V Transparency sme presvedčení, že zverejňovanie zmlúv, faktúr a objednávok má zmysel. Zužuje priestor pre uzatvorenie nevýhodných a skrytých zmlúv a lá „Nástenkový tender“, ku ktorým sa novinári dlho nevedeli dopracovať a zjednodušuje proces získania informácii pre aktívnych občanov, ktorí tak nemusia vypisovať infožiadosti.
Rok účinnosti zverejňovania ukazuje, že opatrenie nie je papierovým tigrom. Prispelo k odhaleniu nehospodárnosti v prípadoch nákladného plesu SARIO , vysokých platov moderátorov v STV a v prípade zmlúv Tiposu dokonca viedlo k odstúpeniu jeho šéfa. Teraz už vieme aj to,že zverejňovanie nie je len pánske huncútstvo, ktoré ľud ignoruje.
Zdroj: porovnanie_zmluvy_infozakon3
Vieme však, že mali dôvod sa na ne pozrieť a záujem o zverejňovanie je dosť veľký a jeho výsledky presvedčivé na to, aby sme ho zlepšovali. Štát by mal pracovať na tom, aby sa zmluvy zverejňovali na jednom mieste a aby neexistovali nesystémové výnimky pre nezverejňovanie ako pri umelcoch a hľadať spôsob ako systematicky využiť analyzovať už zozbierané dáta.
A na záver – zverejňovanie zmlúv je tu pre ľudí – štát by mal vytvoriť jednoduchý spôsob ako zmluvy kontrolovať, komentovať a nahlásiť podozrenia. Keďže to zatiaľ nerobí, naďalej spolu s Alianciou Fair-Play pracujeme na stránke Otvorené zmluvy, kde sa snažíme uľahčiť hľadanie zaujímavých zmlúv novinárom, občanom alebo aj podnikateľom, ktorí chcú nájsť zmluvy konkurencie.
Detailné výsledky otázok (pdf) prieskumu k zverejňovaniu zmlúv a využívania infozákona.
Prieskum uskutočnila formou štandardizovaných rozhovorov agentúra Focus 10.1.-16.1.2012 na vzorke 1076 obyvateľov SR starších ako 18 rokov vybraných kvótnym výberom. Maximálna odchýlka prieskumu je ± 3%.
Prieskum sa uskutočnil v rámci projektu Systém integrity spravovania na Slovensku, ktorý financuje Európska komisia: Directorate-General Home Affairs program Prevencia a boj proti kriminalite. Prieskum samotný financovala Nadácia otvorenej spoločnosti na Slovensku.
Pričom toto číslo je pravdepodobne nadnesené pre nie úplne šťastne sformulovanú otázku v prieskume, do ktorej spadli aj bežné „servisné informácie“ typu ako vybaviť občiansky preukaz.