Tesco vysvetľuje, že ku kontaminácii jedla dôjsť nemôže, keďže sa kamióny pred jeho prepravou čistia. Zároveň zdôrazňuje, že vďaka novému postupu sa mu darí efektívne znižovať náklady a zároveň šetrí aj životné prostredie. Pretože výrazným znížením najazdených kilometrov vypúšťa do ovzdušia menej emisií.
Nový postup Tesco zvolilo po tom, čo v krajine prestalo využívať služby na odvoz a likvidáciu odpadu od externých spoločností. Zo stoviek supermarketov tak tovar určený na likvidáciu, vrátane nepredaného jedla, odváža spoločnosť sama a v rovnakých kamiónoch, v ktorých do predajní vozí nové zásoby.
Tie najprv v skladoch supermarketov vyložia, odpad naložia, odvezú do centier na jeho likvidáciu a následne kamióny smerujú do distribučných centier po nové dodávky.
Systém sa nemá týkať menších dodávok, ktoré firma používa na dopravu objednaného tovaru k zákazníkom.
Na Slovensku by Tesco podobný postup s cieľom znížiť náklady uplatňovať nemohlo, tunajšie zákony to reťazcu neumožňujú. "Je vylúčené, aby sa podobný prípad stal na Slovensku. Legislatíva nám neumožňuje rozvážať potravinový odpad prostredníctvom našich vozidiel," informoval TREND.sk Tomáš Ferenčák, koordinátor komunikácie Tesco Stores SR a. s.
"Máme zavedené vysoké štandardy hygieny a bezpečnosti potravín a vyžadujeme, aby boli všetky vozidlá skontrolované a ak je potrebné aj vyčistené po každom jednom výjazde nad rámec pravidelného dôkladného čistenia," vysvetlila hovorkyňa britského Tesca pre denník The Guardian, ktorý na prípad upozornil.
Ročne sa takto podľa nej škrtne 20-tisíc výjazdov vozidiel a emisie oxidu uhličitého sa v priebehu roka znížia o 4,5 tony.
The Guardian však upozorňuje, že to s prísnymi bezpečnostnými normami nemusí byť úplne tak, ako reťazec tvrdí, a s cieľom ušetriť môže ísť ruka v ruke riskovanie kontaminácie potravín, smerujúcich k zákazníkom.
Podľa dokumentov z recyklačného centra Tesca, ktoré mal denník k dispozícii, vyplýva, že iba štvrtina vozidiel je čistená a dezinfikovaná aspoň raz týždenne. Deje sa tak napriek tomu, že každý šofér má možnosť v prípade potreby žiadať o vyčistenie nákladného priestoru kedykoľvek.
Podľa informácií nemenovaného zdroja, ktorý má s praktikami reťazca skúsenosť, vyplýva, že na častejšie umývanie vozidiel jednoducho nie je čas. Tie sa totiž musia otočiť do predajní aj niekoľkokrát denne. A stáva sa pritom, že na podlahu sa z vriec s odpadkami vylejú rôzne tekutiny.
Jednak preto, že tiež z časových dôvodov nebývajú poriadne uzavreté, a jednak preto, že sú nahromadené v kovových klietkach vystlaných len tenkým plastom, ktorý je náchylný na poškodenie.
Zdroj ďalej uviedol, že takýto postup zrejme nenájde pochopenie u žiadneho rozumne zmýšľajúceho zákazníka, zároveň však uznal, že prepravované potraviny nemajú šancu dostať sa do kontaktu aj s prípadne znečistenou podlahou. Prepravné debny, v ktorých sú prevážané, sú totiž umiestnené na kolieskach.
Guardian pripomína, že odvoz suchého odpadu, akým sú kartóny či plasty, v zásobovacích autách, je bežným postupom, ktorým spoločnosti znižujú náklady. Problematickým tak môže byť akurát prevoz hnijúcich potravín, ovocia či zeleniny.
Rovnaký systém odvozu odpadu využíva v Británii už len jeden reťazec - Sainsbury's. Ten ho vozí v plastových nádobách, ktoré sú po vyprázdnení zakaždým čistené.
Jeden z najväčších maloobchodných reťazcov v krajine Morrisons podobný postup nevyužíva a odsudzuje ho. Riaditeľ logistiky a dodávok Neal Austin pre Guardian uviedol, že firma by mala obavy z možnej kontaminácie prepravovaných potravín, vzhľadom na uzavretý priestor, v ktorom sa nedávno prevážal odpad. "Ešte dôležitejšie je, že neveríme, že by sa našim zákazníkom páčilo, ak by čerstvé jedlo, ktoré konzumovali, bolo doručené pred niekoľkými hodinami v kamióne, v ktorom sa prevážal potravinový odpad," povedal na adresu konkurenta.