Lietadlá Boeing 787 Dreamliner, ktoré boli kvôli opakovaným poruchám batérií začiatkom tohto roka vyradené z prevádzky, sú po konštrukčných zmenách úplne bezpečné a môžu sa vrátiť do vzduchu.
Na tlačovej konferencii v Tokiu to povedal šéfinžinier Boeingu Michael Sinnett. Krátko po tom odštartoval po prvýkrát po trojmesačnej prestávke prvý Dreamliner, a to z Etiópie. Tamojšie aerolinky ho nasadili na let do susednej Kene.
Americký Federálny úrad pre letectvo (FAA) v polovici januára po sérii incidentov s poruchou batériou zakázal prevádzku všetkých asi päťdesiatich lietadiel Dreamliner, ktoré už vo svete lietali. Pred týždňom potom úrad schválil nový systém ochrany batérií pred vznietením, čo bol zásadný krok k tomu, aby sa vlajková loď Boeingu mohla vrátiť na lety s cestujúcimi.
Prvou krajinou, ktorá oznámila návrat Dreamlinerov na komerčné linky, bolo Japonsko. Aerolinky All Nippon Airways (ANA) cez víkend spúšťajú testovacie lety, vôbec prvý let po štvrťročnej nútenej pauze ale uskutočnila letecká spoločnosť v Etiópii. Plne obsadený Boeing 787 pod značkou Ethiopian Airlines odštartoval z metropoly Addis Abeby v sobotu dopoludnia a do kenského hlavného mesta Nairobi bezpečne dorazil po dvoch hodinách.

Zdroj: SITA/AP
Boeing síce neprišiel na to, čo sériu porúch lítium-iónových batérií spôsobilo, tvrdí ale, že vďaka ich lepšej ochrane už nehrozí nebezpečenstvo ich vznietenia. "Aj keď sa nikdy nedozvieme príčinu problémov, vďaka obalu (batérie) bude lietadlo bezpečné, vylúči sa riziko vzplanutia a prebytočné teplo sa odvedie mimo lietadla," povedal Sinnett.
Dreamliner je považovaný za najmodernejšie dopravné lietadlo na svete. Pri jeho konštrukcii sa používajú polyméry vystužené uhlíkovými vláknami, čo výrazne znižuje hmotnosť stroja. Ten je aj vďaka novým motorom asi o pätinu úspornejší než iné, podobne veľké lietadlá. Na palubu Dreamlinera sa podľa konfigurácie zmestí 210 až 290 pasažierov. Batérie lietadla slúžia len počas doby, keď je na zemi a kedy má vypnuté motory. Napájajú brzdový systém a tiež svetlá.
Vôbec najviac týchto strojov majú zatiaľ k dispozícii japonské aerolínie. All Nippon Airways ich majú celkom sedemnásť, konkurenčné Japan Airlines (JAL) ďalších sedem. Po šiestich strojoch majú americký United Airlines a indický Air India. Etiópske aerolinky disponujú štyrmi Boeingami 787. V Európe s týmto strojom lietajú iba poľské aerolínie LOT, ktoré oznámili, že lety obnovia v prvej polovici júna.
Foto - SITA/AP