Osvedčeným spôsobom nepoctivých vlád je prezentácia vlastných úspechov cez nekorektné indikátory úspechu. Najlepšie cez tie, o ktorých má verejnosť svoje predstavy napríklad úspešnosť výberu poistného do sociálneho poistenia väčšina ľudí intuitívne chápe ako pomer poistného ktoré sa malo vybrať a ktoré sa vybralo.

Pred pár dňami som si pozrela rozpočet Sociálnej poisťovne na rok 2018 a porovnala som ho s rozpočtom na rok 2017 a spozornela som. Potom som tento rozpočet porovnala s rozpočtom na rok 2016 až som skončila pri rozpočte na rok 2006.

Zaujal má nárast pohľadávok na poistnom v kontexte deklarovanej úspešnosti výberu poistného dlhodobo nad 99,4%, ktoré sú uvedené v správach o hospodárení Sociálnej poisťovne. Domnievala som sa, že pri takejto úrovni úspešnosti výberu poistného by pohľadávky na poistnom napr. medzi rokmi 2013 až 2016 nemali narásť o 114,73 mi. eur.

Preto som sa sústredila na zisťovanie presnej definície miery úspešnosti výberu poistného. A bolo veľmi zaujímavé a užitočné, pre mňa určite, a možno aj pre čitateľov môjho blogu.

Začnem prezentáciu výsledkov môjho pátrania vyjasnením pojmov. Pretože definícia miery úspešnosti výberu poistného má svoju históriu, v ktorej sa používa pojem “predpis poistného“ a pojem“ predpísané poistné“, ktoré sa sémanticky občas odlišujú a občas nie.

  • predpis poistného 

Predpisom poistného za bežný rok sa rozumejú odvodové povinnosti vyplývajúce zamestnávateľom na základe mesačných výkazov poistného a príspevkov na SDS, výpisov z daňových priznaní SZČO a predpisov DPO“ – takto vymedzuje predpis poistného správa o hospodárení SP za rok 2006 na strane 11.

To, že ide o sémantický nezmysel je zrejmé, lebo predpis nemôže byť odvodová povinnosť, ale to len na okraj. V zásade ide o poistné od ekonomicky aktívneho obyvateľstva z bežného roka, ktoré sú zamestnávatelia, szčo a dobrovoľne poistené osoby povinní mesačne uhrádzať podľa zákona o sociálnom poistení. Toto poistné budem nazývať zákonné poistné a týka poistného z bežného kalendárneho roku. Predpis zákonného poistného je určený ako súčin vymeriavacieho základu ( hrubej mzdy) a sadzby príslušného druhu sociálneho poistenia.

Príklad: Zamestnávateľ X má troch zamestnancov Jána, Jozefa a Jaroslava

príklad predpisu zákonného poistného

sadzby poistného

nemoc.

starobné

invalidné

úrazové

garančné

v nezam.

RFS

zamestnanci

mzda

2,80%

18%

6,00%

0,80%

0,25%

2%

4,75%

Ján

800

22,40

144,00

48,00

6,40

2,00

16,00

38,00

Jozef

900

25,20

162,00

54,00

7,20

2,25

18,00

42,75

Jaroslav

1000

28,00

180,00

60,00

8,00

2,50

20,00

47,50

spolu

2700

75,60

486,00

162,00

21,60

6,75

54,00

128,25

Predpis zákonného poistného pre zamestnávateľa X je sumár predpisov v riadku „spolu“ a to predstavuje 943,2 eur. Ak zamestnávateľ zaplatí menej ako je predpis, vznikne mu dlžné poistné, ak zaplatí viac je Sociálna poisťovňa povinná vrátiť preplatok odvedeného poistného platiteľovi poistného. Teda pokiaľ by bola úspešnosť výberu poistného meraná ako pomer úhrad zákonného poistného a predpisu zákonného poistného nemohla by jeho hodnota presiahnuť 100%.

Rozhodujúce obdobie na zisťovanie mesačného predpisu zákonného poistenia by mal byť december predchádzajúceho roku až november bežného roku a rozhodujúce obdobie pre zisťovanie mesačných úhrad poistného by mal byt január bežného roku až december bežného roku, pretože poistné za zamestnancov sa platí z hrubých príjmov poistencov z predchádzajúceho mesiaca. Lenže to neplatilo vždy.

  • predpísané poistné 

Týka sa výlučne dlžného poistného. Podľa § 144 zákona 461/2003 o sociálnom poistení Sociálna poisťovňa predpíše dĺžne poistné formou rozhodnutia a ak márne uplynula lehota na plnenie uvedené v rozhodnutí o predpísaní poistného, tak toto rozhodnutie sa stáva vykonateľným a stáva sa exekučným titulom.

Pozrime sa ako sa vyvíjala definícia pojmu „úspešnosť výberu poistného“.

1.  fáza do roku 2007

Nemám k dispozícii všetky správy o hospodárení Sociálnej poisťovne do roku 2007, ale z toho, čo som našla bola úspešnosť výberu poistného definovaná ako pomer príjmov zo zákonného poistného a predpisov zákonného poistného

Úspešnosť výberu= príjmy zo zákonného poistného/ predpis zákonného poistného 

pričom nie vždy sa dá zistiť čo bolo rozhodujúcim obdobím na zisťovanie príjmov a zisťovanie predpisov. Napríklad v roku 2006 bolo rozhodujúce obdobie na zisťovanie príjmov január až október 2006 a predpisy sa zisťovali z obdobia december 2005 až september 2005. 

Ide zrejme o to, že termín predkladania správy o hospodárení Sociálnej poisťovne ( zvyčajne február bežného roku) neumožňoval poskytnúť k tomuto termínu presnejšiu informáciu z dôvodu, ktorý nazývali „dohľadávanie“ platieb a dá sa pochopiť. Nespárované platby, odoslané výkazy, ale neuhradené poistné, zlé variabilné symboly a pod, to trvalo vzhľadom na technicko-organizačné možnosti SP, tak ako aj Sociálna poisťovňa uvádza, najmenej dva mesiace.

Úspešnosť výberu poistného vyjadrená v % zodpovedá tomu, čo si väčšina ľudí pod týmto pojmom predstavuje. 

Príklad 1:  rok 2006

  • rozhodujúce obdobie na zisťovanie sumy platieb poistného január až október 2006 a na predpis zákonného poistného december roku 2005 až september 2006
  • sumár úhrad poistného 97 970 793 409 Sk, sumár predpisov 102 776 526 040 Sk
  • úspešnosť výberu 95,32%  

2. Druhá fáza roky 2007 až 2010

Počas tohto obdobia sa používali dva ukazovatele a to “úspešnosť výberu poistného“ a „celková úspešnosť výberu poistného. 

a) úspešnosť výberu poistného bol pomer príjmov zo zákonného poistného v bežnom roku a predpisov k týmto príjmom, teda rovnako ako v prvej fáze, len rozhodujúce obdobie sa menilo 

Úspešnosť výberu= príjmy zo zákonného poistné/ predpis zákonného poistného

b) celková úspešnosť bola definovaná ako pomer súčtu príjmov zo zákonného  poistného a príjmov z predpísaného dlžného poistného ku súčtu predpisov zákonného poistného

 Celková úspešnosť výberu = ( príjmy zo zákonného poistného +príjmy z predpísaného dlžného poistné)/ predpis zákonného poistného  

Príklad 2: rok 2007 

  • rozhodujúce obdobie na zisťovanie sumy platieb poistného január až október 2007 a na predpis zákonného poistného december roku 2006 až september 2007
  • sumár mesačných platieb zákonného poistného 109 052 852 124 Sk, sumár mesačných predpisov 114 372 026 516 Sk
  • sumár mesačných platieb zákonného poistného  predpísaného dlžného poistného  110 811 758 023 a sumár predpisov 114 372 026 519

Úspešnosť výberu 95,35%

Celková úspešnosť výberu 96,89%

 3. Tretia fáza od roku 2011

 Od roku 2011 došlo k ďalšej zmene a napriek hodinám strávených nad možnosťou interpretácie významu ďalej uvedeného textu som nedokázala zistiť ako sa úspešnosť meria. 

„Ukazovateľ úspešnosti výberu poistného je stanovený ako pomer uhradeného predpísaného poistného a príspevkov na SDS, pokút a penále a ich predpisu.“

 Text sa opakuje vo všetkých správach od roku 2011. Čo je to predpísané poistné? Sotva môže ísť o predpísané dĺžne poistné podľa § 144 zákona 461/2003.

 Ukazovateľ úspešnosti výberu poistného a príspevkov na SDS (ďalej len "úspešnosť výberu poistného") vyjadruje platobnú disciplínu odvádzateľov (právnických a fyzických osôb) voči Sociálnej poisťovni, ako aj úroveň vzájomnej komunikácie odvádzateľov poistného a pobočiek Sociálnej poisťovne (ďalej len „pobočky“), vrátane kvality práce pobočiek s pohľadávkami súvisiacimi s nezaplateným poistným

 Toto je text, ktorý hovorí o tom, čo sa očakáva od výpovednej hodnoty miery úspešnosti výberu poistného. Z tohto textu implicitne vyplýva, že pod predpísaným poistným sa chápe tak predpísané dlžné poistné aj predpis zákonného poistného. Pri výpočte úspešnosti výberu poistného sa zahrnú do posudzovaného príjmu aj pokuty a penále.

Pokuty sa ale nepredpisujú, podľa zákona 461/2003 sa pokuty udeľujú, kým penále sa predpisujú, takže už v tomto detaile je definícia úspešnosti výberu poistného nepresná, lebo hovorí o predpise pokuty. Keby to bol len tento problém, tak sa dá nad takouto chybou privrieť oko, lebo samotné pokuty ovplyvnia mieru úspešnosti tam na úrovni stotín percenta. 

Vážnejším problémom je niečo iné. Ak porovnávame úhradu s predpisom, nech ide o predpis hocijakého príjmu Sociálnej poisťovne, pomer úhrada/predpis nemôže presiahnuť 100%, pretože každé poistné alebo penále uhradené vo vyššej sume ako je predpísané je Sociálna poisťovňa povinná vrátiť podľa § 451 Občianskeho zákonníka.

 Ak bola v roku 2011 úspešnosť výberu poistného 104,89% potom je zrejmé, že bolo uhradené viac ako bolo predpísané a sotva môže ísť o neoprávnený príjem Sociálnej poisťovne. Z toho je zrejmé, že definícia úspešnosti výberu nie je v poriadku a s vysokou pravdepodobnosťou ide o nasledujúci stav.

Dĺžne poistné (pohľadávky) na poistnom sa delia na predpísané a nepredpísané. To má svoju logiku, lebo na niektoré štátne subjekty sa nedá uvaliť exekúcia a tu má predpisovanie dlžného poistného asi taký dopad ako dopad volania po svetovom mieri. Ale je tam aj dlžné poistné iných platiteľov poistného a pokiaľ sa toto poistné zaplatí, tak môže úspešnosť výberu poistného presiahnuť 100%.

Ak je táto moja hypotéza pravdivá, potom je tu isté nebezpečenstvo, ktoré by nepoctivé vlády mohli zneužívať na propagovanie svojich úspechov. 

Čím viac sa zaplatí nepredpísaného dlžného poistného, tým viac vzrastú príjmy z dlžného poistného a teda aj čitateľ zlomku definujúceho úspešnosť výberu sa zvýši, ale menovateľ sa nezvýši, lebo v ňom je iba predpísané dlžné poistné. Pri rovnakom výbere poistného, pokút a penále a rovnakom výbere dlžného poistného môže úspešnosť výberu poistného nadobúdať rôzne hodnoty. Aj keď nechcem špekulovať o tom, či sa táto vlastnosť miery úspešnosti výberu poistného využíva alebo nie, faktom ostáva, že podiel nepredpísaného poistného na celkovom dlžnom poistnom narastá.

rok

predpísané

nepredpísané

spolu

% nepredpís.

2009

457 889

65 273

523 162

12,5%

2010

484 440

20 185

504 625

4,0%

2011

394 473

21 288

415 761

5,1%

2012

403 686

19 430

423 116

4,6%

2013

443 790

44 055

487 845

9,0%

2014

457 601

58 678

516 279

11,4%

2015

464 238

60 002

524 240

11,4%

2016

502 728

93 939

596 667

15,7%

 Zdôrazňujem, že uvedené uzávery nie sú podložené prepočtami z údajov zo Sociálnej poisťovne, pretože nemôžu byť, lebo od roku 2011 už Sociálna poisťovňa vo svojich správach o hospodárení tieto údaje nezverejňuje

Porovnávať úspešnosť výberu poistného pred a po roku 2011 nemá žiaden zmysel a preto aj chválenkárstvo „my sme zvýšili úspešnosť výberu poistného nad 99% treba brať len ako smog pre média a verejnosť.  Pokiaľ sa nedá zverejnený údaj overiť, tak nemá zmysel o ňom hovoriť a v konečnom dôsledku pochybnosti o jeho vieryhodnosti možu znevážiť prácu zamestnancov Sociálnej poisťovne.

My, verejnosť, nevieme ako sa zvýšila úspešnosť výberu poistného v bežnom roku, čo je dôležitý údaj na kontrolu vieryhodnosti rozpočtu Sociálnej poisťovne. Je zaujímavé, že rozpočet Sociálnej poisťovne na rok 2018 je kreovaný na báze 95,2% - tnej úspešnosti výberu poistného.

Prehľad o uverejnenej úspešnosti výberu poistného

1. fáza

2. fáza

3. fáza

rok

úspešnosť

rok

úspešnosť

celková úspešnosť

rok

úspešnosť

2001

93,30%

2007

95,35%

96,89%

2011

104,89%

2002

93,60%

2008

96,25%

99,30%

2012

99,62%

2003

x

2009

94,30%

97,24%

2013

98,86%

2004

x

2010

95,72%

98,45%

2014

99,14%

2005

95,00%

2015

100,46%

2006

95,32%

2016

99,89%

Je potrebné, aby sa verejnosť, ale najmä poslanci NR SR zasadili o to, aby

  1. správy o hospodárení Sociálnej poisťovne obsahovali údaje vstupujúce do výpočtu miery úspešnosti a ako sa určila miera úspešnosti výberu poistného
  2. sa vykazovala okrem celkovej úspešnosti výberu poistného úspešnosť výberu poistného výlučne z príjmov poistného od EAO a ich predpisov
  3. sa prepočítala metodikou uvedenou v bode b) úspešnosť výberu poistného od roku 2011

Potom môžeme diskutovať či a nakoľko sa zvýšila úspešnosť výberu poistného.