Spôsob, akým nemecký kotlársky koncern Vaillant Group v ostatných rokoch mení organizáciu výroby, Slovensku praje.
Jeho nedávno dokončený reštrukturalizačný program IMPact spravil z Prothermu jednu z hlavných koncernových značiek a zo skalického rovnomenného závodu produktové centrum s vlastným vývojom.
IMPact zasiahol Slovensko aj inak. V Trenčianskych Stankovciach vyrástla celkom nová fabrika, ktorá vyrába moduly pre celý koncern.
Manažéri oboch slovenských závodov konštatujú, že váha krajiny na mape aktivít Vaillantu stúpa. Teraz preň na Slovensku pracuje tisícka ľudí. V dvojici závodov produkujú dôležitý medziprodukt i slušný objem hotových kotlov na domáce vykurovanie.
Koncernová skladačka

Niekoľko rokov trvalo, kým Vaillant Group od základov prepracoval organizáciu výroby domácich vykurovacích zariadení v medzinárodnej skupine. Zmenil špecializáciu výrobných závodov.
Pôvodne produkčné jednotky jednotlivých obchodných značiek koncernu sa stali fabrikami, ktoré sa orientujú na výrobu konkrétneho typu kotlov.
V rámci toho sa závod v Skalici, ktorý už dva roky nesie názov Protherm Production, stal koncernovým centrom výroby stacionárnych plynových a kondenzačných kotlov.
Časť výrobnej náplne, výlučne vlastnej značky Protherm, tvoria závesné kotly. Ostatné produkty koncernu vznikajú v trojici ďalších finalizačných závodov v Nemecku, vo Francúzsku a Veľkej Británii.
Špecializáciu podporila aj zmena koncepcie produktu. Skupina Vaillant montuje všetky kotly systémom skladačky zo základných modulov. Ide o štyri samostatné jednotky – hydrauliku, horákovú stanicu, konzoly na upevnenie kotlov na stenu a riadiacu elektroniku.
Aj keď sa každá vyrába v niekoľkých variantoch, v rámci novej filozofie sa podobné kotly jednotlivých značiek – Vaillant, Protherm, Saunier Duval a ďalšie – montujú z podobných modulov. Hlavný prínos, ktorý manažment Vaillant Group naplánoval, sú nákladové úspory z hromadnej výroby modulov pre celý koncern.
Nemecká spoločnosť sa rozhodla koncentrovať hlavnú časť produkcie modulov do celkom nového závodu. Na základe dobrých skúseností so Slovenskom si preň vybrala Trenčianske Stankovce.
A stala sa prvým investorom v novom obecnom priemyselnom parku. Závod Vaillant Industrial Slovakia vyrába prvé tri z hlavných modulových skupín. Poslednú – riadiace jednotky – robí skupina v Nemecku.
V rámci koncernového modelu zásobovania odoberá moduly kvarteto závodov Vaillant Group, špecializovaných na hlavné produktové skupiny. Závod, ktorý moduly vyrába, dodáva koncernovým odberateľom bez toho, aby si museli špeciálne objednávať.
„V informačnom systéme vidíme, ktoré modely sa v tom-ktorom závode chystajú vyrábať, a podľa toho k nim naše výrobky expedujeme,“ vysvetľuje riaditeľ závodu v Trenčianskych Stankovciach Oliver Nehring. V sezóne, ktorá práve vrcholí, opúšťa brány tohto závodu dvanásť až štrnásť kamiónov s modulmi denne.
Miliónové prírastky
Keď O. Nehring rozpráva o objemoch produkcie vo fabrike, ktorú riadi, používa prírastky v značne okrúhlych číslach. V minulom, nábehovom roku vyrobili v Trenčianskych Stankovciach zhruba milión modulov.
Tento rok sa ich počet zdvojnásobí a plány na ten budúci hovoria o trojmiliónovej produkcii. To je o niečo viac, ako pôvodne predpokladali.
Vyššia je aj zamestnanosť. Pôvodne malo koncom tohto roku pracovať vo firme 250 ľudí. V skutočnosti ich bude o stovku viac.
Iba nedávno získali Trenčianske Stankovce požehnanie vrcholového manažmentu skupiny na ďalšie rozšírenie fabriky. Okrem trojmiliónovej produkcie modulov by sa do výrobnej náplne mali dostať aj vyše dva milióny submodelov – menších doplnkových dielcov na montáž kotlov.
V rozšírenom závode sa pre koncern chystajú produkovať aj deväť miliónov rôznych rúrok. Celková investícia Vaillant Group v Stankovciach tak dosiahne zhruba 550 miliónov korún. Produkcia na Slovensku sa rozšíri aj iným spôsobom. Priamo v priestoroch rozšíreného závodu rozbehne výrobu dvojica dodávateľov fabriky.
Dodávateľský reťazec sa rozšíri spôsobom, ktorý sa nazýva shop-in-shop. To znamená tesné prepojenie výroby dodávateľa a odberateľa, pri ktorom dodávateľ produkuje priamo v rovnakej hale, ako beží finalizácia produktu. „Po rozšírení bude v závode pracovať spolu 550 ľudí,“ avizuje O. Nehring.
Putovanie s výrobkom
Pre firmu je dôležité, aby v nej ľudia po zapracovaní ostali. V rámci nového koncernového programu neustáleho zlepšovania výroby aj fabrika v Stankovciach funguje na princípe „one piece flow“. Teda postupu, pri ktorom jeden zamestnanec sprevádza produkt počas celej výroby.
Je to pomerne náročné, najmä na skúsenosti. Podľa O. Nehringa nemá pri takejto práci kľúčový význam vzdelanie. Dôležitá je najmä zručnosť a prax. Devíza je podľa neho pomerne mladé osadenstvo s priemerným vekom 34 rokov.
S náborom nových ľudí podľa O. Nehringa dosiaľ problémy nemali. Aj keď ide o región, v ktorom našlo miesto už pomerne veľké množstvo investorov a zamestnanosť prudko stúpla. Šéf firmy Vaillant Industrial Slovakia hovorí, že platová vojna v ich okolí zatiaľ nenastala, podnik platí na úrovni regionálneho priemeru. Motivuje bonusmi za dobre odvedenú prácu.
Väčšina zamestnancov pochádza z najbližšieho okolia. Trenčianskych Stankoviec či Trenčína. Firma ich odtiaľ zváža autobusom. Doprava do práce a z nej patrí medzi zamestnanecké výhody, ktoré svojim ľuďom poskytuje. To je, podľa O. Nehringa jeden zo spôsobov, ako udržať ich lojalitu. Keď sa podnik rozšíri, nábor zrejme zväčší oblasť, z ktorej budú zamestnanci prichádzať.
Pozícia tohto závodu v koncerne by do Stankoviec v budúcnosti mohla pritiahnuť aj časť vývojárskych aktivít. Už teraz sú medzi technikmi v závode inžinieri, ktorí spolupracujú s vývojovou centrálou v Nemecku.
Skalická finalizácia
Omnoho ďalej sú s budovaním vývoja v skalickej fabrike, ktorá sa stala súčasťou Vaillant Group pred vyše piatimi rokmi. Protherm Production má v koncerne postavenie plnohodnotného závodu, ktorý svoju výrobnú náplň aj vyvíja.
Ešte v roku 2004 investoval niekoľko desiatok miliónov korún do rozšírenia vývojového laboratória. Tridsať konštruktérov pracuje na zlepšovaní vlastností výrobkov. Podľa riaditeľa závodu Petra Kubu je vlastný vývoj teraz pre fabriku, ktorá je produktové centrum stacionárnych kotlov, nevyhnutný.
Nejde len o výrobky so značkou Protherm, no z jeho liniek vychádzajú kotly všetkých značiek koncernu. Po investíciách ostatných rokov sa produkcia stále zvyšuje. Tohtoročný plán hovoril o 165 tisícoch kotlov, v skutočnosti ich fabrika vyrobí 190-tisíc. „Na budúci rok chceme prekročiť 200-tisícovú hranicu. Zatiaľ sme stanovili cieľ 220-tisíc kusov,“ netají sa ambíciami P. Kuba.
Po rokoch budovania kapacít prišlo na rad ladenie a zefektívňovanie procesov. Už na jar by mali byť hotové organizačné zmeny, ktoré umožnia čoraz viac viazať produkciu na konkrétne požiadavky z trhu. Podľa P. Kubu bude celý budúci rok v znamení výroby až na objednávku.
Čoraz menej pôjde na sklad. Výsledok by malo byť tridsaťpercentné zníženie skladových zásob. „Čo pri päťtisíc položkách na sklade naozaj nie je jednoduché,“ hovorí. Náplň fabriky je poriadne pestrá. Zoznam základných produktových radov obsahuje stovku kotlov, ktoré sa produkujú v deviatich stovkách variantných vyhotovení.
Spiaci dodávatelia
Protherm predvlani vybudoval práškovaciu linku na povrchovú úpravu kovových komponentov za sto miliónov korún. No jeho nákupné oddelenie stále márne rieši otázku lokálneho zásobovania výroby, najmä upravenými plechmi. Súčasní dodávatelia rast produkcie v Skalici zďaleka nepokrývajú.
Noví nepribúdajú a podľa P. Kubu na trhu nebadať hlbší záujem dostať sa do dodávateľskej štruktúry firmy. Z hľadiska technologickej výbavy, strojov na spracovanie plechov, pritom na Slovensku potenciálni dodávatelia sú a je ich dosť. Pri viacerých pokusoch sa ukázalo, že problémy im robí najmä kvalita. Nedostatok vstupov rieši Protherm dovozom zo zahraničia, najmä z Nemecka.
Potreba efektívneho zásobovania sa ešte prehĺbila po tom, ako vo výrobnej náplni skalického závodu pribudli technicky náročnejšie kondenzačné kotly. Vzhľadom na ich vyššiu cenu ide o produkty, ktoré sa vyrábajú najmä na vývoz do západnej Európy.
„No s rastúcou kúpyschopnosťou slovenských zákazníkov sa záujem o ne začína postupne dvíhať aj na domácom trhu,“ konštatuje Peter Wolf, riaditeľ obchodnej eseročky Protherm. Tá predáva kotly značky Protherm na slovenskom trhu. A aj za hranicami, v krajinách, kde zatiaľ nefunguje samostatné obchodné zastúpenie.
Najväčší trh pre značku je stále Slovensko s polmiliardovým obratom. Z trhového koláča, ktorý predstavuje zhruba 41-tisíc kotlov ročne, si podľa P. Wolfa tento najväčší domáci výrobca drží vyše 40 percentný podiel.

Foto – Vlado Benko