Globálni prepravcovia sa tento týždeň stretli na prestížnej konferencii v Long Beach v Kalifornii, kde diskutovali o trendoch a výzvach v dodávateľských reťazcoch. Namiesto každoročných plánovaných tém však najnovšie musia riešiť krízový manažment.

Vyhrotená situácia v prepravnom priemysle totiž priamo súvisí s colnou politikou, ktorú priniesol americký prezident Donald Trump. Ten vyvolal otrasy na medzinárodných trhoch, keď oznámil 25-percentné clo na tovar z Mexika a Kanady a dodatočné 10-percentné clá na čínske výrobky.

Mimo priameho vplyvu na výrobcov, spotrebiteľov či dodávateľov začína napätá situácia dopadať aj na prepravné spoločnosti.

To posilnilo obavy z recesie celého globálneho priemyslu a prudkého rastu cien kvôli narušeniu dodávateľských reťazcov.

Nečakaný úder

„Je to ako zemetrasenie,“ uviedla pre magazín Fortune Cindy Allen, riaditeľka poradenskej spoločnosti Trade Force Multiplier. Trumpova administratíva síce nedávno oznámila mesačnú výnimku pre automobily dovážané v rámci dohody USMCA, to však nerieši širší koncept obchodu, ktorý dostáva tvrdý úder.

Aj keď D. Trump už roky varoval pred zavedením ciel, mnohí prepravcovia neverili, že skutočne pristúpi k takým drastickým opatreniam. V prístavoch Los Angeles a Long Beach, ktoré sú najväčšími americkými uzlami pre čínsky dovoz, objem nákladu v posledných mesiacoch prudko vzrástol. To naznačuje, že dovozcovia sa snažili predísť novým obmedzeniam.

Colný makléri sa preto už niekoľko dní nezastavili, hoci sa prepravcovia snažili pripraviť svojich klientov mesiace vopred. Dnes zisťujú, že aktuálne zmeny a obavy z nich v skutočnosti podcenili.

Dovtedy to bola pomerne bezcolná zóna. Teraz si firmy musia nájsť financie na pokrytie 25 percent hodnoty dovážaného tovaru. Mnohé podniky sa náhle ocitli v situácii, keď museli otvárať účty u americkej colnej správy na úhradu ciel.

Zasiahnuté odvetvia

Obchodné obmedzenia nezasiahli len prepravcov, ale aj široké spektrum odvetví. Mexická dopravná spoločnosť Grupo Fletes Mexico musela odmietať žiadosti zákazníkov o zľavy, keďže jej marže sú už teraz na minime.

Analytici tvrdia, že ak tieto clá zostanú v platnosti dlhodobo, firmy budú nútené prepustiť časť zamestnancov.

V Kanade si výrobca batérií pre vysokozdvižné vozíky UgoWork plánuje rozdeliť 25-percentné clo so svojimi americkými zákazníkmi. „Z dlhodobého hľadiska to však nie je udržateľné,“ uviedol pre magazín Fortune šéf spoločnosti Philippe Beauchamp, ktorý zvažuje otvorenie továrne v Spojených štátoch.

Spoločnosť Bondi Produce v Toronte už avizovala, že nedokáže absorbovať 25-percentný nárast cien a bude nútená preniesť časť nákladov na zákazníkov. „Citrusy, paradajky, broskyne a čučoriedky budú drahšie,“ upozornila vo vyhlásení.

Dosahy ciel už stihol pocítiť aj luxusný či letecký sektor. Firma pôsobiaca v leteckej doprave Elevate Aviation Group uviedla, že niektorí klienti odložili nákupy lietadiel Bombardier pre neistotu ohľadom ciel.

Prepravné firmy sa však zhodujú v tom, že kľúčové je zachovať rozvahu. „Panika je drahšia než trpezlivosť. Najlepšie je vyhnúť sa unáhleným rozhodnutiam,“ potvrdil v prejave Pete Mento, expert na obchod a colné predpisy.

Ďalšie dôležité správy

Výroba v závode Volkswagen Slovakia v Bratislave
Neprehliadnite

Trumpove clá môžu zlacniť prémiové autá. Málo pravdepodobný scenár by pomohol najmä Slovensku