Aj pri starostlivom rozložení investícií mnohí investori nedokážu naplno využiť rast akciových trhov. Diverzifikácia, hoci je považovaná za kľúčový princíp investovania, v posledných rokoch neprináša očakávané výsledky. 

Podľa analýzy spoločnosti Morningstar dokázal od roku 2009 prekonať index S&P 500 iba jeden z takmer 370 aktívne riadených fondov zameraných na širokú alokáciu kapitálu. 

„Po finančnej kríze si diverzifikované portfóliá udržiavali priemerný ročný výnos na úrovni šesť percent. Ich slabší výkon však môže pretrvať, keďže akciový rast ťahaný umelou inteligenciou nepoľavuje,“ napísala agentúra Bloomberg ešte v minulom roku. 

Spoločnosť Cambria upozorňuje, že diverzifikované portfóliá zaostali za indexom S&P 500 v 13 z posledných 15 rokov – jav, ktorý sa za uplynulé storočie vyskytol len raz. 

Návrat diverzifikácie je neistý 

Historicky sa počas kríz diverzifikované portfóliá často dostali do kurzu, no tentoraz je čakanie na výraznejšiu korekciu akciového trhu neobvykle dlhé. Kritici tvrdia, že hoci je diverzifikácia teoreticky správny koncept, v praxi investorov oberá o potenciálne vyššie zisky tým, že zahŕňa aj slabšie rastúce aktíva. 

Zástancovia diverzifikácie však argumentujú, že jej význam sa čoskoro prejaví. Pripomínajú roky 2000 a 2008, keď sa akciový trh dvakrát prepadol o polovicu, zatiaľ čo diverzifikované portfóliá dokázali zmierniť straty, či dokonca zaznamenali pozitívne výnosy. Nedávnym príkladom bola pandémia, ktorá názorne ukázala, že dlhopisy môžu efektívne tlmiť straty vyplývajúce z prudkého výpredaja akcií.

„V neistých časoch je diverzifikácia najlepšou obranou. Funguje ako poistenie – nemusíte ho hneď využiť, ale vždy je dobré ho mať,“ tvrdí David Kelly, hlavný globálny stratég spoločnosti J.P. Morgan Asset Management. 

Vybudovať stabilné portfólio je čoraz náročnejšie 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa