Len nedávno šéf Ryanairu Michael O'Leary šokoval predstavou, že by lietadlá nízkonákladovej leteckej spoločnosti mohol na krátkych trasách viesť kapitán bez pomoci druhého pilota. Britský nedeľník The Observer priniesol ďalšie jeho radikálne vyhlásenie o tom, že sa končia časy lacných leteniek.
Ryanair vlani s 250 lietadlami prepravil vyše 73 miliónov cestujúcich. Priemerná cena letenky sa pohybovala okolo 40 eur. Takéto ceny už podľa M. O'Learyho dosiahli dno a do budúcnosti sú neudržateľné.
Pre nízkonákladovú jednotku v Európe sa končí obdobie masového rozvoja letov na menšie, sekundárne letiská, ktoré síce ponúkajú nižšie poplatky, ale nachádzajú sa ďalej od veľkých miest. Ak chce získať nových cestujúcich a vyššie zisky, musí sa sústrediť na hlavné letiská, inú klientelu a zvýšiť kvalitu služieb. Zmena stratégie však bude znamenať, že Ryanair narazí na konkurenciu klasických leteckých dopravcov a vyššie prevádzkové náklady.
John Strickland, britský nezávislý konzultant a niekdajší manažér v európskej lowcostovej dvojke easyJet upozornil, že Ryanair už lieta z hlavných letísk – napríklad v Edinburgu či Barcelone.
M. O'Leary stojí na čele Ryanairu už šestnásť rokov a agresívnou stratégiou spartanského lietania bez akýchkoľvek ,,vymožeností“, vybudoval z malej firmy najväčšie nízkonákladové aerolínie na starom kontinente. Do lietadiel dokázal prilákať najmä nižšie vrstvy, ktoré dovtedy lietali málo alebo vôbec.
,,V ďalších rokoch sa musíme pohnúť ďalej od posadnutosti najlacnejšími letenkami na trhu,“ citoval Observer M. O'Learyho. Dodal, že Ryanair musí nabehnúť na novú sofistikovanejšiu prevádzku, keďže doterajšia stratégia už vyčerpala svoje možnosti. Jej prednosťou už nebudú najnižšie ceny, ale moderná flotila s nadpriemernými službami na palube, ktoré doteraz považovala za zbytočné.
Na otázku, kedy plánuje odísť z vedenia Ryanairu, M. O'Leary odpovedal: ,,Keď budeme dvakrát takí veľkí, ako sme teraz, potenciál pre rast sa spomalí na úroveň dvoch až troch percent ročne. Akcionári však budú aj naďalej vyžadovať návratnosť. Vtedy budeme potrebovať iný manažment,“ vysvetlil M. O'Leary novinám. Dodal, že vtedy už firma nebude potrebovať jeho ,,šaškovanie“, ktoré slúži najmä na vzbudenie publicity.
Český letecký server planes.cz však tvrdí, že až čas ukáže, či je za vyhláseniami seriózny zámer adaptovať sa na vývoj trhu, alebo iba opätovná snaha o upútanie pozornosti. Ak by sa záujem Rynairu presúval na väčšie letiská, mohlo by to postihnúť aj Bratislavu. Viedni sa už prepravca ponúkol pod podmienkou, že splní jeho podmienky. Schwechat ich zatiaľ odmieta.
Foto na titulke - SITA / AP