115160>

Keď živly prinášajú biznis

Firemná prezentácia, ktorá má na titulnej strane, no aj na prvej celej dvojstrane ako podklad fotografiu zeleného poľa, ponad ktoré vietor ženie k vzdialeným horám biele oblaky. Ekologický projekt? Úplne vedľa, takto sa prezentuje jeden z lídrov svetového trhu napájajúcich zdrojov na rôzne elektrotechnické, elektronické a energetické zariadenia, skupina Delta.

Vzťah k prírode a prírodným živlom globálna skupina spája so svojím biznisom. Jej taiwanskí šéfovia sa snažia riadiť koncern nielen modernými manažérskymi metódami, ale aj podľa princípov feng-šuej. Nemožno to prehliadnuť ani pri návšteve nedávno otvoreného moderného výrobného závodu Delta Electronics (Slovakia) v Novej Dubnici.

Do tajov ázijského vnímania života človeka i firmy vnikol tunajší manažment hlbšie už pred takmer dvoma rokmi pri hľadaní vhodného miesta pre fabriku. Spolu s developerskou firmou zistili, že kvalitu lokality určuje aj vietor a voda.

Zisk a krytý chrbát

Riadiť sa ázijskými zásadami feng-šuej je aj v Európe trendom už dlho. Princípy vetra a vody, čo je slovenský preklad týchto čínskych slov, sa ľudia podľa rôznych príručiek snažia zapracovať do usporiadania svojich príbytkov.

Keď živly prinášajú biznis

Medzinárodný biznis do Európy a aj na Slovensko priniesol čínsku snahu byť s prírodnými živlami zadobre aj v podnikaní. Kedysi praktická nutnosť vychádzať s nimi zohľadňuje aj v modernom biznise vlastnosti prvkov, ako sú oheň, voda, kov či drevo.

Než sa závod Delta Electronics v Novej Dubnici začal stavať, zúžilo vedenie skupiny počet použiteľných lokalít niekoľkými nečakanými pripomienkami. Prvá sa plnila pomerne jednoducho. Aby sa firme obchodne darilo, má byť ľuďom „na očiach“. Ak je to pri frekventovanej hlavnej ceste, je to v poriadku, čo pri výrobnom podniku ocenia aj logistici.

Silné sito bola ďalšia zásada feng-šuej. Popri jednej vytypovanej parcele tiekla riečka. Nesprávnym smerom, čo vzbudilo obavu, že môže podľa čínskych pravidiel odplaviť od podniku zisk.

Naopak ochranne pôsobí v ponímaní feng šui aj v prípade takej veľkej stavby, ako je priemyselná fabrika, „krytý chrbát“. Preto tak ako spredu musí byť aj výrobný závod v čínskom vnímaní podnikania otvorený cestou, zo zadnej strany ju musia strážiť hory.

Delta zverila túto zodpovednú úlohu neďalekým Strážovským vrchom, ktoré ani pri prejazde okolo nemožno prehliadnuť.

Cenná i drahá energia

Harmóniu s prostredím podporujú ázijské firmy aj pri samej stavbe. Aj keď majú „architekti“ feng šui pri výsostne praktických tvaroch komerčného monobloku pomerne obmedzené pole pôsobnosti.

Môžu však pri projektovaní i konštrukcii budovy aktívne pracovať s energiou. Napríklad tým, že vstupná časť fabriky je zaoblená. Blízko vchodu by nemalo trčať nič ostré, kážu východné múdrosti. Hrany totiž trieštia a odoberajú energiu.

Architektonické špeciality môžu priniesť naozaj citeľný zásah do rozpočtu výstavby. Napríklad ak sa konštrukcia orientuje na prírodné materiály: hliníkové rámy okien namiesto plastových.

Ešte výraznejšie sa do nákladov premieta manipulácia so skutočnými, merateľnými energiami. Aj preto je budova orientovaná tak, aby sa od priečelia zo severozápadnej strany príliš neohrievala. Udržať energiu, taký pokyn dostali projektanti fabriky celkom jednoznačne.

Dosvedčuje to hrúbka izolácie pod plášťom budovy. Aj dvojnásobná, ako býva tradičný zhruba decimeter minerálnej vlny. Istou formou izolácie sú aj sklá okien, ktoré odrážajú veľkú časť slnečného žiarenia.

Spotreba energie nesmie byť privysoká, znel imperatív. To platí rovnako pre vykurovanie budovy v chladnejších obdobiach ako pre chladenie, keď je teplo. Teplo nesmie do budovy vstupovať ani z nej unikať. Klimatizácia pri veľkých tepelných výkyvoch potrebuje energie veľa. Fabrika je totiž – na výrobný závod výnimočne – klimatizovaná.

Všetky takéto úspory smerujú k ochrane životného prostredia aj cez znižovanie spotreby energií. „Zelený“ firemný koncept Delty odporúča skúšať napríklad využívať energiu z recyklácie odpadov.

Aj biznis plynie

Po vstupe do budovy zaujme asi najviac prvok pre feng-šuej typický – voda. Vpravo vo vestibule pod schodmi z prvého poschodia majú v Delte Electronics malé jazierko. Voda musí byť neoddeliteľnou súčasťou prostredia.

A interiéroví architekti, hoci skôr na účely obytných domov, sa dokážu s vodou pohrať. Potom sa aj vo vnútorných priestoroch zrazu objavujú nielen nádrže či umelé jazierka s vodou, ale napríklad aj vodopády.

Voda symbolizuje plynúcu energiu. No aj vo vstupnej hale výrobnej fabriky môže byť súčasťou prostredia, ktoré má vplyv na to, ako sa ľudia vnútri cítia a ako sa im pracuje. Ak má byť voda v poriadku, nesmie v nej chýbať život.

Nišikigoi. Tak sa po japonsky označujú takzvané koi kapre, ktoré do správneho jazierka patria. A dôležitý je aj ich počet. V modernej fabrike v Novej Dubnici ich majú deväť. Dobrý počet, na dokonalú desiatku má nárok iba bytosť ľuďom nadradená.

Komunita s vplyvom

Keď živly prinášajú biznis

Pred pár rokmi by asi nik neočakával, že sa budú pri konštrukcii výrobných fabrík uplatňovať také zásady, akými sú napríklad feng-šuej. Že sa bude aj z takého uhla zohľadňovať vplyv na prostredie.

Možno i v tom je prínos globalizácie, ktorá mieša kultúrne zvyklosti aj v podnikaní. Napríklad tým, že firmy otvárajú pobočky v rôznych krajinách, ba aj na iných kontinentoch.

Počet ázijských firiem na Slovensku narastá a zaujímavé je pozorovať aj rozdiely v zvyklostiach Japoncov, Kórejčanov či napríklad Taiwancov. Rovnako aj to, čím sú pravidlá, ktorými sa riadia aj v biznise, podobné. Najmä ak sa výrazne líšia od tých európskych.

Napríklad Kórejčania, najvplyvnejšia ázijská biznis komunita na Slovensku, o filozofii feng-šuej vyslovene nehovoria. No napríklad ich najväčšiu fabriku, výrobný závod automobilky Kia Motors pri Žiline tiež neprojektovali iba podľa pravidiel priemyselných stavieb. Slovenská výroba áut juhokórejskej značky má byť tiež v súlade s prírodnými živlami. Už vybrané miesto za Tepličkou nad Váhom je pre ázijské vnímanie podnikania vhodné.

Aj kotlina, v ktorej vietor najčastejšie smeruje zo západu na východ a voda tečie opačným smerom, vraj podnikaniu praje. Pohľad na vrch Straník sa tiež núka správnym smerom. Priamo vo fabrike má cesty energie správne usmerniť rozľahlé vnútorné átrium a pohľad cez viaceré sklené steny. Ale aj tok rozrobených áut, napríklad karosérií na ceste do lakovne cez priehľadný nadúrovňový tunel.

Ľahšie k obchodu

Silu vlastností prostredia sa firmy snažia využiť nielen vo výrobe, ale aj v obchode. A nielen ázijské korporácie, aj mnohé európske si to už vyskúšali.

Dobrý príklad sú banky. Veria, že keď sa klient zíde s bankovým poradcom v príjemnom prostredí, ľahšie urobia obchod. Už pohodlné sedenie pri rokovaní či prijateľné osvetlenie môžu navodiť dojem, že sa klient nestráca v dave a je pre banku dôležitý.

Snaha bánk odlíšiť pobočky a redizajnovať ich kvôli príjemnejšiemu pobytu klientov nie je náhodná. A že sa bije s celoodvetvovým trendom k elektronickým predajným kanálom? Vôbec nie, ten cieli iba na jednoduché produkty.

Tie zložitejšie, no najmä súvisiace poradenstvo chcú banky robiť stále zoči-voči klientovi. Skúšajú využiť, že pomerne veľa klientov chodí do banky spontánne. Miliardy korún, ktoré bankový sektor postupne investoval a stále vkladá, ho majú presvedčiť, že banka už nie je úrad, kam chodí vybavovať aj jednoduché veci. Skôr má byť centrom pre služby, a ak tam má klient dohodnúť kompikovanejšie kontrakty, musí sa cítiť dobre.

Jedným z naozaj pionierskych projektov je pobočka rakúskej Erste Bank v mestečku St. Pölten pri Viedni. Banka o nej tvrdí, že dodržiava princípy čínskej predstavy o harmónii priestoru feng-šuej.

A medzi zeleňou, v šume padajúcej vody, sa uzatvárajú zaujímavé obchody. Služby „zážitkového bankovníctva“ vytvorili jednu z najčastejšie navštevovaných pobočiek banky v krajine.

Foto - Maňo Štrauch