeň objaví 15-tisíc kusov.
Print je večne živý, hovorí Martina Potkányová, manažérka pre internú komunikáciu spoločnosti PSA Peugeot Citroën Slovakia. Preto aj táto, pomerne mladá firma, stavila na časopis. Výrobný podnik s niekoľkými tisíckami zamestnancov ani inú možnosť nemá.
Kvôli osobnej komunikácii so zamestnancami zastavujú v Peugeote každý mesiac výrobu na 30 minút (na 15 minút v každej z dvoch zmien), aby mohli na poradách majstri komunikovať novinky v závode.
S poslednou novinkou, novým modelom vozidla, ktorého výroba sa čoskoro v Trnave začne, sa mohli v priestoroch závodu oboznámiť zamestnanci osobne. V improvizovanom miniautosalóne okrem samotného modelu nechýbala ani neodmysliteľná súčasť autosalónov – hostesky.
Dôvodom odchodu zamestnancov neraz nebýva mzda, ale manažérska komunikácia, tvrdí Andrea Danihelová, vedúca útvaru komunikácie spoločnosti Východoslovenská energetika. Fluktuácia v tomto podniku je jednopercentná. Napriek tomu, alebo práve preto, musia riešiť aj internú komunikáciu. Napríklad aj športovým dňom pre vyše 1 500 zamestnancov a ich rodiny. Tento rok na Spišskom hrade, bez VIP stánkov pre top manažment.
Intranet ako nástroj komunikácie môžu naplno využívať hlavne nevýrobné firmy, kde má väčšina zamestnancov prístup k počítaču. S možnosťami intranetu sa potom môžu „vyhrať“. Jedným z horúcich tipov nástroja internej komunikácie je firemný blog.
Skúsenosti s blogom majú firmy rôzne, od katastrofálnych, končiacich sa jeho zrušením po pár mesiacoch až po výborné. Tento nástroj môže totiž spôsobiť nielen osoh, ale aj pomerne veľa škody. Tam, kde sa ujal, sa do debát zapájajú aj manažéri zodpovední za rozoberanú problematiku.
Na čo sa však zamestnanci veľmi „nechytajú“, sú otvorené debaty s vedením. Deň otvorených dverí u generálneho riaditeľa T-mobilu Slovensko, ktorý sa koná raz mesačne, využijú traja až piati ľudia.
Podobné sú skúsenosti v spoločnosti Dell – zamestnanci veľmi nevyužívajú možnosť položiť riaditeľovi otázku. Zrejme aj preto, že konfrontácia so šéfmi nie je v týchto prípadoch anonymná. Schránky s otázkami na ombudsmanov v T-mobile Slovakia, teda troch členov vyššieho vedenia, kde sa môžu zamestnanci pýtať anonymne, sú využívané.
Ilustračné foto – Profimedia.cz