Pôvodný Milex Bratislava prešiel za desať rokov rukami dvoch rakúskych majiteľov – Schärdinger Milch a NÖM AG. Začiatkom tohto roku sa stal súčasťou tretieho – nemeckej spoločnosti Meggle AG Wasserburg.
„Vypočuli sme si spočiatku veľa rečí o zapredaní sa zahraničnému kapitálu a dnes majú zahraničných majiteľov všetky významné slovenské mliekarne,“ konštatuje predseda Predstavenstva Raja, a.s., Ján Johanes.
Manažér, ktorý prežil v rôznych pozíciách všetky zmeny vo firme, tvrdí, že zahraniční majitelia boli pre Rajo prínosom. „Vďaka nim sa zvýšila najmä technická, ale i riadiaca úroveň,“ konštatuje.
Celkové investície za toto desaťročie predstavujú 1,3 mld. Sk. Majitelia Raja, ktorí na Slovensko prišli dávno pred konkurenciou, sa už na ďalšom rozpredaji nezúčastnili.
V súvislosti s potenciálnou kúpou ďalších fabrík na Slovensku tvrdí J. Johanes, že mali záujem o novozámocký Mliekospol. Po tom však, čo tam uspela konkurencia, sa ďalších podobných aktivít vzdali.
Napriek tomu Rajo zatiaľ ostáva najväčšou individuálnou mliekarňou. Jej postavenie môže ohroziť až zlučovanie viacerých firiem, napríklad pod vedením talianskeho koncernu Sole.
Príchod Meggle
Aj Rajo sa v posledných mesiacoch borí tak ako ostatné mliekarne s prebytkami mlieka. Táto spoločnosť však nie je typickým exportérom, pretože sa nešpecializuje ani na syry, ani na sušené mlieko, vyšla z kritickej situácie lepšie ako iné fabriky. Na strate celého sektora sa podieľa nižšou mierou ako na celkovom nákupe mlieka.
Po tom, čo Protimonopolný úrad SR schválil v marci kúpu zvyšných 49 percent akcií od NÖM, stala sa spoločnosť Meggle stopercentným vlastníkom Raja a vo firme nastalo viacero zmien.
Podľa predsedu predstavenstva sa predovšetkým zjednodušilo riadenie firmy oproti predchádzajúcej situácii, keď mala „dvoch pánov“. Pri rakúskom majiteľovi navyše hrozilo, že sa môže po vstupe Slovenska do únie rozhodnúť voziť mlieko od slovenských farmárov do svojej materskej firmy. „V prípade Meggle je záujem vybudovať v Bratislave svoju centrálu pre strednú a východnú Európu. Navyše prostredníctvom obchodnej siete matky sa naše produkty majú šancu dostať na trh celej Európy. Už sa nám to darí napríklad so sprejovou šľahačkou,“ objasňuje.
Ďalším krokom bolo zlúčenie dvoch obchodných spoločností Rajo Bohemia a Meggle Praha, ktoré pôsobili na českom trhu. Následne sa včlenili pod Meggle Eastern Europe, ktorá zastrešuje všetky výrobné a obchodné spoločnosti nielen v Česku, ale aj Poľsku, pobaltských republikách, Maďarsku, Rumunsku, Chorvátsku, Bosne a Rakúsku.
Ladenie európskej formy
Meggle je nemecká rodinná firma. Jej majiteľ Jozef Anton Meggle je už piatou generáciou na čele firmy. Na nemeckom trhu sa presadila najmä maslom a ochutenými produktmi z neho. Patrí tiež k významným svetovým výrobcom farmaceutickej laktózy. Zhruba každá tretia tableta na svete má plnidlo z Meggle.
Vstupu do EÚ sa J. Johanes neobáva, aj keď podmienky nebudú ľahké. Verí, že Rajo zohráva a bude zohrávať významnú rolu v celej strednej a východnej Európe najmä tým, že patrí k najväčším spracovateľom mlieka.
„Jeho objemom i portfóliom výrobkov sme už predbehli mnohé rakúske mliekarne,“ konštatuje. Aj on ráta s tým, že niektoré slovenské mliekarne po vstupe neprežijú, čím by sa pozícia bratislavskej firmy mohla posilniť.
Pripravenosť na vstup do únie ešte nepovažuje za dokončenú. Vo fabrike prebieha program EÚ fit, ktorý pripomína zamestnancom, koľko dní, a teda času na prípravu ostáva ešte do termínu vstupu do EÚ.
Tento program zastrešuje nový člen manažmentu vo funkcii vedúceho závodu Erwin Horwáth. Ide o odborníka s dlhoročnými skúsenosťami, ktorý prešiel podobným procesom pred pár rokmi vo viacerých rakúskych mliekarňach.
K hlavným opatreniam, ktoré bude ešte do vstupu potrebné dokončiť, patrí dobudovanie laboratórií. V záujme vyššej efektivity rátajú aj so znížením počtu pracovníkov. Z terajších 326 by ich mala odísť zhruba desatina.
Značka ostáva
V roku 2002 spoločnosť Rajo obhájila pozíciu lídra slovenského trhu mliečnych výrobkov. Nakúpila 150,7 mil. litrov mlieka a v tomto trende pokračuje aj tohto roku. Za šesť mesiacov to bolo 81 mil. litrov. Viac nakúpilo len Sole Slovakia, avšak v troch fabrikách.
Export predstavuje v súčasnosti zhruba pätnásť percent a smeruje najmä na český trh. Tržby z predaja predstavovali vlani vyše 3,2 mil. Sk. a za šesť mesiacov tohto roku je to 1,65 mld. Sk, čo je o oproti plánu o sedemnásť percent menej.
V štruktúre predaja je najsilnejšie zastúpené trvanlivé mlieko, ktoré vlani tvorilo až polovicu celkového objemu, najväčší nárast nastal v predaji kyslomliečnych nápojov. Spoločnosť dosiahla mierny zisk. Tohto roku ráta so stratou. „Naša spoločnosť si partnerské vzťahy s dodávateľmi buduje dlhodobo a aj napriek prebytku mlieka zmluvy s nimi nerozväzuje.“
Ani zmenou majiteľa nemieni Rajo odstúpiť od svojej tradičnej rovnomernej obchodnej značky. „Na slovenskom trhu zostane dominantnou. Bolo by škoda to meniť, pretože za uplynulé roky sme do nej veľa investovali a podarilo sa nám z nej urobiť jednu z najznámejších slovenských značiek,“ hovorí predseda predstavenstva. Významné miesto však bude mať vo firme aj značka Meggle.
Foto – Milan Illík

V Bruseli budú lídri EÚ rokovať o Ukrajine, obrane aj eure
Na programe sú rokovania aj o strategických partnerstvách, napríklad s krajinami Afriky a Latinskej Ameriky