Už ste niekedy na pracovnom pohovore zamlčali nepríjemné informácie z vášho životopisu? Ak áno, nie ste prví ani poslední.
Mnohí uchádzači o prácu sa snažia ukázať svoje vedomosti a schopnosti v žiarivejšom svetle. Často sú to nepravdivé časové údaje, medzery v životopise alebo vynechanie nepriaznivých informácií z pracovnej minulosti. Patria k nim aj nepravdivé informácie o výške platu v predošlom zamestnaní a z toho vyplývajúce nadhodnotené platové očakávania na novom pracovnom mieste.
Aby sa však karta neobrátila proti vám, je dobré vedieť, ako sa čo najlepšie predať. Popritom netreba zabúdať, že i na negatívne fakty, ktoré z vás na osobnom pohovore personalista vytiahne, musíte mať dobré argumenty.
K tomu vám pomôže prehľadne a výstižne zostavený životopis. Z neho musí byť na prvý pohľad jasné, kto ste a kam spejete. Mnohí kandidáti sa snažia ohúriť vo svojom životopise prílišným rozpisovaním sa alebo si naopak myslia, že niektoré údaje do životopisu nepatria.
Takto vzniká dojem, že kandidát veľa práce s koncepciou svojho prezentačného profilu nemal. Tým sa často oberá o možnosť presvedčiť zamestnávateľa o svojich kvalitách naživo.
Žijeme v dobe, v ktorej si svoj úspech musíme jednoducho vydobyť. Nezakladá sa však len na tom, ako dobre sa v novej spoločnosti predáme.
Selfmarketing spočíva v umení prezentovať sa pozitívne, no pravdivo. Predpokladom je poznať svoje prednosti a vedieť s nimi narábať. Mať na zreteli svoje tienisté stránky napomáha k vyššej ochote s nimi pracovať a ďalej sa rozvíjať.
K pozitívnemu vonkajšiemu obrazu patrí i zdravá miera sebavedomia či sebadôvery. Obraz a zvuk musia ladiť, prirodzenosť len dotvára pozitívnu prezentáciu vašej osoby.
Selfmarketing je úzko spojený s pojmom networking. Bez toho, aby ste vedeli, ako vás vníma okolitý svet, nie je cielená reklama vlastnej osoby veľmi účinná. Predtým, ako sa chcete predať do novej spoločnosti, je dobré spraviť si malý prieskum trhu.
Aké kultúrne zázemie má tá či oná spoločnosť, aké hodnoty vyznáva, či akým prínosom by ste pre ňu mohli byť. Nielenže sa dozviete podstatné informácie, no získate aj nové kontakty, či spoznáte zaujímavých ľudí.
Ste na seba a na svoje pracovné výkony hrdí? Pochváľte sa nimi, nech o vás svet vie.
Dnes už len máloktorá spoločnosť hľadá usilovné včielky, zavreté v tmavej kancelárii. V trende sú proaktívni ľudia, ktorí poznajú svoju hodnotu a vedia o nej presvedčiť i svojimi činmi.
Autorka je personalistka.