Počet nových predajní otvorených tromi najväčšími luxusnými konglomerátmi v Európe vlani klesol na 29, čo predstavuje pokles o štvrtinu oproti roku 2023 a poukazuje na spomalenie rastu v tomto sektore. Lídrom v expanzii zostal francúzsky gigant LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton, ktorý v minulom roku otvoril 15 nových predajní. Nasledoval Richemont s 11 obchodmi, zatiaľ čo Kering, majiteľ značiek Gucci a Balenciaga, pridal len tri nové prevádzky.
„Pokles odráža nestabilné zotavovanie luxusného priemyslu po prudkom náraste dopytu počas pandémie, po ktorom nasledoval útlm výdavkov, najmä zo strany čínskych zákazníkov,“ uviedla agentúra Bloomberg s odkazom na údaje realitnej spoločnosti Cushman & Wakefield.
Finančné výsledky tento trend potvrdzujú. Zisk LVMH v minulom roku výrazne klesol, zatiaľ čo ročný opakujúci sa prevádzkový príjem spoločnosti Kering sa prepadol takmer o polovicu na 2,55 miliardy eur – najnižšiu úroveň od roku 2016. Výnimkou zostal výrobca šperkov Richemont, ktorý vo štvrtom štvrťroku zaznamenal dvojciferný nárast tržieb, keď ťažil z odolného dopytu medzi najbohatšími klientmi.
Nemajú kam expandovať
Na dvadsiatich najprestížnejších luxusných nákupných uliciach v Európe – vrátane Avenue des Champs-Élysées v Paríži a Bond Street v Londýne – zostávalo v minulom roku neobsadených menej ako desať percent obchodných priestorov. Na šiestich z nich nebolo k dispozícii ani jedno voľné miesto.
Nájomné v luxusnom segmente medzitým naďalej rástlo a v roku 2024 sa v priemere zvýšilo o 3,6 percenta. „Luxusný maloobchod je pravdepodobne najcitlivejší na lokalitu zo všetkých segmentov nehnuteľností,“ uviedol Robert Travers, vedúci maloobchodného oddelenia EMEA v Cushman & Wakefield. Podľa neho sú luxusné značky ochotné expandovať, no len v prípade, že získajú ideálny priestor na najžiadanejších adresách.
Ďalšie dôležité správy
