V týchto dňoch priniesli média informáciu o poklese miery evidovanej nezamestnanosti za mesiac jún 2014, ktorá vykázala najnižšie hodnoty od začiatku roku 2011.

Na úvod pár slov o vykazovaní miery evidovanej nezamestnanosti. Miera evidovanej nezamestnanosti je podiel počtu disponibilných uchádzačov o zamestnanie k počtu ekonomicky aktívneho obyvateľstva (v tomto roku je to 2 698 589 osôb).

Disponibilný počet uchádzačov o zamestnanie sa rovná celkovému počtu evidovaných uchádzačov o zamestnanie zníženého o nedisponibilný počet uchádzačov o zamestnanie.

Pre jún 2014 platila rovnica

Miera evidovanej nezamestnanosti =(384 825-39 812)/  2 698 589=12,78%

Kým počas vlády Ivety Radičovej a vlád pred ňou platilo, že do nedisponibilného počtu uchádzačov o zamestnanie sa zaraďovali len  osoby v evidencii uchádzačov o zamestnanie, ktoré sa vo vykazovanom období zúčastňovali na vzdelávaní a príprave na trh práce, alebo boli dočasne pracovne neschopné (vrátane ošetrovania člena rodiny), alebo vykonávali absolventskú prax, za ministrovania pána Richtera sa jedného dňa a bez verejnej diskusie zahrnuli do nedisponibilných uchádzačov aj osoby, ktoré sa zúčastňujú menších obecných služieb a dobrovoľníckej služby.

Zaradenie osôb, ktoré sa zúčastňujú menších obecných služieb a dobrovoľníckej činnosti, do nedisponibilných uchádzačov o zamestnanie sa môže teraz vypomstiť, lebo celá táto konštrukcia bola v mnohom nedomyslená a môže vyvolať efekty, ktoré budú zosmiešňovať reálnosť vykazovanej miery nezamestnanosti a tiež autora tohto nápadu.

Už doteraz táto metodická zmena znížila mieru evidovanej nezamestnanosti o cca 0,5%, takže podľa metodiky platnej do júna 2013 je dnešná miera evidovanej nezamestnanosti cca 13,34% a nie 12,78%, ktoré vykázal UPSVaR. Pokiaľ sa týka vplyvu ostatných metodických zmien zosumarizovala som ich v príspevku tu:

blogy.hnonline.sk/lubica-navratilova/o-com-je-sucasna-evidencia-nezamestnanych

Potešujúcim faktom je, že trh práce na Slovensku vykazuje známky oživenia. Potvrdzuje to aj štatistika nezamestnanosti vykazovaná prostredníctvom výberového zisťovania ŠÚ SR. Ide samozrejme o iný druh zisťovania, ale trendy vo vývoji nezamestnanosti by mali byť v oboch typoch zisťovaní rovnaké.

Len od júla 2014 vzniká nový problém so zisťovaním miery evidovanej nezamestnanosti a o tom je tento článok.

Nový zákon o pomoci v hmotnej núdzi č 417/2013, ktorého účinnosť začala tohto ročným januárom určuje, že pokiaľ sa osoba v hmotnej núdzi nezúčastní menších obecných služieb, ktoré sú jej ponúknuté, kráti sa dávka v hmotnej núdzi o 61,60 eur. To bude mať za následok zvýšený záujem osôb v hmotnej núdzi o menšie obecné služby po prechodnom období, ktoré skončilo v júni 2014.

Najlepšie bude vzniknutý problém demonštrovať na konkrétnych číslach

Štatistika Ústredia práce vykázala za mesiac jún 2014 nasledujúce údaje o poskytnutej pomoci v hmotnej núdzi a o evidovaných uchádzačoch o zamestnanie.

Od  augusta môžeme čakať na zázraky v miere nezamestnanosti

Z tabuľky vyplýva, že viac ako 58 tisíc uchádzačov o zamestnanie, ktorým bola poskytnutá pomoc v hmotnej núdzi, nebolo v júni žiadnym spôsobom aktivovaných. Majú dve možnosti

1. Príjmu ponuku na účasť v menších obecných službách, alebo na dobrovoľníckej činnosti a budú mať naďalej nárok na dávku v hmotnej núdzi

Pretože podľa súčasnej metodiky sa osoby, ktoré sa zúčastňujú menších obecných služieb, nezahrňujú do disponibilných uchádzačov o zamestnanie, nutne musí z tohto dôvodu klesnúť miera evidovanej nezamestnanosti. Nasimulujme situáciu v ktorej by sa všetci neaktivovaní uchádzači o zamestnanie v počte 58 232, ktorí sú v hmotnej núdzi, zapojili do menších obecných služieb alebo dobrovoľníckej činnosti.

Od  augusta môžeme čakať na zázraky v miere nezamestnanosti

Stačí nahnať všetkých uchádzačov o zamestnanie, ktorí sú v hmotnej núdzi, do menších obecných služieb a miera evidovanej nezamestnanosti klesne na úroveň 10,6%. A to sa nevytvorilo ani jedno pracovné miesto. Akú výpovednú hodnotu má toto číslo? Takmer žiadnu, pokiaľ ide o situáciu na trhu práce. Ale platná metodika takýto podfuk umožňuje.

2. Nepríjmu ponuku na účasť v menších obecných službách a stratia nárok na dávku v hmotnej núdzi .

Vznikne zaujímavý typ diskriminácie.

Podľa zákona 5/20014 o službách zamestnanosti úrad práce vyradí nezamestnaného z evidencie uchádzačov o zamestnanie o. i. aj z dôvodu nespolupráce s úradom. Za nespoluprácu sa považuje aj odmietnutie účasti na aktívnych opatreniach na trhu práce uchádzačom o zamestnanie bez vážnych dôvodov okrem odmietnutia účasti na aktivačnej činnosti formou menších služieb pre samosprávny kraj a formou dobrovoľníckej služby .

Medzi aktívne opatrenia na trhu práce patrí aj aktivačná činnosť formou menších obecných služieb. Citujem §52 zákona 5/2004:

„Aktivačná činnosť formou menších obecných služieb pre obec alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj na účely tohto zákona je podpora udržiavania pracovných návykov dlhodobo nezamestnaného občana, ktorý je poberateľom dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej núdzi.....“(§52 zákona 5/2004))

V uvedeného vyplýva, že aktivačná činnosť sa vzťahuje len na dlhodobo nezamestnaných, ktorí majú súčasne nárok na dávku v hmotnej núdzi a príspevky k dávke v hmotnej núdzi

a) účasť na menších obecných službách nepríjme samostatne posudzovaná osoba.

Ak nepríjme účasť na menších obecných službách osoba, ktorá je nezamestnaná kratšie ako jeden rok, potom sa jej netýka vyššie uvedená aktivačná činnosť a nemožno ju vyradiť z evidencie uchádzačov o zamestnanie.

Ak nepríjme účasť na menších obecných službách dlhodobo nezamestnaný, potom nebude mať nárok na dávku v hmotnej núdzi a ak nemá nárok ani na príspevky k dávke, potom sa neho tiež nevzťahuje aktivačná činnosť a tiež ho nemožno vyradiť z evidencie uchádzačov o zamestnanie.

Ak odmietne účasť na menších obecných službách dlhodobo nezamestnaný s nárokom na príspevok na bývanie tak tiež nemôže byť vyradený z evidencie, pretože nemá nárok na dávku v hmotnej núdzi a z toho dôvodu nespĺňa obidve podmienky súčasne (nárok na dávku a na nárok na príspevky) a teda sa na neho nevzťahuje ustanovenie § 52 zákona 5/2004 o aktivačnej činnosti.

Až 63% všetkých poberateľov dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke sú práve jednotlivci. Ak takáto osoba nemá nárok ani na príspevok na bývanie, ostane bez príjmu.

b) Účasť na menších obecných službách odmietne člen domácnosti v hmotnej núdzi

Ak odmietne účasť na menších obecných službách plnoletý člen domácnosti, ktorý je v hmotnej núdzi a je nezamestnaný, potom sa dávka v hmotnej núdzi zníži o 61,60 eur za každého takéhoto člena domácnosti

Ak napríklad v domácnosti manželov bez detí, ktorí sú v hmotnej núdzi, odmietne  manžel účasť na menších obecných službách, potom sa dávka, ktorá im doteraz patrila vo výške 107,10 eur zníži o 61,60 eur. Ale zvyšných 45,5 eur patrí obom manželom. Ak majú nárok aj na príspevok na bývanie, potom sa na manžela vzťahuje aktivačná činnosť podľa zákona o službách zamestnanosti a pretože má súčasne nárok na dávku aj na príspevky k dávke bude z dôvodu nespolupráce vyradený z evidencie uchádzačov o zamestnanie .

Ak odmietnu účasť na menších obecných službách obidvaja, tak nebudú mať nárok na dávku v hmotnej núdzi a teda sa na nich nevzťahuje ustanovenie o aktivačnej činnosti a nemožno ich z  dôvodu nespolupráce vyradiť z evidencie uchádzačov o zamestnanie .

V prípade odmietnutia menších obecných služieb jedným z manželov ide o zjavnú diskrimináciu v prístupe štátu k vyradeniu z evidencie a následnému prístupu k službám zamestnanosti. Rovnako je diskriminujúce, že samostatne posudzované osoby nebudú vyradené z evidencie uchádzačov o zamestnanie v žiadnom prípade, kým rodičia s deťmi môžu byť vyradení z evidencie

Nemyslím si, že to je zamýšľaný stav, je to len „domrvené“ .

A treba poznamenať, že aj počet uchádzačov o zamestnanie vyradených z evidencie  pre nespoluprácu sa navodeným právnym stavom zvýši a prispeje k ďalšiemu administratívnemu poklesu miery evidovanej nezamestnanosti.

Tak uvidíme, ako sa podarí zvýšiť ponuku menších obecných služieb. Ak bude ponuka menších obecných služieb vetchá, potom sa nepodarí naplniť módny sociálny zámer „dávky treba odpracovať“. Ak budú starostovia úspešní, tak sa splní nielen zámer, ale výrazne poklesne aj miera nezamestnanosti. Bude to však smiešne znižovanie miery nezamestnanosti bez vytvárania pracovných miest, čo nemôže byť cieľom žiadnej rozumnej vlády. S napätím očakávam ako sa vyrovná pán minister s problémom, ktorý si sám vyrobil. O nič nehovoriacu mieru nezamestnanosti nemôže mať záujem ani najväčší demagóg.

Alebo sa mýlim?