Počas prvého funkčného obdobia Donalda Trumpa v roku 2018 Spojené štáty vypovedali zmluvu o jadrovom programe s Iránom a uvalili sankcie na iránsku ropu. Z trhu sa stratili milióny barelov ropy a voľné miesto na trhu vďačne zabrali rivali z OPEC-u, USA a Rusko.

V roku 2017 Irán exportoval 2,1 milióna barelov ropy denne, v roku 2019 to bola len tretina tohto objemu. Od roku 2021 sa však iránsky export začal opäť pomaly zvyšovať a v lete 2024 bol takmer na úrovni, kde bol pred zavedením sankcií. Tie pritom nikdy Washington nezrušil, bol však ochotný prižmúriť jedno oko.

Od roku 2022 totiž zúrila energetická kríza. Rusko a OPEC koordinovane obmedzovali produkciu ropy a tá dosahovala niekoľkoročné maximá. Za prezidenta Joe Bidena prebiehali rokovania o tom, ako by obe strany mohli urobiť ústupky a dostali na trh viac ropy.

Irán mal totiž nie len možnosť navýšiť produkciu, ale hlavne mal flotilu tankerov a v rámci kartelu OPEC nemusel dodržiavať limity produkcie, keďže z dôvodu sankcií dlhodobo produkoval menej ropy, ako mu dovoľovali kvóty.

Podľa rôznych odhadov v roku 2021 držal v skladoch 70 až 100 miliónov barelov ropy, časť zo zásob už nebolo kde dávať a preto bola v tankeroch. Teherán vtedy vlastnil 63 tankerov, z ktorých veľká časť hrdzavela v prístave.

Množstvo ropy v zásobníkoch a ďalšie tankery na vode sú presne tým, čo vtedy trh s ropou potreboval. A Irán to všetko mal, pričom túto ropu mohol dokonca predať za najlepšie ceny za prechádzajúcich osem rokov.

Dobré vzťahy s USA však nevydržali dlho, sankcie v závere roka 2024 USA opäť pritvrdili, pričom Washington začal cieliť tieňovú flotilu tankerov, ktorá pašovala ropu doslova po celom svete.

Agentúra Reuters, ktorá spolupracovala s prepravnými spoločnosťami, získala dokumenty k nákladu, informácie od etických hackerov, pôvodne utajenú emailovú komunikáciu a satelitné snímky ukazujúce príbeh tankerov ako vystrihnutý z filmov o Jamesovi Bondovi. Plavidlá menia svoje mená, vysielajú nepravdivé informácie o svojej polohe a na jeden náklad existuje niekoľko verzií prepravných dokumentov.

Platby prebiehajú v hotovosti a jeden tanker v priebehu roka obehne postupne celú planétu pričom inkasuje milióny dolárov za ropu, ktorá je v jednej chvíli iránska a v ďalšej iracká či malajská. Uprostred oceánu prebiehajú prekládky tovaru a obchodníci tancujú na hrane toho, čo je legálne a čo už nie.

Tanker s dvojitým životom

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa