Na novú elektronickú formu komunikácie, ktorá vstupuje do platnosti od 1. januára 2014 sa pripravujú nielen podnikatelia, ale aj daňové úrady. V tejto súvislosti dostávame viaceré otázky a podnety od našich klientov, ktorí sa nás pýtajú: treba, či netreba overovať splnomocnenie na komunikáciu s daňovými úradmi? Zisťovali sme preto, ako to teda v súčasnosti de iure vyzerá.
Ako je známe, vybrané skupiny daňových subjektov budú mať od 1. januára 2014 povinnosť doručovať podania finančnej správe výlučne elektronicky. Niektoré tak robia už v súčasnosti, dobrovoľne. Ide o tie subjekty, ktoré buď disponujú zaručeným elektronickým podpisom, čo je jedna z možností alebo s príslušným správcom dane uzavreli v minulosti dohodu o elektronickom doručovaní. Teraz sa však platnosť tých zmlúv, ktoré boli uzatvorené ešte podľa starého zákona (č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov) skončí, pretože finančná správa ich k 31. 12. 2013 jednostranne vypovie. Títo daňovníci budú preto musieť do 31.decembra tohto roka uzavrieť so svojim správcom dane dohodu novú. Samozrejme, podpísať dohodu do uvedeného termínu musia aj tí daňovníci, ktorý s daňovým úradom doteraz elektronicky nekomunikovali, ale podľa zákona od 1. 1. 2014 už takúto povinnosť budú mať.
Úlohy uzavrieť novú dohodu o elektronickom doručovaní sa vo väčšine spoločností ujali osoby oprávnené konať v ich mene, ktoré v tomto období navštevujú daňové úrady, aby do konca roka stihli v mene svojich klientov, či zamestnávateľov uzavrieť nové dohody. Z našej praxe, ale aj na základe podnetov našich klientov vieme, že niektorí správcovia dane vyžadujú na tento účel notársky overené splnomocnenie. Takúto povinnosť však zákon neukladá. Vyžiadali sme si k tejto téme aj stanovisko Kompetenčného centra finančných operácií v Banskej Bystrici, podľa ktorého v zmysle § 9 ods. 2 daňového poriadku (zákon č. 563/2009 Z. z.), účinného od 1. 1.2012, podpis na plnomocenstvo už nemusí byť overený notárom. Takúto povinnosť totiž vyžadoval predchádzajúci zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov v znení neskorších predpisov, ktorého platnosť sa však 31.12.2011 skončila.
Podľa aktuálneho daňového poriadku , daňový subjekt, jeho zákonný zástupca alebo jeho opatrovník sa môže dať zastupovať osobou, ktorú si zvolí, a ktorá koná v rozsahu plnomocenstva udeleného písomne alebo ústne do zápisnice u správcu dane. Ak by ste sa však predsa stretli s požiadavkou na notársky overenú plnú moc, je možné obrátiť sa priamo na Kompetenčné centrum s podnetom alebo otázkou na konkrétnu situáciu.
(Účtovníctvo a dane jednoducho je komerčný blog spoločnosti Finecon Technologies, s.r.o., výrobcu online účtovného softvéru PRO-FIT. Súčasťou produktu je aj poradenstvo pre klientov.)