Dnešný denník SME zverejnil informáciu, že v teste deviatakov Monitor takmer 98% deviatakov nezvládlo aspoň jednu z troch “ťažkých” úloh. Dve z nich sa týkali geometrie, ktorá vraj žiakom nejde. Ani tie nie sú veľmi ťažké, ale skutočne ma šokovala neúspešnosť úlohy tretej, ktorá v skutočnosti ani matematickým príkladom nie je.
Otázka totiž znie nasledovne:
“Martina pomáhala trénerovi vypisovať diplomy. Vypísanie prvého diplomu jej trvalo 3 minúty, vypísanie každého ďalšieho 2 minúty. Koľko minút jej bude trvať vypísanie n diplomov (včítane prvého), ak bude pracovať takýmto tempom?
a/ 5n + 3
b/ 3n + 2
c/ 2n + 3
d/ 2n + 1”
Z textu je zrejmé, že žiak nič počítať nemusí, stačí len správne zapísať úlohu, teda preložiť text do matematickej anotácie. Ak n je počet diplomov, tak čas je 2*(n-1) na všetky diplomy okrem prvého a 3 na prvý diplom = 2n + 1.
Trpezlivo budem dnes čakať na dementi z ministerstva školstva, že v prípade tejto úlohy ide o omyl a správne ho vyriešilo napríklad 75% deviatakov. Lebo ak naozaj patrí do exkluzívnej kategórie “neriešiteľných”, tak sa nielen potvrdzujú, ale prehlbujú zistenia meraní, ktoré hovoria, že naši žiaci (a tým pádom pravdepodobne ani ich rodičia) nezvládajú základnú prácu s informáciami.
Prečo je to až také zásadné? V reálnom živote nám málokto napíše pekne príklad na papier, napríklad: 2x + 1 = 37. Väčšinou si musíme preložiť situáciu do matematickej reči a potom ju vyriešiť. Ak nevieme prekladať, môžeme poznať nielen násobilku, ale aj integrály, vektory a grupy a mimo prednáškovej miestnosti budeme rovnako matematicky negramotní ako moje predškolské deti.
Dnešná informácia bohužiaľ zapadá do mojej osobnej skúsenosti pedagóga aj manažéra, ktorá poukazuje na malú schopnosť aj formálne vysoko vzdelaných ľudí riešiť matematikou základné životné situácie. Ale že je to až tak zlé, ako naznačuje dnešné SME, mi nenapadlo. A tak čakám na dementi...