Nie je žiadnym tajomstvom, že hudba výrazne vplýva na duševné pochody človeka. A samozrejme neobchádza ani oblasti túžob, sexu a lásky. Jedno z lacných porekadiel dokonca hovorí o tom, že keď páru ide spoločný tanec pri hudbe, bude im to veľmi dobre klapať aj v posteli. Aj keď na potvrdenie tohto „pravidla“, nebol robený žiadny relevantný výskum, je na svete iný, nemenej zaujímavý výskum, ktorý prepojenie hudby s romantickými vzťahmi potvrdil.
Francúzsky profesor sociálneho správania na Univerzite v Bretagne – Sud Nicolas Guègen minulý rok zverejnil štúdiu s chytľavým názvom, ktorý si pravdepodobne požičal od šlágra Johna Paula Younga z roku 1978. „Love is in the air“ uverejnená v časopise Psychológia hudby hovorí o tom, že ženy sú náchylnejšie povedať mužom áno, ak je v pozadí príjemná romantická hudba.
N. Guègen to potvrdil na vzorke 183 žien vo veku 18 až 20 rokov, ktoré svorne tvrdili, že nemajú partnera. Výskumník im nahovoril, že budú testovať nejaké nové romantické sušienky. Samozrejme organické. Vedecký tím pod Nicolasovým vedením ženy rozdelil na dve skupiny a pustil každej skupine pri testovaní dva rôzne francúzske songy: romantický a neromantický. V takejto atmosfére spoznali priemerne sympatického muža – figuranta, ktorý sa im predstavil ako ich testovací partner. Samozrejme stále išlo o sušienky. Pojedaním organických a neorganických sušienok s náležitou debatou okolo toho strávili približne päť minút. A teraz prichádza finále: muž sa im na záver predstavil menom, zalichotil žene a vypýtal si jej telefónne číslo s tým, že ju chce opäť vidieť budúci týždeň.
Nenastalo žiadne prekvapenie. Ako N. Guègen predpokladal, ženy boli náchylnejšie dať mužovi telefónne číslo, keď hrala romantická skladba. Až 52,2 percenta žien dalo svoje číslo pri romantickej hudbe a naproti tomu iba 27,9 percenta dalo svoje číslo pri neromantickom songu. N. Guègen tento výsledok okomentoval dvomi vysvetleniami: hudba ovplyvňuje náladu a romantická vyvoláva pozitívny postoj človeka, a tým pádom aj vnímavosť k opačnému pohlaviu. Druhé vysvetlenie je spojené s textom piesní, ktoré môžu slúžiť ako základ pre správanie sa v danej situácií. Toto tvrdenie sa opiera o ďalšiu štúdiu, ktorá zistila, že piesne s antisociálnymi textami podporujú agresivitu a naopak prosociálne texty forsírujú u človeka štedrosť a ušľachtilosť. Sprostredkovane by to mohlo znamenať aj to, že pri vhodnej hudbe sú ženy náchylnejšie k pozitívnej reakcií na hocakú požiadavku.
Výsledky štúdie sčasti spochybňuje lektor jedinej slovenskej školy zvádzania zvadzaj.sk Peter Kopecký, keď hovorí, že päť minút je dostatočná doba na to, aby muž zviedol ženu svojím správaním a prejavom, pričom okolie hrá iba okrajovú záležitosť. „Chodíme s našimi študentmi do podnikov s rôznou paletou hudby, pričom ich úspešnosť pri získaní telefónneho čísla je veľmi podobná. Navyše tá dramaticky rastie s rozvojom znalostí a zručností muža vo zvádzaní,“ hovorí a dodáva, že polovičná úspešnosť vypýtania si telefónneho čísla od nezadanej ženy je vcelku nízka, aj keď na čas päť minút bez použitia zvádzacích techník pri téme „sušienky“ celkom uspokojivá. Páni sa tak podľa neho nemôžu spoliehať na to, že prídu za ženou práve vtedy, keď pôjde z reproduktorov nejaký slaďák.
Štúdia pravdepodobne nebude znamenať, že majitelia krčiem, pubov a reštaurácií začnú hromadne z reproduktorov púšťať romantické CD či rádio Jemné melódie, aby takto prilákali do svojho podniku slobodných mužov a ženy. Skôr by mohla podporiť sťahovanie či kupovanie romantickej hudby na súkromné účely a pre ešte súkromnejšie chvíle.
Štúdia N. Guègena priniesla viac otáznikov ako odpovedí a preto sa jeho výskumný tím bude tejto téme venovať viac do hĺbky. Pravdepodobne však vedci nenájdu pieseň, pri ktorej by bola úspešnosť vypýtania si telefónneho čísla stopercentná. Možno však hĺbka výskumu môže priniesť zaujímavé výsledky v úspešnosti prvých bozkov, dotykov a ďalších radovánok... Určite sa na podobné výskumy nájde nie len veľa dobrovoľníkov na testovanie sušienok, ale aj štedrí sponzori.