Globalizácia bola dlho motorom expanzie svetového automobilového priemyslu, no zdá sa, že tento sektor bude jednou z hlavných obetí narastajúcej obchodnej konfrontácie medzi Spojenými štátmi a Čínou. Najviac sú pritom ohrozené európske automobilky, ktoré sa dostali do problémov ešte predtým, ako Donald Trump odštartoval svoju prísnu colnú politiku.

Minulý týždeň spoločnosť Porsche už po druhý raz za posledné dva mesiace znížila svoj celoročný výhľad zisku. Očakáva sa, že jej prevádzková zisková marža klesne v roku 2025 až na 6,5 percenta, čo je neuspokojivá úroveň pre firmu, ktorá sa usiluje konkurovať ziskovejšiemu Ferrari.

Volvo Cars taktiež upravilo svoj finančný výhľad na roky 2025 a 2026 smerom nadol. Reaguje tak na skromnú maržu 2,3 percenta, ktorú zaznamenalo v prvom štvrťroku. Švédska automobilka zároveň oznámila program úsporných opatrení v hodnote 1,9 miliardy dolárov a upozornila na potrebu prispôsobiť sa novým trhovým podmienkam.

„Súčasné makroekonomické prostredie praje automobilkám s rozsiahlymi lokálnymi distribučnými kanálmi. Napríklad Renault, ktorý má dominantný podiel predaja v Európe, si vďaka tomu zatiaľ udržiava stabilnú ziskovosť,“ poznamenáva odborník na automobilový sektor Chris Bryant pre agentúru Bloomberg. Ako jeden z mála výrobcov áut sa Renault drží svojho finančného výhľadu na tento rok po tom, čo sa francúzskej automobilke v prvom štvrťroku podarilo medziročne zvýšiť predaj vozidiel o takmer tri percentá.

Realita zasiahla tvrdo

Roky deklarovaná snaha automobilky Porsche o dominantné postavenie na čínskom trhu je v kontraste s aktuálnymi ukazovateľmi, ktoré odhaľujú výrazné spomalenie. V prvom štvrťroku predala automobilka v Číne menej než desaťtisíc vozidiel, čo predstavuje pokles o približne dve tretiny oproti rovnakému obdobiu pred dvoma rokmi.

Elektrické modely Taycan a Macan sú pre tamojší trh príliš drahé v porovnaní s konkurenciou z domácich značiek, ktoré navyše bodujú technologickou vyspelosťou. Ani americký trh nie je pre Porsche zárukou stability. Spoločnosť tam predáva výlučne vozidlá vyrobené v Európe, a tie čelia vyšším clám.

Volvo má výhodu v podobe väčšej globálnej výrobnej siete, no mnohé jeho závody sú slabo vyťažené. Jediným modelom, ktorý sa v súčasnosti vyrába v americkej továrni značky, je elektrické SUV EX90.

Neistotu na oboch frontoch okrem toho umocňujú manažérske turbulencie. V marci opustil Volvo výkonný riaditeľ Jim Rowan, ktorého nahradil Hakan Samuelsson, ktorý sa do spoločnosti vrátil. V prípade Porsche zas vo februári odišli kľúčoví členovia vedenia. To vyvoláva otázniky nad schopnosťou Olivera Blumeho efektívne riadiť súčasne Porsche aj celý koncern Volkswagen.

Ceny akcií odzrkadľujú nervozitu. Akcie spoločnosti Volvo stratili 80 percent svojej hodnoty oproti historickému maximu, zatiaľ čo Porsche zaznamenalo pokles o približne 60 percent. „Trump je nevyspytateľným faktorom pre automobilový priemysel. Hoci tvrdí, že výrobcom pomôže zvládnuť obchodné bariéry, predvídať dopad jeho krokov je mimoriadne náročné,“ dodáva Chris Bryant.

Ďalšie dôležité správy

Vinnitsa,,Ukraine,-,May,14,,2017.,Audi,Q5,-,Front
Neprehliadnite

Audi Q5 končí v USA? Trumpove clá ho môžu spraviť nepredajným