Sadzby povinného zmluvného poistenia (PZP) platné na rok 2006 sú známe. Vodičom ešte ostáva jeden týždeň na porovnanie cien a zistenie, ktorá poisťovňa im ponúka tento produkt najvýhodnejšie.
Ak chcú vypovedať existujúcu zmluvu, musia to stihnúť do 17. novembra. Po vlaňajšom chaose, keď sa poisťovne na poslednú chvíľu predháňali v rôznych „akciách“, tak zákon vytvoril klientom časový priestor približne dva-tri týždne na to, aby si mohli rozmyslieť, či odídu alebo ostanú v súčasnej poisťovni.
A tie dva týždne budú naozaj potrebné. Nové kategórie už totiž skomplikovali porovnávanie sadzieb natoľko, že len krátky pohľad do jednej tabuľky nestačí. A že záujem o porovnávanie naozaj je, svedčí napríklad aj veľká pozornosť, akú čitatelia v týchto dňoch venujú 57167>na stránke eTRENDU zverejneným budúcoročným sadzbám všetkých poisťovní.
Zvyšovanie v predstihu
Kým v prípade iných druhov poistenia zaujíma klientov aj kvalita služieb, pri PZP ide v prvom rade o cenu. Plnenie predsa dostáva poškodený.
Vinník, teda poistený, z neho nemá nič. Jediným rozdielom sú limity krytia. Polovica poisťovní ich pri oboch poisťovaných druhoch (majetok a zdravie) zvýšila na 20 miliónov korún. Kooperativa, Komunálna poisťovňa, ČSOB Poisťovňa a Generali sa držia miním stanovených legislatívou.
- NEPREHLIADNITE:
- 57167>Povinné zmluvné poistenie na rok 2006: základné cenníky všetkých poisťovní a praktické rady
Zákon požaduje limit najmenej 19 miliónov korún pri škodách na zdraví a päť miliónov korún na majetkové škody. Dobrovoľné zvýšenie limitov nad rámec týchto požiadaviek sa na raste cien prakticky neprejavilo. Poistné sadzby stúpli podobne v poisťovniach, ktoré limity zvýšili, aj v tých, ktoré iba kopírujú ustanovenia zákona.
Hoci nárast výšky možného plnenia klienti privítajú, obzvlášť keď ich zachráni pred platením vysokých škôd z vlastného vrecka, škody nad limit sú zatiaľ ojedinelé. „My sme ešte takýto prípad nezažili. No určite budú,“ mieni riaditeľ poisťovne Wüstenrot Siegfried Fatzi.
Aj jeho spoločnosť sa rozhodla prejsť na vyššie limity, ktoré si v blízkom čase bude tak či tak vyžadovať nová smernica o povinnom zmluvnom poistení. Tá do piatich rokov zrejme zvýši plnenie až na jeden milión eur, čo je približne štyridsať miliónov korún.
Do 30 mesiacov by všetky krajiny únie mali mať minimálne limity aspoň na úrovni polovice tejto sumy. Teda na dvadsiatich miliónoch korún.
Zároveň je pravdepodobné, že so zavedením 40-miliónových limitov zanikne pripoistenie vyšších plnení, ktoré v súčasnosti na Slovensku dosahuje až 60 miliónov korún pre oba typy škôd. Tento nadštandard si zabezpečilo zhruba päť percent motoristov.
Vyberte si zľavu!
Pri porovnávaní jednotlivých poisťovní sa môže klientovi naozaj zakrútiť hlava. K množstvu nových kategórií, z ktorých každá môže ovplyvniť výšku poistného, sa pridali aj všakovaké vernostné zľavy a bonusy za bezškodový priebeh. Česká poisťovňa – Slovensko (ČP-S) má špeciálne sadzby pre staré škodovky, Allianz – Slovenská poisťovňa zasa umožňuje vybrať si spoluúčasť a znížiť si tak poistné.
ČP-S a Wüstenrot ponúkajú zľavy pri objednávaní cez telefón alebo cez internet. „Ušetrí nám to prepisovanie zmluvy, poštovné, províziu. Úspora vyjde zhruba na tisíc korún. Preto ponúkame takú zľavu,“ vysvetľuje S. Fatzi. Keďže výška úspory sa neodvíja od kubatúry či výkonu motora, je aj zľava paušálna, v rovnakej výške pre všetkých klientov.
Mladosť pochabosť
S delením vodičov podľa veku prišla ako prvá poisťovňa Generali, pre ktorú bol zlomovým 33. rok života vodiča. Podľa vysvetlenia jej predstaviteľov ľudia vo vyššom veku spôsobujú podstatne menej škôd, majú už totiž zvyčajne rodinu a deti a dávajú si preto pri šoférovaní väčší pozor.
Tento rok sa objavil ďalší zlomový vek – 23. rok života. Vodiči do tohto veku sú málo skúsení a menej opatrní, preto spôsobujú vyššie škody než priemer populácie.
S. Fatzi tvrdí, že sa to týka predovšetkým mladých mužov, ktorí nemajú skúsenosti a často riskujú. Ani mladé ženy ešte nevedia dobre šoférovať, ale nepredvádzajú sa.
Preto v tomto veku nie je ich škodovosť taká vysoká. Wüstenrot delí klientov okrem veku aj podľa pohlavia. Ženy do 23 rokov majú výhodnejšie poistné než rovnako starí muži.
Pomiešané regióny
Aj s regionálnym delením prišla ako prvá poisťovňa Generali. Jej nápad si tento rok zobrali za svoj Uniqa a ČSOB.
Zaujímavé je rozdelenie jednotlivých geografických oblastí podľa rizík. Bratislava a Košice sú síce v oboch poisťovniach najrizikovejšie, no pri iných regiónoch sa prejavujú zásadné odchýlky. Napríklad v Uniqe patrí Revúca či Sabinov medzi najrizikovejšie okresy, zatiaľ čo ČSOB ich zaraďuje medzi tie s najnižším rizikom.
Opačným prípadom sú zasa Nové Zámky. Šoférom z týchto oblastí sa teda oplatí pohľadať si výhodnejšie riešenie, cenové rozdiely sú v tisíckach korún.
Poisťovne pri určovaní kategórií vychádzali z vlastných štatistík škodovosti. Na základe tých si rozdelili Slovensko na viacero rizikových skupín.
Riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov Imrich Fekete pripomína, že kancelária robí vlastné štatistiky škodovosti hlavne pre menšie poisťovne, aby neurčovali sadzby len na základe vlastných údajov. Tie totiž môžu byť pri malej vzorke klientov značne skreslené.
S. Fatzi tvrdí, že vo Wüstenrote sa významná korelácia medzi škodovosťou a regiónom zatiaľ neprejavila, preto ani takúto deľbu nezavádzajú. „Ak nemáme potvrdené, že daná kategória je naozaj rizikovejšia ako ostatné, tak je správne nezavádzať ju do praxe,“ poznamenáva.
Klientov chcú späť
Po vlaňajšej cenovej vojne je v cenníkoch vidieť ďalšiu tendenciu – snahu veľkých poisťovní pritiahnuť späť časť klientov, o ktorých vlani prišli. Kooperativa napríklad zaviedla špeciálnu kategóriu vozidiel s objemom motora od 1 300 do 1 400 kubických centimetrov. Presne pre majiteľov Fabií a podobných áut nižšej strednej triedy, ktorí vlani nadšene prešli do ČSOB Poisťovne.
ČP-S vytvorila nové sadzby priamo šité na škodovky. Aj Allianz – SP s množstvom možností určite zaujme mnohých klientov, ktorí odišli.
Lákadlom však sú aj vernostné zľavy pre tých, ktorí majú v poisťovni už inú poistku. Vzhľadom na to, že Allianz – SP spravuje milióny zmlúv, možnosť odrátať si percentá z poistného si uplatní prakticky každý.
K návratu klientov pomôže veľkým poisťovniam aj sama ČSOB, ktorá vlani na cenovej vojne získala najviac nových zákazníkov. Jej budúcoročné ceny sú zaujímavé hlavne pre starších vodičov v menších mestách. Ostatní, rizikovejší šoféri si pravdepodobne nájdu výhodnejšiu ponuku u konkurencie.
Ilustračné foto – TASR