Pritom mnohé z podnikov so štátnou účasťou majú rozpočty väčšie ako samosprávy - len samotný Slovenský plynárenský priemysel s 51% štátnou účasťou má ročné náklady okolo 2,5 miliardy euro, čo je približne 70% výdavkov všetkých slovenských samospráv.
Transparency zaujímalo ako sa s povinnosťou zverejňovať zmluvy vysporiadalo 45 subjektov, prevažne firiem väčšinovo vlastnených Fondom národného majetku, ministerstvami alebo samosprávami. Okrem firiem boli zaradené aj vybrané štátne fondy a príspevkové/rozpočtové organizácie. Výsledky nášho prieskumu ukazujú na 1) problematickú definíciu, kto a čo má zverejňovať; 2) nízky záujem štátu interpretovať a kontrolovať povinnosť zverejňovania; 3) roztrúsenosť dokumentov a 4) rôznu kvalitu zverejňovaných dokumentov.
Ktoré firmy majú čo zverejňovať?
Ktoré štátom vlastnené spoločnosti majú povinnosť zverejňovať zmluvy a ktoré nie? Zákon hovorí o povinných osobách (§2) ako aj o povinne zverejňovanej zmluve (§5a), ktorá sa „týka používania verejných prostriedkov, nakladania s majetkom štátu, majetkom obce, majetkom vyššieho územného celku alebo majetkom právnických osôb zriadených zákonom, na základe zákona alebo nakladania s finančnými prostriedkami Európskej únie“.
Prieskum Transparency ukazuje, že rôzne spoločnosti si tento zákon vykladajú rozdielne. Niektoré, napríklad Eximbanka alebo Slovenská záručná a rozvojová banka, tvrdia, že sa na nich zákon nevzťahuje, keďže hospodária s vlastnými prostriedkami. Iné zverejňujú len zmluvy, pri ktorých sa nakladá s verejnými zdrojmi (Zvolenská teplárenská) a niektoré zverejňujú podľa vlastných slov aj nad rámec zákona (Tipos).
Myslíme si, že zo 45 skúmaných spoločností približne polovica zverejňuje zmluvy. (Nemôžeme si byť istí, keďže zistiť, koľko zmlúv bolo naozaj uzatvorených je skoro nemožné). Sú to predovšetkým spoločnosti priamo vlastnené ministerstvami alebo samosprávami ako Tipos, Lesy SR alebo železničné spoločnosti. Nezverejňujú hlavne spoločnosti s väčšinovou účasťou Fondu národného majetku. Približne štvrtina spoločností, predovšetkým banky a energetické spoločnosti, tvrdia, že nemajú povinnosť zverejňovať. Pri zvyšných sme mali pocit, že informácie zverejňujú iba čiastočne – nepravdepodobným sa nám zdá, že teplárenské podniky v Košiciach, Martine, Zvolene a Žiline uzatvorili od začiatku roku spolu len približne 15 zmlúv a že Letisko Bratislava neuzatvorilo s ČSA zmluvu pri otváraní nových destinácií.
(Prehľad o zverejňovaní, či nezverejňovaní v tabuľke 1)
V tomto ohľade je zarážajúci je postoj Fondu národného majetku ako akcionára väčšiny týchto spoločností. FNM žiadne stanovisko ako majú ním ovládané spoločnosti zverejňovať zmluvy nevydal, argumentujúc že sú to samostatné subjekty, voči ktorým nie je „metodickým orgánom“.
Musia zverejňovať?
Najčastejším argumentom spoločností nezverejňujúcich zmluvy s majetkovou účasťou štátu je, že sú spoločnosťami nehospodáriacimi s verejnými zdrojmi podľa zákona o rozpočtových pravidlách, a teda sa na ne povinnosť zverejňovať nevzťahuje. Keďže doteraz súdy o žiadnej žalobe za nezverejňovanie nerozhodovali, nemôžeme vedieť, či by takáto argumentácia obstála.
Je však otázkou, či je možné a vôbec správne chápať verejné financie takto úzko a spôsobom, kde sa v momente prenesenia verejných prostriedkov do nominálne súkromnej spoločnosti menia na prostriedky súkromné, nepodliehajúce verejnej kontrole. V podobnom duchu nedáva zmysel, že zo zverejňovania sú vynechané dcérske spoločností založené štátnymi firmami.
Kdeže sú dokumenty?
Aj keď spoločnosť zmluvy zverejňuje, neznamená to, že nájsť ich je jednoduché. Napríklad z trojky železničných spoločností na vlastných stránkach zmluvy zverejňuje Cargo a ŽSR, do vládneho Centrálneho registra zmlúv (CRZ) ich posiela Železničná spoločnosť Slovensko. Všetky tri sú 100% vlastnené štátom a patria pod Ministerstvo dopravy. Štátny fond rozvoja bývania zverejňoval do apríla zmluvy na CRZ, neskôr už na vlastnej stránke.
Zmluvy spoločností so štátnou účasťou tak kopírujú problém roztrúsenosti v samosprávach, napriek tomu, že neexistuje žiadny dobrý dôvod, prečo nezverejňovať v CRZ.
Aké kvalitné sú dokumenty?
Spoločnosti zverejňujú dokumenty rôzne, najlepšie ich zverejňujú tí, ktorí posielajú zmluvy do CRZ . Je to pravdepodobne preto, že sú systémom nútení vyplniť popisné údaje.
Kvalita zverejňovania sa líši aj v samotnom CRZ. Nájdu sa tam zmluvy bez hodnoty plnenia (Správa služieb diplomatickému zboru, a.s) alebo zmluvy, ktorým chýbajú prílohy (Slovenský vodohospodársky podnik, š. p.). Potvrdzuje sa, že kvalita zverejnenia závisí predovšetkým od prístupu povinných osôb k zverejňovaniu. Tí, ktorí zverejňujú mimo CRZ majú rovnaké problémy ako samosprávy: zmluvy často zverejňujú bez hodnôt, vo formáte neumožňujúcom vyhľadávanie a bez možnosti vytriediť si len dokumenty podľa dátumu, či dodávateľa.
Najlepšie podľa metodiky Transparency zverejňuje Národný žrebčín v Topoľčiankach a SARIO. Z možných 100 bodov získali 90 bodov. Najhoršie zverejňuje Dopravný podnik mesta Prešov (10 bodov), Letisko M.R. Štefánika v Bratislave a Jadrová a vyraďovacia spoločnosť (po 15 bodov). Priemer spoločností, ktoré zmluvy zverejňujú (57,5 b.) sa zásadne nelíši od priemeru samospráv (60,2 b). Naopak, spoločnosti, ktoré využívajú CRZ majú v priemere dvojnásobok bodov (80 b.) oproti tým, ktoré CRZ nevyužívajú (41 b).
Úplný rebríček kvality zverejňovania je dostupný v tabuľke 2. (Detailný rebríček na stiahnutie vo formáte xls tu).
Čo by mal štát robiť lepšie?
Ak má ma zverejňovania zmlúv zmysel, je nevyhnutné, aby sa robilo poriadne. Zverejnené zmluvy síce vytvárajú tlak na lepšie, hospodárnejšie nakladanie s verejným majetkom, ale sami osebe nestačia. Ak má štát záujem na tom, aby zverejňovanie dávalo zmysel, tak musí:
- Jasne stanoviť štandardy zverejňovaných zmlúv;
- Zhromažďovať zverejnené zmluvy na jednom mieste;
- Kontrolovať a sankcionovať nezverejňovanie zmlúv;
- Analyzovať zhromaždené dáta.
Podľa odhadov Transparency povinné osoby ročne zverejnia približne 200 tisíc zmlúv. Tieto dáta môžu byť nenahraditeľným zdrojom pre analýzu hospodárenia povinných osôb, napríklad už len porovnávaním nákupu jednoduchých tovarov ako kancelárskych potrieb. Ak však ostanú ležať skladom a celá kontrola bude ponechaná na zopár novinárov a aktivistov, hromada zverejnených zmlúv zasype úmysel o transparentnosti ako nástroja pre efektívnejšie fungovanie štátu.
Tabuľka 1: Zoznam skúmaných firiem a status zverejňovania (google doc)
Spoločnosť | zverejňuje? | vysvetlenie? | počet zmlúv na vlastnej stránke | počet zmlúv v CRZ | link na stránku |
Bratislavská teplárenská, a.s. | nie | bez odpovede na e-mail | 0 | 1 | |
Burza cenných papierov, a.s. | nie | nezaložená FNM, nie je povinnou osobou | 0 | ||
DMD GROUP, a.s (resp. KOTADEF, ZŤS Špeciál, ZVS Holding) | nie | akciová spoločnosť nehospodáriaca s verejnými zdrojmi | 0 | 3 (za všetky) | |
Dopravný podnik Bratislava | áno | cca 40 | n/a | ||
Dopravný podnik Košice | áno | cca 80 | n/a | ||
Dopravný podnik Prešov | áno | cca 30 | n/a | ||
Dopravný podnik Žilina | áno | cca 20 | n/a | ||
Exportno-importná banka | nie | vlastné zdroje financovania | 0 | 0 | www.eximbanka.sk/sk/informacie/zmluvy-faktury-objednavky/zmluvy.html |
Jadrová a vyraďovacia spoločnosť | áno | vyše 100 | 0 | ||
KÚPELE SLIAČ a.s. | nie | nevedia, či sú povinná osoba | 0 | 0 | |
Lesy SR | áno | 0 | vyše 500 | ||
Letecké opravovne Trenčín, š.p. | áno | 0 | vyše 30 | ||
Letisko M.R.Štefánika - Airport Bratislava | pravdepodobne čiastočne / nie | „subjekt podnikajúci s vl. prostriedkami; zverejňuje všetky zmluvy, ktoré spĺňajú definíciu povinne zverejňovaných zmlúv“ | vyše 150 | 1 | |
Letové prevádzkové služby SR, š.p. Bratislava | áno | 0 | vyše 20 | ||
Martinská teplárenská, a.s. | pravdepodobne čiastočne / nie | bez odpovede na e-mail | 6 | 4 | |
Mincovňa Kremnica | pravdepodobne čiastočne / nie | 7 | 0 | ||
Národný žrebčín Topoľčianky, š.p. | áno | 0 | 32 | ||
Rozhlas a televízia Slovenska | áno | 0 | vyše 2000 | ||
Sario, a. s. | áno | 0 | 23 | ||
SEPS, a.s. | pravdepodobne čiastočne / nie | bez odpovede na e-mail | 4 | 2 | |
Slovenská konsolidačná, a. s. | áno | 0 | 20 | ||
Slovenská pošta, š.p. | áno | 0 | vyše 300 | ||
Slovenská záručná a rozvojová banka, a. s. | nie | nie je subjekt verejnej správy, nebola uzatvorená žiadna zmluva s informáciou za za verejné prostriedky | 0 | 0 | |
Slovenský plynárenský priemysel, a.s. | nie | bez odpovede na e-mail | 0 | 0 | |
Slovenský vodohospodársky podnik, š. p. | áno | 0 | cca 1000 | ||
Správa služieb diplomatickému zboru, a.s. | áno | 0 | cca 90 | ||
SSE, a.s. | nie | nie je subjektom povinným k zverejňovaniu zmlúv | 0 | 0 | |
Štátny fond rozvoja bývania | áno | do apríla v CRZ, potom na vlastnej stránke | cca 100 | vyše 400 | |
Tepláreň Košice, a.s. | pravdepodobne čiastočne / nie | 2 | 0 | ||
Tipos, a. s. | áno | vyše 50 | 0 | ||
Transpetrol, a. s. | nie | žiadna zmluva uzatvorená za verejné prostriedky | 0 | 0 | www.transpetrol.sk/media/dokumenty/zoznam-objednavok-a-faktur/ |
Trnavská teplárenská, a.s. | nie | bez odpovede na e-mail | 0 | 0 | |
Vodohospodárska výstavba, š. p. | áno | 0 | vyše 100 | ||
Vojenské lesy a majetky SR, š.p., Pliešovce | pravdepodobne čiastočne / nie | 0 | cca 10 | ||
Vojenský opravárenský podnik 015, Nováky, š.p. | áno | 0 | cca 15 | ||
Vojenský opravárenský podnik 027, Trenčín, š.p. | áno | 0 | cca 30 | ||
Všeobecná zdravotná poisťovňa | áno | 0 | vyše 4000 | ||
Východoslov. energetika a.s. | nie | neuzatvára zmluvy, ktoré by spĺňali definíciu povinne zverejňovaných zmlúv | 0 | 1 | |
Západoslovenská energetika,a.s | nie | podľa Stanov spoločnosti je ZSE definovaná ako súkromná akciová spoločnosť, ktorej z platnej legislatívy povinnosť zverejňovať zmluvy nevyplýva | 0 | 1 | |
Zvolenská teplárenská, a.s. | pravdepodobne čiastočne / nie | vo všeobecnosti neuzatvára zmluvy, predmetom ktorých je obstaranie za verejné prostriedky | 1 | 0 | |
Železnice Slovenskej Republiky | áno | vyše 500 | cca 10 | ||
Železničná spoločnosť Slovensko | áno | 0 | cca 150 | ||
Žilinská teplárenská, a.s. | pravdepodobne čiastočne / nie | bez odpovede na e-mail | 0 | 2 | |
ŽS Cargo Slovakia | pravdepodobne čiastočne | nejasná odpoveď, či ide iba o zmluvy z verejného obstrávania | približne 280 | 2 | www.zscargo.sk/sk/pre-verejnost/obstaravanie-predaj-a-prenajom/obstaravanie/prehlad-uzatvorenych-zmluv/zoznam-zmluv/ |
Tabuľka 2: Poradie skúmaných firiem podľa kvality zverejnenia (google doc)
Poradie | Spoločnosť | Skóre (max 100) | Link na stránku |
1.-2. | Národný žrebčín Topoľčianky, š.p. | 90 | |
1.-2. | Sario, a. s. | 90 | |
3.-6. | Vseobecna zdravotna poistovna | 88 | |
3.-6. | Letové prevádzkové služby SR, š.p. Bratislava | 88 | |
3.-6. | Vojenské lesy a majetky SR, š.p., Pliešovce | 88 | |
3.-6. | Vojenský opravárenský podnik 027, Trenčín, š.p. | 88 | |
7.-8. | Lesy SR | 86 | |
7.-8. | Rozhlas a televízia Slovenska | 86 | |
9. | Slovenská pošta, š.p. | 83 | |
10.-11. | Tepláreň Košice, a.s. | 78 | |
10.-11. | Vojenský opravárenský podnik 015, Nováky, š.p. | 78 | |
12. | Správa služieb diplomatickému zboru, a.s. | 73 | |
13. | Štátny fond rozvoja bývania | 72 | |
14. | Železničná spoločnosť Slovensko | 68 | |
15.-16. | Vodohospodárska výstavba, š. p. | 66 | |
15.-16. | Letecké opravovne Trenčín, š.p. | 66 | |
17. | Slovenská konsolidačná, a. s. | 63 | |
18. | Slovenský vodohospodársky podnik, š. p. | 61 | |
19.-20. | Dopravný podnik Bratislava | 40 | |
19.-20. | Dopravný podnik Košice | 40 | |
21.-23. | Martinská teplárenská, a.s. | 35 | |
21.-23. | Železnice Slovenskej Republiky | 35 | |
21.-23. | Tipos, a. s. | 35 | |
24. | Zvolenská teplárenská, a.s. | 33 | |
25. | SEPS, a.s. | 32 | |
26.-27. | Mincovňa Kremnica | 30 | |
26.-27. | ŽS Cargo Slovakia | 30 | www.zscargo.sk/sk/pre-verejnost/obstaravanie-predaj-a-prenajom/obstaravanie/prehlad-uzatvorenych-zmluv/zoznam-zmluv/ |
28. | Dopravný podnik Žilina | 23 | |
29.-30. | Jadrová a vyraďovacia spoločnosť | 15 | |
29.-30. | Letisko M.R.Štefánika - Airport Bratislava | 15 | |
31. | Dopravný podnik Prešov | 10 |