Podobne ospravedlňujúco stále začínajú svoje texty nielen začínajúci autori, ale aj ostrieľaní borci. Pri takomto úvode si čitateľ povie: No tak, prestaň sa už vyviňovať a vysvetľovať, prečo niečo píšeš. Prípadne ospravedlňovať za to, že to nemá potrebnú kvalitu a poď k veci. Ako teda začínať text do letáku, článok na web, blog, aby sa čitateľ nenudil, no zároveň sa nedozvedel úplne všetko, čo chceme povedať a čítal ďalej?

Marketingoví odborníci či copywriter by vás rozhodne zoznámili s termínom obrátená pyramída. Ide o takú kompozíciu textu, kde je najdôležitejšie posolstvo na začiatku, upresňujúce informácie uprostred textu a detaily zase na úplnom konci.

Tomu samozrejme nie je čo vyčítať, je to naozaj univerzálne. Podľa toho, aká je naša cieľová skupina, môžeme prezradiť dôležité veci na úvod (viac či menej), a pokračovať detailami. Nezabudnime, samozrejme, na kľúčové slová a vizuál. Ako vyzerá úvod, resp. začiatok textu, keď ho čitateľ zdieľa?

Najčastejšie chyby

  1. Začínam rozvláčne. Píše sa rok .... ako už iste viete, dnes je situácia taká... bla bla bla. Konštatujeme skutočnosti, ktoré sú známe, robíme akýsi „predúvod“ tomu, čo chceme povedať bez toho, aby sme niečo naozaj povedali. Kým sa dostaneme k jadru veci, dôležitej informácii, čitateľa unudíme na smrť. Začnú teda odseky či vety preskakovať a unikne im podstata článku či celkom odídu.
  2. Nemám čas, hodím to úplne bez úvodu. Toto takisto nie je vynikajúci nápad. Pri rozhodovaní čo bude čítať, sa človek nezameriava len na nadpis, ale preletí aj úvod, ktorý v ňom vzbudí zvedavosť, pretože je buď vtipný alebo užitočný. Ak žiadny nie je, nemá dôvod predpokladať, že práve váš článok je hodný jeho troch minút dnešného čítania.
  3. Prekvapím ich na záver! Rozhodli ste sa napísať síce krátky, no len niečo sľubujúci úvod, aby ste prinútili čitateľa dočítať až do konca? Chyba, ľudia väčšinou nemajú radi, ak ich niekam chceme dotlačiť. Celkom pravdepodobne sa vám môže stať, že váš bombastický záver málokto prečíta, lebo ho odplašíte už na začiatku. Navyše zažijú pri vašom mene „sklamanie“, a tak hrozí, že sa už nikdy nevrátia.

Samozrejme, tak ako vo všetkom – a v slovenčine zvlášť – aj tu existujú výnimky. Špecifické prípady, kedy vy sami cítite, že prezradiť na začiatok len skutočne veľmi málo nebude mat za následok výrazný odliv čitateľov – zväčša v prípade, ak ste významná celebrita s miliónmi fanúšikov. Môžete napísať na úvod prakticky čokoľvek.  Aj prezradenie všetkého na začiatku nespôsobí žiadnu ujmu, ak ste  odborník na úzko špecializovanú oblasť a vaša cieľová skupina má záujem o detaily uvedeného posolstva tak či tak.

Veríte tomu, že existujú presné pravidlá, pri ktorých dodržiavaní budete mať úspech? Také jednoduché to nie je ani pri písaní. Niektoré veci vždy ostanú intuitívne alebo závisia od mnohých faktorov. Najlepšie je preto odskúšať si to sami na sebe – zapisovať si, čo funguje a zisťovať, čo zase nie. Ako kedysi niekto múdry povedal – chytrému človeku pravidlá ukazujú cestu ako návod, hlúpemu stoja v ceste ako cenzúra.