Rozhodnutie odísť z košických železiarní a venovať sa deleniu plechových zvitkov dvaja košickí podnikatelia – Darko Karlovský a Jozef Hampachel – neľutujú.
Za desať rokov vytvorili skupinu troch firiem, ktoré spoločne produkujú ročné tržby vyše dve miliardy korún. A zároveň prišli na to, že obchodovať s plechmi môžu aj bez toho, aby boli závislí od dominantných košických oceliarní.
Zľavy ako príležitosť
Menším strojárskym firmám, ktoré spracúvajú plechy košických železiarní, chýba kvalitný dodávateľský servis. Ich malé odbery sú pre oceliarne nezaujímavé, a preto im plechové zvitky delia a predávajú za vyššie ceny ako väčším odberateľom.
„Ak si niekto od oceliarní objedná menej ako 50 ton plechov, dostáva horšie ceny ako väčší odberateľ,“ vysvetľuje D. Karlovský.

Tento fakt v roku 1995 pochopil spolu s kolegom zo Studenej valcovne VSŽ J. Hampachelom ako podnikateľskú príležitosť.
Založili firmu akciová spoločnosť Strip Košice a na kraji mesta kúpili nevyužívané výrobné haly. V nich postupne rozbehli výrobu, venujúcu sa deleniu plechových zvitkov z produkcie košických železiarní.
Strip nakupoval od U.S. Steelu plechové zvitky. Potom ich delil na pásy podľa potrieb svojich zákazníkov. Tými sú zväčša strojárske firmy, ktoré polotovar ďalej spracúvajú.
Firma D. Karlovského a J. Hampachela mesačne spracúva dvetisíc ton plechov, a preto vie s dodávateľmi dohodnúť výhodnejšie ceny. Jej technológie dokážu spracúvať plechy pozinkované, pocínované, valcované za studena, ako aj elektroplechy.
Rozhodujúci nákup
Prelomovým sa pre Strip stal rok 2003, keď firma odštartovala expanziu, ktorá ju priviedla na slovenskú špičku medzi spracovateľmi plechov. V českom Týne nad Vltavou kúpila linky na delenie zvitkov a výrobu okenných profilov.

Teraz ich prevádzkuje pod obchodným názvom Kovostroj Bohemia. Ešte väčšou zmenou však bola kúpa spoločnosti Kovostroj Dobšiná.
Tá bola súčasťou niekdajších VSŽ, kontrolovaných private equity skupinou Penta.
S ňou sa Strip dohodol, že okrem obchodného podielu kúpi hnuteľný a nehnuteľný majetok Kovostroja, pohľadávky, ktoré k nemu evidovala Penta, i päťročnú zmluvu na odber plechových zvitkov z U.S. Steelu.
Za akú sumu Strip firmu v Dobšinej získal, nechcel D. Karlovský, odvolávajúc sa na obchodné tajomstvo, zverejniť.
Dôvody, prečo spoločnosť kúpili, boli podľa neho prozaické. Kovostroj bol pre Strip najväčším konkurentom na trhu.
Keď košickí podnikatelia zistili, že je na predaj, museli sa rozhodnúť: Buď firmu kúpia, alebo budú riskovať, že ju ovládne iný investor, s ktorým budú musieť súťažiť na trhu.
„Veľké zmeny sme v Kovostroji robiť nemuseli. Firma bola dovtedy dobre riadená,“ vysvetľuje D. Karlovský. Noví majitelia hlavne znižovali jej náklady a investovali do modernizácie a rozširovania výrobných liniek.
Vititka Stripu
(Individuálne údaje, mil. Sk)

PRAMEŇ: Strip, TREND Analyses
Strip sa po kúpe Kovostroja prestal venovať spracúvaniu pozinkovaných plechov. Na tie sa naopak špecializuje ich firma v Dobšinej, ktorá okrem toho vyrába aj sadrokartónové a okenné profily. V súčasnosti exportuje takmer 70 percent produkcie. Najviac do Česka, Rumunska a Maďarska.
Prospech zo straty
Z dodávateľských zmlúv, ktoré mal Kovostroj dohodnuté s U.S. Steelom, sa však dlho netešili. Oceliarne s firmou minulý rok vypovedali dlhodobú zmluvu, ktorá mala podľa D. Karlovského platiť do roku 2006.
Dôvody treba hľadať predovšetkým v situácii, ktorá bola minulý rok v oceliarstve. Dopyt po výrobkoch prevyšoval ponuku a lídri na trhu začali prehodnocovať dovtedy platné kontrakty.
Vizitka Kovostroja
(Individuálne údaje, mil. Sk)

PRAMEŇ: Kovostroj, TREND Analyses
„Nerobil to len U.S.Steel, ale aj ostatné oceliarne. A my sme sa s tým museli zmieriť,“ spomína. Kovostroj si odvtedy spolu so Stripom dojednáva ceny plechov vždy kvartálne. Strata dlhodobého kontraktu však firmu donútila obzerať sa aj po iných dodávateľoch plechov.
Nakoniec z toho profitovali, pretože sa zbavili závislosti od jedného obchodného partnera. Kým v minulosti od neho nakupovali 80 percent plechov, dnes len desatinu svojej ročnej spotreby.
V súčasnosti nakupuje plechy od oceliarní, ktoré sú od Košíc vzdialené aj tritisíc kilometrov. Okrem U.S. Steelu sú to aj producenti z Česka, Rakúska, Nemecka, Ukrajiny, Ruska či Rumunska. No napríklad oceľové zvitky nakupoval Kovostroj až z Číny.
Synergický efekt
Minuloročný boom v oceliarenskom priemysle priniesol firmám okolo košického Stripu rekordné výsledky. Všetky prevádzkarne, ktoré dokopy zamestnávajú 225 ľudí, vyprodukovali vlani tržby prevyšujúce dve miliardy korún. Tento rok to však – pre horšiu situáciu na oceliarskom trhu – bude menej. Pohyb na trhu už Strip pocítil v podobe plného skladu výrobkov, ktoré nešli na odbyt.
D. Karlovský sa však budúcnosti neobáva. Firmy združené okolo Stripu majú zabezpečených odberateľov a s dodávateľmi plechov vedia dojednať výhodné ceny. Všetky tri firmy ročne nakúpia 80-tisíc ton plechov. Navyše, synergický efekt dosahujú nielen pri získavaní materiálov, ale aj vo výrobných procesoch.
Foto – Ivan Fleischer