Elektricky nastaviteľné kožené sedadlá, dvojzónová klimatizácia, audiosystém s desiatimi reproduktormi, obloženie imitáciou dreva, vyhrievané predné sklo alebo roletky na oknách. Možno takto vystrojených je 21 nových služobných vozidiel Škoda Superb, ktoré nakúpil v tomto čase rezort vnútra za vyše 844-tisíc eur. Väčšina áut má najvýkonnejší motor. Voziť sa na nich budú diaľniční policajti, hasiči... Novým autíčkam vyššej strednej triedy sa potešia aj úradníci na ministerstve obrany, životného prostredia a ministerstva financií. Rezort vnútra totiž v rámci jedného verejného obstarávania podpísal tri dohody. Okrem dohody so spoločnosťou Škoda auto Slovensko na dodávku áut Škoda Superb aj dohodu so spoločnosťou Porsche Slovakia na dodávku vozov Volkswagen Passat a dohodu so spoločnosťou Porsche Inter Auto na dodávku áut Audi A4.
Silná potreba
Lepšie autá potrebujú na ministerstve životného prostredia „vrcholoví predstavitelia na plnenie špeciálnych úloh, ako je vyšetrenie a riešenie mimoriadnych udalostí.“ Nuž, kalamita si naozaj nevyberá, úradník musí byť pri povodni, aká bola teraz vo Vrátnej, prvý.
Úradníci vraj nové, silné a nadštandardne vybavené autá životne potrebujú, lebo tie staré sú už opotrebované. Nechceme paušálne spochybňovať „ich potrebu“. Veď napokon cestných pirátov naozaj nemôže naháňať „Puma“ na starých šunkách a aj hasiči potrebujú lepšie autá.
Je však viac ako jasné, že v obstarávaní, a nielen áut, v štátnej a verejnej správe chýbajú napriek spusteniu elektronického kontraktačného systému transparetné pravidlá. Síce sa už dozvieme, kto a čo nakúpil, lebo všetky zmluvy musia byť zverejnené na internete. Či bol ale tento nákup naozaj nevyhnutný a či sa štátny úradník na novom vozidle nebude voziť aj za svojou frajerku? To už vedia len vyvolení. V nadnárodných spoločnostiach majú písané pravidlá, podľa ktorých prideľujú autá manažérom a na čom sa môže voziť riaditeľ. V rezortoch by ste takéto pravidlá márne hľadali.
Nech šetria iní
Verejnosť sa už roky dožaduje transparentnosti pri obstarávaní v štátnej správe. Deficit, nedeficit, obstarávania pokračujú napriek stále zvyšujúcemu sa zadlžovaniu. Štát rozhadzuje ako z vlastného. Vláda sa snaží šetriť – ale len v peňaženkách daňových poplatníkov. Napríklad podnikateľom nastavuje finančné limity v pripravovanej novele zákona o dani z príjmov. Chce im zošnurovať odpisy tak, aby začali platiť štátu viac na daniach. Od januára chce rezort financií okrem iného presadiť, že odpísať si z daní bude možné len auto do 48 000 eur. Chce tak stopnúť prax, aby sa podnikatelia kúpou drahého auta a jeho odpismi vyhýbali plateniu daní, keďže si takto vyrábajú umelú stratu.
Štátna správa (a celý štát) tiež hospodári so stratou. Vláda môže limitovať alebo stopnúť všetky obstarávania a je to pomerne jednoduché. Nepotrebuje na to ani zákon. Prečo to nerobí? Takúto otázku si, pravdepodobne, položil poslanec Miroslav Beblavý. Na štátnu a verejnú správu by mal platiť podľa jeho návrhu k novele zákona o dani z príjmov rovnaký meter ako na podnikateľov. Ak budú zle hospodáriť, nebudú môcť nakupovať drahé autá. Pri zlom rozpočtovom hospodárení by mohli obstarávať autá najviac za 48-tisíc eur. Prst hore tomuto návrhu dala verejnosť. Jeho hromadnú pripomienku k novele podporilo vyše 500 občanov. Teraz je na rade rezort financií. Nájde konečne politickú odvahu nastaviť limity aj na rozhadzovanie v štátnej a verejnej správe?