Nitra nemala silnejšiu strojársku tradíciu. V minulosti ju hájilo len niekoľko menších podnikov a Nitrianske strojárne, ktoré vyrábali zariadenia pre textilný priemysel. Podobného zamerania bol aj Elitex v blízkych Šuranoch, ktorý svoju pôvodnú činnosť ukončil. A tak novú éru nitrianskeho strojárskeho priemyslu začala budovať nemecká skupina Ribe, ktorá v meste pred ôsmimi rokmi na zelenej lúke, bez štátnej asistencie postavila skrutkáreň pre automobilový priemysel.
„Majitelia uvažovali aj o kúpe existujúcej fabriky, no v tých časoch v nich neboli vyriešené vlastnícke vzťahy,“ spomína Vladimír Beluský – riaditeľ nitrianskej k.s. Ribe Slovakia. S odstupom času hodnotí rozhodnutie pre investíciu pozitívne. „Keďže sme začínali na zelenej lúke, vychovali sme ľudí, akých sme potrebovali. Keby sme kúpili už existujúcu prevádzkareň, bolo by to ťažšie s prekonávaním starých pracovných návykov,“ myslí si.
V Nitre veľkosť dosiahli
Keď Ribe Slovakia začala v roku 1996 vyrábať, najskôr sa do nej presunula sústružnícka výroba náročnejšia na manuálnu prácu. Časom však putovali do Nitry aj náročnejšie technológie, napríklad lisovanie a valcovanie závitov. „Naše výrobky sú veľmi presné atypické skrutky, ktorých povolené tolerancie sú na stotiny, pri brúsení až tisíciny milimetra,“ vysvetľuje riaditeľ. Spoločnosť bola certifikovaná na požadované normy a aktuálne pracuje na dosiahnutí normy TS, ktorá je akceptovaná tak v Európe, ako aj v USA.

Presnosť i rozšírenie sortimentu o špeciálne pevnostné skrutky pre automobilový priemysel odlíšilo Ribe od nástupcov socialistických skrutkární. V rámci bývalého Československa existovalo niekoľko výrobcov skrutiek, na Slovensku doteraz pôsobí len Skrutkáreň Exim, zo Starej Ľubovne. Pre Ribe však nie je konkurenciou.
Zabezpečenie miesta na trhu tkvie aj v tom, Že Ribe Slovakia celú produkciu exportuje, navyše, firma nemusí odbytištia hľadať. Pracuje v systéme aktívneho zošľachťovacieho styku.
Materiál dováža z Nemecka a čiastočne Rakúska. Hospodárenie je preto do značnej miery skreslené tým, že sa do výnosov ani nákladov nezaratúva použitý materiál. V opačnom prípade by obrat Ribe Slovakia odhadoval V. Beluský na niekoľko sto miliónov korún.
Podnik zamestnáva 175 ľudí na tri zmeny. Ani prípadné rozšírenie výroby by podľa V. Beluského väčšiu zamestnanosť neprinieslo. Firma by chcela investovať do novej haly, čím nadviaže na doterajšiu investičnú bilanciu dvesto miliónov korún. V hala však nebude výroba, ale sklady – existujúce má firma stále prenajaté od nitrianskej Plastiky.
Dubnicu čaká rast
V. Beluský naopak predpokladá nárast v sesterskej Ribe Metalurgii. „V Dubnici sú priestory na rozšírenie lepšie, využitá nie je celá časť výrobných priestorov,“ naznačuje možnosti. Vznik firmy v Dubnici nad Váhom vzišiel z potreby Ribe mať vlastnú kaliacu prevádzkareň.
Rozhodovali sa, či ju postaviť v Nitre alebo nájsť iné riešenie, a prst padol Považie. Tu už zelenú lúku nehľadali, vyhovoval areál bývalej ZŤS a jej tradície v kalení. V roku 2000 dostal závod v Dubnici právnu subjektivitu a vznikla k.s. Ribe Metalurgia. Podnik ponúka chemicko-tepelné spracovanie širokého sortimentu výrobkov nielen pre skupinu Ribe, ale aj externých záujemcov.

Ribe je rodinná firma so sídlom v bavorskom Schwabachu. Počas svojej viac ako 90-ročnej histórie sa vyprofilovala na popredného výrobcu špeciálnych skrutiek, pružín a elektroarmatúr.
Celkovo zamestnáva 1 200 pracovníkov. Prečo sa nemeckí vlastníci rozhodli na Slovensku pôsobiť prostredníctvom netradičnej formy komanditnej spoločnosti, vidí V. Beluský v tradícii takejto formy spoločností v Nemecku.
Číny sa neboja
Slovenská produkcia Ribe je orientovaná na malo- a strednosériovú výrobu s počtom niekoľko tisíc až po niekoľko stotisíc kusov. Cez 95 percent odoberajú veľké európske automobilky ako DaimlerChrysler, BMW, Volkswagen alebo Audi. Skrutkárenská skupina sa podieľa nielen na výrobe, ale i vývoji nových skrutiek pre brzdy, motory, podvozky či kolesá.
„Čo má výroba skrutiek spoločné s vývojom áut? Len málokto si uvedomuje, Že práve skrutky znášajú v niektorých častiach áut vysoké tlaky, teploty, a pritom musia byť čoraz menšie,“ vysvetľuje V. Beluský. Trend výrobcov je pritom jednoznačný – zvyšovať výkon a zároveň znižovať hmotnosť. Vývoj nových výrobkov sa preto koordinuje s automobilkami.
Konkurencie presunu výroby do Číny, kde sa v súčasnosti produkuje veľké množstvo lacných strojárskych výrobkov, sa však v Ribe Slovakia zatiaľ neboja. Materská spoločnosť už dnes vyvíja aktivity na čínskom a taiwanskom trhu, ale stredná a východná Európa má v jej stratégii pevné miesto. Ďalšiu skrutkáreň plánuje kúpiť v Česku.
Foto – Milan Illík