„Je to dobrá správa pre Slovensko“, povedal by náš pán premiér, keby zistil, že reálny zmysel prísnejších STK sa podarilo chytiť a vypočuť. V nápore negatívnych správ z Bruselu a opodstatnených pozastaveniach sa nad byrokratickými direktívami modrých mocipánov prichádza veselé osvieženie. Ten „zmysel“ je totiž Francúzskej národnosti a Slovensku veľmi pomôže, aj keď len krátkodobo. Keď sme ho (zmysel) v našom Stredisku pre Analýzy Dopadov Modrej Centralizácie vypočuli, ponúkli sme mu hroznový mušt, pribalili údený ovčí syr a s vďakou vyprevadili do Paríža.

Prečo sa na Slovensku môžeme z takéhoto politbyro-rozhodnutia tešiť je zrejmé keď sa pozrieme na podiel vývozu áut na celkovom exporte SR za rok 2011, čo pričom do Nemecka, Francúzska a Anglicka smerovalo 34,7% všetkých vyvezených oceľových koní 1).

V Nemecku napríklad spomínaná smernica prikazujúca každoročné kontroly po 6 rokoch spôsobí skrátenie doby držby auta na max 6 rokov, pretože pre Nemca je najvzácnejší jeho čas. On mávne rukou nad STK-kontrolami a odovzdá auto najbližšiemu dílerovi. To, že ho díler potom veľmi výhodne predá častokrát aj na Slovensko (dovoz jazdených áut bol takmer 50% všetkých registrácií v r. 20112)) je len sekundárny, no nie nezanedbateľný benefit.

Ani v oblasti predaja nových áut to na slovenskom trhu nevyzerá zle. Podľa seriózneho prieskumu 3) až 46,34% predajcov hlavne zo žilinského a trnavského regiónov predpokladajú v roku 2012 mierny nárast tržieb oproti roku 2011 a 12,2% očakáva rovnaký objem predaja (spolu teda 58,54% pre optimistov).

Vo Francúzsku, Taliansku, Španielsku, či Rakúsku, kde je mnoho starších áut ako 6 rokov, to spôsobí nákupnú horúčku už v predstihu a možno práve vďaka tomu sa vyrieši napríklad aj problém s prepadom predaja áut francúzskych značiek. A ak nebude horúčka, tak aspoň zvýšená teplota vo forme nárastu predaja  náhradných dielov a servisných úkonov. A nezabudnime na trhy v Poľsku, či Rumunsku. No a v trnavskom regióne bude stále rušno i veselo.

Na Slovensku to síce bude jednotlivcov bolieť relatívne viac ako inde, ale keď si uvedomíme, že náš "blahobyt" je postavený hlavne na exporte automobilov, je to paradoxne dobrá správa pre Slovensko za 40 EUR ročne. Rád si to zaplatím a teším sa, že nám modrí mocipáni v Bruseli nepripravili namiesto toho prísne emisné dane ako je tomu v Nemecku či Rakúsku. Častejšia kontrola STK je predsa len zmysluplnejšia ako vymyslené eko-dane. Hlavne ak prevažnú väčšinu tvorby CO2 majú na svedomí elektrárne na fosílne palivá, u nás v menšine.

Od roku 2014 si budem teda namiesto dobrej fľaše vína každý štvrťrok odkladať po 10 € na STK. A kúpim si aj kvalitné pracovné rukavice, pretože tak ako v Nemecku, tak už aj na Slovensku vraj existujú „samoopravy“, kde si hocikto môže pod dohľadom odborníka v dielni pripraviť auto na každoročnú poctivú STK alebo opraviť kontrolou vytknuté nedostatky.

Pokiaľ začnú znova padať predaje áut (a elektroniky) v EU, potom si môžeme na Slovensku začať zvykať na úplne iný životný štýl – súčasné nákupné vozíky s kapacitou priemerného kufra auta sa zmrštia na príručné košíky a ľudia sa opäť vrátia do prírody, na záhrady, na polia namiesto navštevovania kín, diskoték či sociálnych sietí. Začne ožívať kolektívny duch 20. storočia a ja sa na to vcelku teším. Našej slovanskej náture to bude rozhodne bližšie ako súčasné ďalekozápadné experimenty. Budúcnosť bude priať usilovným a skromným, o čom nás presviedča aj veľký brat z Ďalekého Východu.

1)      www.postovabanka.sk/_img/Documents/slovensk%C3%A9%20dokumenty%5Co%20n%C3%A1s%5CET%5C2012%5CET%202012_11t.pdf

2)      www.pwc.com/sk/sk/publikacie/assets/2012/Prieskumpredajcovautomobilov2012.pdf

3)      www.pwc.com/sk/sk/publikacie/assets/2012/Prieskumpredajcovautomobilov2012.pdf