Posledné nákladné auto legendárnej českej značky Liaz opustilo fabriku pred viac ako dvoma rokmi. Napriek tomu bola táto značka najúspešnejším českým vozidlom v poslednom ročníku Rely Paríž Dakar.

Podnikateľ a pretekár Martin Macík však jazdil pod značkou Liaz zrejme poslednýkrát. Budúci ročník by mal stroj, na ktorom tento terénny závod pôjde, niesť na prednej maske značku Fox.

V polovici januára ohlásila firma Tedom, že začína vyrábať nákladné auto s touto značkou. Pre M. Macíka to znamená dvojitú príležitosť. Okrem pretekárskej aj podnikateľskú.

Cesta na dno

Liaz, teda Liberecké automobilové závody, v najlepších časoch plánovitého hospodárstva zamestnával viac ako jedenásťtisíc pracovníkov. Po revolúcii sa prístup na východné trhy sťažil, pribudla konkurencia zo Západu.

Predaj liaziek neustále klesal a začal sa útlm výroby. V deväťdesiatych rokoch prešla firma privatizáciou. Väčšinovým majiteľom sa stala Škoda Plzeň. Pozícia českého výrobcu nákladných áut sa stále zhoršovala, a tak sa ďalšie roky niesli v znamení zmien.

Tradícia Liazu žije

Menila sa štruktúra podniku i jej majitelia. Jednu z dcérskych firiem ovládol napríklad Slovák Jozef Majský cez svoj Sipox Holding.

Zamestnancom sľúbil zachovať výrobu a kontrakty na stovky automobilov. Objednávky neprišli. Závod sa zavrel a firma vstúpila do likvidácie.

Z niekdajšieho kolosu Liaz sa v súčasnosti podľa denníka Mladá fronta Dnes využívajú len tri areály. V Liberci vyrába firma L. A. F. nápravy pre autobusy, v Mnichově Hradišti sa montujú stavebné stroje Komatsu. A závod v Jablonci nad Nisou získala třebíčska spoločnosť Tedom, ktorá pokračuje vo výrobe motorov.

Pretekár s dokumentáciou

Fabrika v Jablonci bola podľa zástupcu generálneho riaditeľa Tedomu Vlastimila Vildmana v žalostnom stave po technickej, vývojovej i organizačnej stránke. Po tom, ako firma výrobu stabilizovala, začali uvažovať o ďalšom rozvoji.

Divokou kartou sa stala spolupráca s pretekárom M. Macíkom, ktorú prakticky zdedili. K výrobe, ktorú kúpili, totiž patrila aj povinnosť zaisťovať náhradné dielce na všetky motory Liazu, a teda aj špeciálny motor pretekárskeho stroja M. Macíka.

Neostalo len pri súčiastkach. Tedom sa stal sponzorom jeho tímu na dakarskej rely. Neskôr sa partneri rozhodli založiť spoločný podnik a obnoviť výrobu Foxu.

Nová firma by sa mala volať Tedom Automobily. Konečné rozhodnutie o názve ešte nepadlo. Do biznisu prinášajú obidve strany vlastné financie i know-how. M. Macík vlastní technickú dokumentáciu a licenciu na výrobu Foxu, ktoré kúpil minulý rok.

Podniku pomôže aj propagácia novej značky na budúcoročnej Rely Paríž Dakar. Reklama bude dôležitá hlavne preto, že Fox stavia len na tradícii Liazu, nie na jeho mene. Ochrannú známku Liaz vlastní firma AP Trust, ktorá ju kúpila od správcu konkurznej podstaty vo verejnej súťaži a výrobca Foxa sa obchodnú značku Liaz kúpiť nechystá.

Ceny ako trumf

Po prvýkrát by sa mali nákladné autá Fox predstaviť na júnovom veľtrhu Autotec v Brne. Pracuje sa na štyroch prototypoch. Fox bude slúžiť ako špeciálne úžitkové vozidlo na komunálne účely, napríklad zvoz odpadu či čistenie ulíc.

Podvozok budú mať modely spoločný, rozdiel bude v namontovanej nadstavbe. Náklady na spustenie výroby sa odhadujú na päťdesiat miliónov českých korún. Prvých dvadsať nákladniakov by podľa plánov malo opustiť brány jabloneckej továrne už tento rok. Ročný objem produkcie je zatiaľ plánovaný na sto až dvesto kusov. Investície by sa mali podľa M. Macíka vrátiť za päť rokov.

Výroba nákladných automobilov v ČR
(kusy)

Tradícia Liazu žije


PRAMEŇ: Sdružení automobilového průmyslu

Cieľovými trhmi sa pre Fox spočiatku stanú krajiny strednej, neskôr možno aj východnej Európy. Preraziť chce nižšou cenou pri kvalite porovnateľnej so západnými vozidlami a lacnejšími náhradnými dielcami, ktoré znížia servisné náklady firiem.

O vstupe silného partnera spoza hraníc neuvažujú. Firma zatiaľ žiadne kontrakty neuzavrela.

Odlišné problémy

Ak sa Foxu podarí presadiť, mohlo by to zvrátiť klesajúci trend výroby nákladných áut v Česku. Hoci dopyt rastie, českí výrobcovia nákladných vozidiel nie sú schopní presadiť sa.

Na domácom poli sa nedarí ani posledným dvom výrobcom – Avii Praha a Tatre Kopřivnice. Z rastúceho trhového koláča si ukrojili hlavne firmy, ktoré montujú účelové nadstavby na podvozky zahraničných výrobcov.

„Avii chýba silný strategický partner,“ zdôvodňuje neúspech na domácom trhu výkonný riaditeľ divízie nákladných automobilov firmy Avia Praha Rostislav Ovčarik. Tohto výrobcu značne poznamenal jeho niekdajší vlastník Daewoo Motors, ktorý v roku 1999 skrachoval. Utrpel nielen imidž českej značky, rozpadla sa i distribučná sieť.

V roku 2004 ovládol Aviu – prostredníctvom svojej holandskej dcéry SGM International – americký fond Odien. Teraz dokončuje reštrukturalizáciu. Jej cieľom je ozdraviť firmu, zaistiť jej pozíciu vo vybraných segmentoch a pripraviť podnik na predaj. Rokovania s potenciálnymi záujemcami sa už začali, no konkretizovať ich zatiaľ nechcú.

Problémy kopřivnickej automobilky Tatra, ktorej väčšinovým vlastníkom je americká Terex Corporation, majú iné príčiny. Aj táto firma sa borila s problémami, reštrukturalizáciou a poklesom výroby. Nepadla však tak výrazne ako Avia. Vyrába najmä špeciálne terénne vozidlá na export.

Je tiež dlhoročným partnerom českej armády. V minulom roku rozhodlo napríklad české ministerstvo obrany o nákupe niekoľkých stoviek terénnych automobilov od tohto výrobcu. Hodnota dodávky, na ktorej sa podieľajú viaceré české firmy, je päť miliárd českých korún. Podľa informácií TRENDU sa kontraktačné rokovania s automobilkou doteraz nezačali.

„Krajiny, ktoré by autá od Tatry potrebovali, majú obvykle problém s kúpnou silou,“ vysvetľuje riaditeľ sekretariátu českého Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Slová riaditeľa potvrdzuje aj odpoveď predsedu predstavenstva spoločnosti Tatra Igora Vlčeka na otázky TRENDU. Ako vysvetľuje, kolísanie predaja a výroby je okrem klasických trhových podmienok ovplyvnené aj dopytom jedného z rozhodujúcich zákazníkov – indickej armády.