Sociálne siete sa stali pevnou súčasťou komunikácie politikov a politických strán. Na Slovensku dominuje najmä Facebook, pozreli sme sa preto v krátkom porovnaní na to, ktorí politici sú na tejto sociálnej sieti najúspešnejší. Všetky údaje sú z aplikácie Fanpage Karma.
Najjednoduchším parametrom úspešnosti profilov na Facebooku je počet likes, ktoré profil má. Z tohto pohľadu je na Slovensku neohrozeným lídrom Andrej Kiska, ktorý atakuje hranicu 230-tisíc fanúšikov. Nasleduje strana, ktorá aktívne využívala Facebook ako jedna z prvých, Sloboda a Solidarita s viac ako 120-tisíc fanúšikmi a Boris Kolár s Richardom Sulíkom, ktorí majú približne 80-tisíc fanúšikov.

Podľa stavu 28.8.2016
Zaujímavé je, že medzi prvými desiatimi najúspešnejšími profilmi z hľadiska počtu likes nie je ani jedna koaličná strana alebo politik (s výnimkou Moniky Flašíkovej-Beňovej, tá je však europoslankyňa). Facebook má tak podchytený dominantne súčasná opozícia, všetky štyri opozičné strany a traja z ich štyroch lídrov sú v TOP 10 politických profilov.
Aktivita fanúšikov
Jednoduché porovnanie na základe počtu likes však nezohľadňuje reálny „výkon“ stránky na Facebooku. Ten je možné vyjadriť buď dosahom (reach) príspevkov alebo aktivitou (engagement) fanúšikov. Keďže dosah nie je verejne dostupným parametrom, pozreli sme na tzv. engagement rate, vyjadrený percentom aktívnych fanúšikov (dali obsahu na stránke like, comment alebo share) zo všetkých, čo dali stránke like. Pri tomto parametri sa poradie výrazne obmenilo, prvým je Boris Kollár, nasleduje poslankyňa SNS Eva Smolíková a strana OĽANO.

Za obdobie 28.7.-28.8.2016
Značnou nevýhodou je, že pri tomto porovnaní vstupuje do hry faktor celkového počtu fanúšikov. Napr. málo známa poslankyňa SNS Eva Smolíková je síce v tomto prehľade druhá, avšak vysoký engagement rate je spôsobený tým, že jej stránka má len 344 likes.
Záverečných TOP 10
Za najrelevantnejšie porovnanie úspešnosti profilov politikov a politických strán teda považujem aplikovať engagement rate na reálny počet fanúšikov, čím získame priemerný počet aktívnych fanúšikov na stránke za jeden deň. Z tohto pohľadu je neohrozeným kráľom slovenského Facebooku Boris Kollár, ktorý má na stránke denne v priemere viac ako 6000 angažovaných fanúšikov.
Netreba zabúdať ani na skutočnosť, že engagement príspevkov je výrazným kritériom aj pre celkový reach obsahu, teda platí rovnica, čím väčšia aktivita fanúšikov, tým väčší dosah (teoreticky aj opačne, ide o spojené nádoby). Napr. videá, ktoré Kollár uverejňuje na svojom profile majú spravidla niekoľko desiatok tisíc videní, za posledný mesiac najúspešnejšie dokonca takmer pol milióna videní. Pri týchto číslach tak jeho profil ako komunikačný kanál už reálne konkuruje tradičným médiám, pre porovnanie, sledovanosť večerných správ na RTVS je cca 300-tisíc divákov.

Za obdobie 28.7.-28.8.2016
Na záver si dovolíme dve tézy, ktoré nepovažujem za závery, skôr budem rád, keď sa stanú podnetom na diskusiu:
- Vyzerá to tak, že súčasná opozícia je na Facebooku úspešnejšia ako vládne strany. V oboch parametroch, teda v celkovom počte fanúšikov a aj v ich angažovanosti, sú medzi TOP 10 profilmi takmer výlučne strany a politici, ktorí nie sú súčasťou aktuálnej vlády.
- Najúspešnejšie profily na sociálnych sieťach budú môcť postupne z pohľadu dosahu svojich príspevkov konkurovať reachu tradičných médií. Aj keď ide o odlišný typ obsahu, cieľovej skupiny a spôsobu komunikácie, sociálne siete sa v niektorých prípadoch stávajú alternatívou k tradičným médiám.