Pracujem v bankovej inštitúcii a nadriadený ma informoval o sťažnosti klienta. V čase jeho návštevy sme vraj boli ja a moja kolegyňa v práci pod vplyvom alkoholu, nevhodne sme sa správali a posmeškovali ho. Tieto obvinenia sa nezakladajú na pravde. Obe sme dlhoročné zamestnankyne a ctíme si firemnú kultúru. Meno klienta nepoznáme, čo je neštandardné, lebo inokedy sa ku každej sťažnosti musíme veľmi konkrétne vyjadriť. Bola naplnená skutková podstata trestného činu ohovárania? Ako dokázať, že klient musel mať vedomosť o tom, že nehovorí pravdu? Je lepšie riešiť situáciu trestným oznámením alebo občianskou žalobou?

Podľa § 373 Trestného zákona spácha trestný čin ohovárania ten, kto o inom oznámi nepravdivý údaj, ktorý je spôsobilý značnou mierou ohroziť jeho vážnosť u spoluobčanov, poškodiť ho v zamestnaní, v podnikaní, narušiť jeho rodinné vzťahy alebo spôsobiť mu inú vážnu ujmu. 

Samozrejme máte právo podať trestné oznámenie na neznámeho páchateľa vo veci spáchania trestného činu ohovárania. Na to, aby bol klient vášho zamestnávateľa uznaný za vinného, by však museli orgány činné v trestnom konaní okrem iného preukázať, že ste skutočne neboli pod vplyvom alkoholu, správali ste sa primerane vašej pracovnej pozícii a že klient ako páchateľ bol aspoň uzrozumený s tým, že informácie, ktoré poskytol inému zamestnancovi banky, boli nepravdivé.

Pokiaľ nemáte na pracovisku kamerový systém, ktorý by zachytával vaše správanie ku klientovi a bol použiteľný ako dôkaz pred súdom alebo ste sa nepodrobili testu na obsah alkoholu v krvi, bude obtiažne preukázať vaše tvrdenia. Zároveň vás upozorňujeme, že ak by ste niekoho lživo obvinili z trestného činu v úmysle privodiť jeho trestné stíhanie, vystavujete sa nebezpečenstvu trestného stíhania za spáchanie trestného činu krivého obvinenia.   

Ak zistíte meno klienta, môžete naňho podať občiansku žalobu na ochranu vašej osobnosti v zmysle § 11 a nasl. Občianskeho zákonníka, ktorou sa môžete domáhať o. i. upustenia od neoprávnených zásahov do vašej občianskej cti a ľudskej dôstojnosti, či primeraného zadosťučinenia, v prípadoch intenzívneho porušenia Vašich práv dokonca náhrady nemajetkovej ujmy v peniazoch. Úspešnosť takejto žaloby však rovnako závisí od preukázania pravdivosti Vašich tvrdení. 

Autorka pôsobí ako advokátska koncipientka v advokátskej kancelárii bnt attorneys-at-law.

Autorka odpovede nepreberá zodpovednosť za správnosť a komplexnosť odpovede, keďže informácie o probléme sú obmedzené formuláciou otázky.

Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch

Ako sa brániť pred ohováraním
 
Ako sa brániť pred ohováraním
 
Ako sa brániť pred ohováraním
 
Ako sa brániť pred ohováraním