Elon Musk opäť rozvíril technologický svet. V nedeľu spustil v texaskom Austine prvú verejnú prevádzku robotaxi — vozidiel Model Y vybavených autonómnym systémom Full Self-Driving. Je to splnenie sľubu z roku 2019. Ale len na papieri. Realita na ceste je zatiaľ rozpačitá.

Vozidlá jazdili v obmedzenej zóne, pod dozorom „bezpečnostného strážcu“ a v najpokojnejší deň týždňa. Akciový trh zareagoval okamžite: akcie Tesly v pondelok vyskočili o desať percent. Investori veria v revolúciu. Otázne je, či ju Tesla naozaj vedie.

E. Musk vidí obrovský potenciál v sieti miliónov Tesiel už jazdiacich po cestách. Plán je jednoduchý a revolučný: cez aktualizáciu softvéru „over-the-air“ — teda bezdrôtovým stiahnutím nových funkcií priamo do auta, bez potreby návštevy servisu — chce E. Musk premeniť majiteľov Tesiel na prevádzkovateľov vlastných robotaxi. Kým sú v práci alebo na dovolenke, ich auto môže zarábať — akoby Airbnb pre autá.

„Namiesto toho, aby vaše auto len stálo na parkovisku, môže zarábať peniaze,“ povedal E. Musk začiatkom roka. Používatelia budú môcť kedykoľvek pridať alebo odobrať svoje vozidlo z flotily.

Na začiatku nechce nasadiť tisíce áut naraz. „Mohli by sme začať s tisíckou či desaťtisíckou hneď od prvého dňa, no to by nebolo rozumné. Začneme pravdepodobne s desiatimi na týždeň, potom postupne pridáme 20, 30, 40... a do pár mesiacov by sme mohli dosiahnuť tisíc vozidiel.“ Expanzia má podľa Muska následne pokračovať do ďalších miest, ako San Francisco, Los Angeles či San Antonio. Tesla spustila svoju službu robotaxi v Austine v nedeľu 22. júna s malou flotilou medzi 15 až 20 vozidlami Model Y.

Cena ako návnada

E. Musk nasadil symbolickú cenu — 4,20 dolára za jazdu. Zjavne kalkul — získať pozornosť a pritlačiť konkurenciu do kúta. No ak má Musk pravdu a prevádzkové náklady Tesly sú len 16 centov na kilometer — oproti 1,24 dolára pri Uberi, cenový náskok tu rozhodne je.

Náskok však má samojazdiaci taxík Waymo. Jeho autonómne vozidlá už jazdia v štyroch veľkých mestách, a v máji zvládli štvrť milióna jázd týždenne. Aj keď ich cena je vyššia (v priemere 20,43 dolára za jazdu), zákazníkom to neprekáža. Práve naopak — 70 percent z nich podľa dát aplikácie Obi preferuje autonómne Waymo pred ľudským šoférom.

Musk potrebuje flotilu, nie demo

Pri Tesle zatiaľ ide len o zopár áut. E. Musk síce tvrdí, že chce do pár mesiacov tisícku robotaxi, ale začína opatrne: 20, 30, 40 áut… Texaská legislatíva mu hrá do karát — od septembra vstupuje do platnosti zákon, ktorý zavádza povinné povolenia pre autonómne vozidlá.

Lenže Waymo už dávno hrá inú ligu. V premávke má 1 500 komerčných áut a chystá ďalšie dve tisícky v spolupráci s partnerom Magna. Tesla musí zabrať, inak stratí investičný dych, ktorý si teraz získala.

Achillova päta: bezpečnosť

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa