
Ivana Molnárová Zdroj: Mária Candráková, archív IM
Ako vnímate školstvo na Slovensku?
Slovenské školstvo má viacero problémov. Prvým a najzásadnejším problémom je, že máme za posledné roky asi najviac ministrov školstva a nemáme jasnú víziu, kam chceme smerovať. Z ďalších problémov považujem za zásadné systém financovania, systém hodnotenia žiakov - čo sa naučil naspamäť, nie ako reálne rieši problém, to, že nevychovávame žiakov k spolupráci, k tímovosti, k pomáhaniu - práve naopak podporujeme rast ich ega tým, že ich neustále porovnávame. V školách zabíjame detskú zvedavosť a neskutočnú kreativitu a deti sa zabúdajú pýtať otázku prečo. Máme podľa môjho názoru úplne zastaralé hodnotenie a v prepojení toho, čo budú reálne potrebovať v živote s tým, čo ich učíme, je veľmi malý prienik.
Kde vidíte priestor na zmenu?
Vo všetkom, čo som spomenula vyššie, hlavne motivovať mladých ľudí, aby mali chuť pracovať v školstve, a vôbec to ísť študovať. Nech sa učiteľské povolanie stane uznávaným a má úctu krajiny, ľudí, detí a politikov, nie dehonestáciu.
Ak by ste mali možnosť Vy osobne realizovať v školstve najdôležitejšiu systémovú zmenu, čo by to bolo?
V prvom rade by som nastavila základné KPI pre každú školu, učitela a žiaka (angl. key performance indicators - kľúčové ukazovatele výkonnosti, pozn. autorky). Teda aké kompetencie má mať, keď skončí konkrétnu základnú školu, strednú, gymnázium alebo VŠ.
Ak by existovala cena pre osobnosť slovenského školstva, komu by ste ju dali?
Je ich obrovské množstvo, ak by som mala vybrať jednu, tak Vlada Burjana. Školstvu sa venuje systematicky, dlhodobo a jeho názory su mne osobne veľmi blízke.
Čo máte o slovenských školách na srdci, ale ešte nikto sa Vás na to neopýtal?
Bola by som rada, aby nový minister bol nestranícky a odborník, aby zostal na poste dlhodobo. Chcela by som, aby sa naše deti učili byť v školách šťastné.
Ďakujem za rozhovor.
8. január 2016