Podnikateľské prostredie

Podľa prognózy analytického oddelenia Economistu bude svetový rast HDP (na báze parity kúpnej sily) v roku 2006 vo výške 4 %, čo je menej ako 4,3 % zaznamenaných v roku 2005. Hoci svetovej ekonomike očividne chýba dynamika, miera hospodárskeho rastu bude podobná tempu hospodárskeho rastu, ktoré prevažovalo v 90. rokoch.

Rizík je však mnoho a hrozí, že hospodársky rast ešte viac spomalia. Ceny ropy zostanú naďalej vysoké – budú z nich skutočne profitovať iba dodávatelia z Organizácie krajín vyvážajúcich ropu (OPEC).

Mnohé bohaté krajiny musia riešiť vysoký dlh súkromného a verejného sektora. Európa stále potrebuje vybudovať vo svojich trhových štruktúrach transparentnosť a dôveru. Najväčšiu obavu vyvolávajú naďalej sprievodné účinky pretrvávajúceho amerického deficitu verejných financií.

Priemyselné odvetvia v roku 2006

Klesajúca hodnota dolára bude vplývať na trh s dlhopismi tejto krajiny a na dlhodobé úrokové sadzby. Domáce vyhliadky na zlepšenie budú čoraz slabšie a pocítia to aj kľúčoví obchodní partneri.

V dôsledku reštrikcií medzinárodných kapitálových tokov bude pre rozvíjajúce sa trhy, najmä v Latinskej Amerike, ťažšie získať prostriedky na financovanie hospodárskeho rastu.

Po spomalení hospodárskeho rastu v roku 2005 (z dvojciferného nárastu v roku 2004), ktoré vyvolal útlm dopytu v krajinách OECD, by sa mal svetový obchod v roku 2006 stabilizovať a jeho miera rastu by mala dosahovať takmer 7 %.

Najrýchlejšie tempo rastu vývozu by mali zaznamenať rozvíjajúce sa krajiny Ázie a strednej a východnej Európy.

Vzhľadom na to by problém integrácie Číny a Indie (ktoré sa prudko rozvíjajú) do svetovej ekonomiky udržateľným spôsobom mohol viesť k novým obchodným obmedzeniam.

Automobilový priemysel

Svetový automobilový trh sa v roku 2006 rozrastie o 2,2 % najmä v dôsledku výrazného rastu v rozvojových krajinách. Na začiatku tohto desaťročia na Áziu pripadalo iba 9 % registrovaných automobilov vo svete.

Do konca tohto desaťročia bude jedno z piatich áut jazdiť po ázijských cestách. Medzitým sa vo vyspelých krajinách nič nezmení – stagnujúci rast, nadprodukcia a prudké znižovanie cien.

Veľkí americkí a európski výrobcovia automobilov, ktorých zaťažuje zodpovednosť za dôchodky zamestnancov, výdavky na zdravotnú starostlivosť a cenové vojny, sa musia pripraviť na dlhšie trvávajúce ťažké časy.

Aby to nebolo jednoduché, vysoké ceny ropy budú na dôvažok americkým výrobcom brzdiť predaje automobilov, ktoré im prinášajú najvyššie marže – všadeprítomné veľkopriestorové terénne vozidlá SUV.

Budú prekvitať japonské firmy, ktoré sa vytrvalo sústreďujú na efektívnosť, znižovanie nákladov a uvádzanie nových modelov na trh. Toyota pravdepodobne do troch rokov predbehne General Motors v súťaži o pozíciu najväčšieho svetového výrobcu automobilov.

Čína bude naďalej oslavovať – spoločnosť GM investuje 3 mld. USD v spoločných podnikoch na rozšírenie aktivít so svojimi partnermi. Jej cieľom je zvýšiť výrobu v Číne do roku 2007 z približne 500-tisíc na 1,3 mil. vozidiel ročne.

Priemyselné odvetvia v roku 2006

Ak sa v tejto krajine dosiahne 20-percentná miera rastu predaja automobilov v roku 2006 a 14-percentná v roku 2007, Čína vystrieda Japonsko na pozícii druhého najväčšieho svetového automobilového trhu. Neprekvapuje, že domáce talenty sa teraz obzerajú za čínske hranice.

Napríklad čínska automobilka Chery Automotive, ktorá je vo vlastníctve štátu, chce od roku 2007 vyvážať svoje automobily do krajín, ako sú Egypt a Sýria, ale aj do Ameriky a Európy.

India svojimi rastúcimi príjmami rýchlo dobieha Čínu. Želanie vlastniť auto sa rozširuje a je čoraz jednoduchšie zohnať naň peniaze. Pôžička na auto, ktorej schválenie kedysi trvalo dva týždne, sa dá dnes vybaviť za dva alebo tri dni.

Úrokové sadzby na pôžičky na auto klesli z približne 19 % pred piatimi rokmi na cca 10 %. V nasledujúcich piatich rokoch by mal trh ďalej rásť dvojciferným tempom.

Pozor na: Pevný disk v automobiloch. Mazda vyvíja USB kľúč ako náhradu automobilového kľúča. Tento kľúč umožní majiteľovi programovať a nahrávať súbory na pevný disk v automobile, ako sú napríklad mapy alebo video na zábavu počas jazdy.

Cestovný ruch

Napriek vyšším cenám ropy počet vodičov na cestách v roku 2006 vzrastie, pričom počet cestujúcich turistov do zahraničia stúpne približne o 4,1 %. Tí, ktorí pocestujú, nebudú šetriť. Výdavky na ubytovanie a stravovanie v hoteloch a reštauráciách sa v roku 2006 zvýšia o 6,2 %.

Optimizmus v odvetví hotelierstva naozaj rastie už takmer päť rokov. Odvetvie turistických služieb sa rozvíja z viacerých dôvodov. Najdôležitejší z nich je, že novozbohatlíci v Číne, vo východnej Európe a v Indii si chcú vyskúšať pôžitok z hotelov, kúpeľov a dovolenkových stredísk.

Rast nízkonákladových dopravcov súčasne naďalej podporuje cestovanie na vyspelých trhoch Severnej Ameriky a západnej Európy. V Amerike, odkiaľ tento model cestovania bez luxusu pochádza, uskutočnia nízkonákladoví dopravcovia v roku 2006 až 40 % všetkých letov.

Priemyselné odvetvia v roku 2006

Svetová organizácia pre cestovný ruch predpovedá, že Čína sa do roku 2020 stane najväčšou svetovou turistickou atrakciou.

Zároveň sa stane aj štvrtým najväčším zdrojom turistov v celosvetovom meradle, čo je výborná správa pre európskych poskytovateľov luxusných pobytov.

V dôsledku vysokých čínskych dovozných taríf je luxus jedna z mála vecí, ktoré sú v cudzine lacnejšie.

Pozor na: Vzor z Las Vegas. Po deregulácii v roku 2002 výhry v kasínach v Macau prudko stúpli a čoskoro prekonajú výhry v Las Vegas. Počas nasledujúcich piatich rokov sa majú v tomto meste, ktoré ovláda Čína, postaviť hotely, rekreačné zariadenia a atrakcie v hodnote minimálne 12 mld. USD.

Elektronický obchod

Boom sa vrátil – alebo je to len bublina? Hoci sa kúpa luxemburskej spoločnosti Skype Technologies (dodávateľa softvéru na poskytovanie hlasových služieb cez internet) spoločnosťou eBay za 4,1 mld. USD ukáže ako zbytočne vyhodené peniaze, zatienia fúzie a akvizície (M&A) verejné upisovanie akcií na burze (IPO). Takto bude pokračovať boj o ovládnutie internetu medzi veľkou päťkou – MSN, Yahoo!, eBay, Google a AOL.

Odmena je veľká – v roku 2006 má svetová internetová populácia podľa Computer Industry Almanach dosiahnuť 1,21 mld. ľudí, čo v porovnaní s 1,07 mld. v roku 2005 predstavuje značný nárast. Vyšší štandard bezpečnosti údajov, flexibilné systémy platby a dodávky, ako aj premyslený manažment vzťahov so zákazníkmi budú na nákup cez internet podnecovať čoraz viac ľudí.

Forrester Research očakáva, že internetový maloobchodný predaj v Amerike vrátane internetových aukcií sa bude až do roku 2010 zvyšovať o 14 % ročne na úroveň 329 mld. USD, čo je 7 % z celkového objemu maloobchodného predaja. Gartner uvádza, že „mikroobchod“ – predaj tovaru s cenou nižšou ako 5 USD – dosiahne do roku 2010 sumu 30 mld. USD. Pritom ho budú poháňať nové mikroplatobné systémy, ktoré neúčtujú províziu pri každej transakcii.

Priemyselné odvetvia v roku 2006

Spoločnostiam sa pomocou integrácie internetu do ich multikanálového predaja a marketingových stratégií podarí lepšie merať návštevnosť internetových stránok a výnos z investície do reklamy na internete.

Podľa IDC dosiahne trh s tzv. internetovým analytickým softvérom do roku 2008 hodnotu 400 mil. USD.

Šanghajský iResearch odhaduje, že ak sa udrží priaznivé regulačné prostredie a ďalšie rozširovanie kreditných kariet, do roku 2007 stúpne hodnota všetkých transakcií v rámci elektronického obchodu v Číne na 1,74 bil. jüanov (215 mld. USD), čo je v porovnaní s 324 mld. jüanov v roku 2005 výrazný nárast.

Pozor na: „Outernet“. Holandská novozaložená firma Opalio vyvíja transparenty, ktoré môžu zobrazovať streamingové médiá. Tieto transparenty, ktoré môžu mať aj formu zástavy sú schopné zobraziť meniacu sa digitálnu grafiku – ako napríklad správy o výrobkoch alebo ceny výrobkov – dodávanú cez internet. Keďže táto technológia je flexibilnejšia ako tradičné displeje LCD, mohla by spôsobiť revolúciu v marketingu, najmä vo vonkajších priestoroch.

Energetika

Ceny ropy sa udržia na úrovni vyše 55 USD za barel ropy Brent. Rozhodujúci hnací motor nebude nikto iný ako Čína, ktorá je v súčasnosti druhý najväčší spotrebiteľ ropy na svete, pričom minie až tretinu americkej spotreby ropy.

Keďže sa v posledných rokoch prestáva zvyšovať ruská produkcia a investície v organizácii OPEC sú nedostatočné, potrvá v roku 2006 obmedzená ponuka.

Na ropných trhoch bude naďalej panovať nervozita – akákoľvek hrozba prerušenia dodávok alebo náznak, že sa dopyt zvyšuje, by mohli vyvolať prudký nárast cien. Hoci sa v súčasnosti investičné aktivity zlepšujú, významné nové kapacity nezačnú fungovať skôr ako v roku 2007.

Priemyselné odvetvia v roku 2006

Do roku 2007 Saudi Aramco vybuduje tri nové ropné polia, čím pribudne produkcia v objeme 500-tisíc barelov za deň a v priebehu nasledujúcich dvoch alebo troch rokov sa zvýši kapacita o ďalších 1,5 mil. – 2 mil. barelov/deň.

Očakáva sa, že Spojené arabské emiráty, Kuvajt, Alžírsko a Líbya vyprodukujú denne ďalšie 2 milióny barelov nových dodávok.

V roku 2006 stúpne celkový svetový dopyt po energiách o 3,2 %. Vyhliadky pre uhlie sú dobré najmä v rozvojových krajinách, ktoré neprodukujú ropu.

Skvapalnený zemný plyn (LNG) sa bude v roku 2006 takisto tešiť väčšej obľube, keďže Čína otvorí svoj prvý terminál, schopný prevziať a uskladniť skvapalnený zemný plyn.

Pozor na: Premenu plynu na tekutinu (technológia GTL). Kým skvapalňovanie zemného plynu LNG si vyžaduje transformáciu plynu na tekutinu a späť na plyn, technológia GTL využíva chemickú reakciu, ktorá mení plyn na čistý benzín a naftu. Priekopník vo využívaní GTL je Katar, pričom o investíciách v tejto oblasti uvažuje aj Nigéria, Alžírsko a Austrália.

Finančné služby

Keďže sa hospodárske vyhliadky postupne zhoršujú a najmä v Amerike sa presadzuje menová reštrikcia, sektor finančných služieb čakajú horšie časy. Čoraz viac plochá krivka výnosov v Amerike, ktorá sa pravdepodobne odrazí na ziskovosti, bude podnecovať na hľadanie vyšších výnosov a investori sa budú obzerať po riskantnejších aktívach na zvýšenie svojich ziskov.

Našťastie sa odvetviu investícií darí na rozvíjajúcich sa trhoch. Mnohé rozvíjajúce sa trhy začali už v roku 2005 vopred financovať svoje záväzky na rok 2006.

Priemyselné odvetvia v roku 2006

Súčasne sa znížili zisky na trhu podnikateľských úverov, keďže sa firmy v snahe získať financie na svoje investície obracajú na kapitálové trhy alebo čerpajú vlastné zdroje.

V dôsledku toho pravdepodobne stúpne význam príjmov z poplatkov, pokiaľ ide o zdroje príjmov bánk.

Bankové úvery pre podnikateľov aj pre súkromné osoby zostanú konsolidované. Z globálneho hľadiska sa celkový objem úverov poskytnutých svetovým finančným odvetvím v roku 2006 zvýši o 6,4 % na 74,1 bil. USD.

Vzhľadom na slabšiu hospodársku situáciu na niektorých kľúčových trhoch sa úverové riziká budú zvyšovať, a to najmä pri nezabezpečených dlhoch.

Pozor na: Digitálne odtlačky prstov. Klonovanie kariet, krádeže kódu PIN pri bankomatoch a vysoko profilované útoky na zákaznícke databázy podkopávajú dôveru v bezpečnosť bankovníctva. Banky na túto skutočnosť reagujú tým, že pracujú na biometrických technológiách, akými sú napríklad digitálne odtlačky prstov.

Informačné technológie

Nenáročný osobný počítač bude v roku 2006 naďalej svetový bestseller, pričom zaznamená rast predaja na úrovni 8 – 9 %. Silný dopyt v rozvojových krajinách a túžba bohatého sveta po šikovných prenosných počítačoch budú tento rast podporovať.

Výdavky na informačné technológie v roku 2006 celkovo stúpnu o úctyhodných 7,8 % na 1,1 bil. USD, pričom na čele bude predaj softvéru, po ktorom budú nasledovať IT služby a hardvér.

Globalizovaná štruktúra odvetvia informačných technológií v oblasti dizajnu, výroby a predaja bude poskytovať úspory nákladov vďaka veľkým objemom, čo výrobcom umožní znižovať ceny a súčasne udržať kvalitu. Hoci nižšie ceny pomôžu podnietiť dopyt, len veľmi málo výrobcov bude môcť dosiahnuť zisk.

Priemyselné odvetvia v roku 2006

Mocnému Microsoftu začne z jeho hlavného predmetu podnikania trochu odkrajovať rastúci predaj verejne dostupných systémov na báze Linuxu, ktoré používateľom poskytujú väčšiu flexibilitu a umožňujú im rozlúčiť sa s drahými servermi Unix a nákladným patentovaným softvérom.

Významnými odberateľmi systémov Linux sa stanú najmä vlády.

Polovodiče, ktoré sú ťažným koňom tohto odvetvia, zaznamenajú v roku 2006 v celosvetovom meradle rast o solídnych 8 %. Bude to najmä v záujme doplnenia zásob pred väčším poklesom v rokoch 2007 a 2008.

Pozor na: Mozgové čipy. Vedci v Stredisku pre nervové inžinierstvo na Univerzite v Južnej Kalifornii vytvárajú silikónový čipový implantát, ktorý je imitáciou hypokampu – časti mozgu, ktorá vytvára spomienky. Mohol by napokon umožniť ľuďom, ktorí trpia poruchami pamäti, získať znovu schopnosť zapamätať si nové udalosti.

Médiá

Podľa ZenithOptimedia stúpnu v roku 2006 svetové výdavky na reklamu v hlavných médiách – noviny, časopisy, televízia, rádio, kino, plagáty a internet – o 6,5 % na 416 mld. USD. Podiel televízie na reklamnom trhu rastie už desiatky rokov, ale v roku 2006 dosiahne vrchol na úrovni 37,9 %.

Inzerenti budú čoraz väčšiu časť svojho rozpočtu vyčleňovať na reklamu v internete, ktorý do roku 2007 dosiahne úroveň 4,4 % svetových výdavkov na reklamu. Výdavky na reklamu v tradičných médiách budú takisto naďalej stúpať – na úroveň 6,2 % v roku 2006, čo je o 1,1 % viac ako v roku 2005. I napriek tomu, že na väčšine trhov sa podiel tržieb z reklamy v tlačových médiách, rádiu a na obrazovke len udrží na tej istej úrovni alebo bude mierne klesať.

Pre Ruperta Murdocha, šéfa News Corporation, sa stáva internet prioritou a na akvizície plánuje vynaložiť až 2 mld. USD. New York Times v roku 2007 zlúčia svoje tlačové a internetové spravodajské oddelenie a londýnska vydavateľská spoločnosť Reed Elsevier odhaduje, že jej internetové tržby by v roku 2008 mohli prekonať tržby z tlače.

Priemyselné odvetvia v roku 2006

Ako tvrdí Screen Digest, vzhľadom na stúpajúce náklady na vysielacie práva pri športových podujatiach zaplatia vysielatelia za vysielanie finálových zápasov z majstrovstiev sveta vo futbale v Nemecku viac ako 900 mil. eur (1,08 mld. USD).

Zimná olympiáda v Turíne tiež podnieti reklamné aktivity, piráti sa však musia mať na pozore – tých, ktorí porušia ochrannú známku olympiády v Taliansku, čaká pokuta až do 100-tisíc eur.

Pozor na: Čínske médiá. Po pokroku smerom k deregulácii zostanú vyhliadky na slobodu tlače mizivé, keďže vláda útočí proti novinárom, blogerom a zahraničným investíciám. Dá sa očakávať, že menšie spoločnosti budú nasledovať príklad Microsoftu, ktorý už súhlasil s odstránením slova „demokracia“ z častí svojej internetovej stránky MSN.

Obrana

Rastúci trend výdavkov USA na obranu bude pokračovať aj v roku 2006, pričom stúpnu o 5 % – na 419,3 mld. USD. Tento údaj nezahŕňa asi 49,1 mld. USD na operácie v Iraku a Afganistane ani 41,1 mld. USD na bezpečnosť USA.

V najväčšej svetovej vojenskej mocnosti však prebiehajú ustavičné zmeny. V budúcom desaťročí stiahne z bojísk späť až 70 000 členov vojenského personálu, keďže USA budú redukovať svoju prítomnosť v zámorí z 850 na 550 lokalít. Reorganizácia a zatváranie základní budú kompenzovať flexibilnejšie vojenské zariadenia, ako sú adaptabilné bojové lode a vozidlá bez posádky.

Toľko vychvaľovaný program Hviezdnych vojen, ktorý už poznačili technické poruchy a meniace sa priority, bude v roku 2006 naďalej zápasiť o prežitie, keď sa výdavky na raketovú obranu znížia o 10 % – na 8,8 mld. USD.

Rusko, ktoré stále patrí medzi krajiny s najväčšími výdavkami na zbrojenie na svete, vyčlenilo na obranu na rok 2006 v rozpočte sumu 668,3 mld. rubľov (24 mld. USD), čo je nárast o 22 %. Najviac budú profitovať letecké ozbrojené sily a protilietadlové systémy.

Pri rastúcich sociálnych nepokojoch Čína posilní svoje nové protiteroristické jednotky v 36 veľkých mestách a bude sa zameriavať na modernizáciu armády. Podľa odhadov analytikov sú skutočné výdavky Číny na obranu trikrát vyššie, ako tvrdia jej vedúci predstavitelia. Táto krajina zaznamenala v minulom desaťročí dvojciferný nárast vojenských výdavkov takmer každý rok.

Vzhľadom na obavy Tokia zo Severnej Kórey a zo zhoršujúcich sa vzťahov s Čínou požiadalo japonské ministerstvo obrany o zvýšenie rozpočtu o 1,2 %, t.j. na 4,9 bil. jenov (42,8 mld. USD) na rok trvajúci do marca 2007, čo je prvý nárast za štyri roky. Izrael možno pôjde proti globálnemu trendu a zníži svoje výdavky na obranu v prospech programov sociálnej pomoci, ale získa vojenskú pomoc od USA v hodnote 2,28 mld. USD.

Pozor na: Mierové zbory OSN. Výdavky na ne v rozpočtovom roku 2005 – 2006 dosiahnu minimálne 3,2 mld. USD. Pozornosť sa bude sústreďovať na disciplínu v jednotkách vrátane reforiem, ktoré majú pomôcť bojovať proti sexuálnemu zneužívaniu zo strany síl OSN.

Poľnohospodárstvo

Pre viac ako 3 miliardy ľudí bude ryža v roku 2006 predstavovať až 80 % ich výživy. Na uživenie svetovej populácie sa produkcia v priebehu budúcich 20 rokov musí zvýšiť o 30 %. Najnovšie výskumy celého genetického reťazca ryže sľubujú väčšiu úrodu. Organizácia Spojených národov pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) očakáva, že obchod s ryžou bude v kalendárnom roku 2006 na stabilnej úrovni okolo 415 mil. zomletých ton.

Po úrodnom roku FAO očakáva, že svetová výroba obilnín vo výrobnom cykle končiacom v roku 2006 klesne, a to hrubozrnných obilnín o 5,2 % na 969 mil. ton a pšenice o 2,5 % na 612 mil. ton. V roku 2006 sa spotrebuje viac obilnín ako v roku 2005, čo spôsobí zníženie zásob už šiesty rok po sebe. Zásoby významných vývozcov však majú rastúci trend, a tak budú tlmiť šoky.

Pozornosť na medzinárodnom veľtrhu obchodu s organickými látkami BioFach 2006 v Norimbergu sa bude zameriavať na Poľsko, kde je 18 % pracovných síl zamestnaných v poľnohospodárstve – v porovnaní s 2 % v Nemecku, ktoré má podobnú pestovateľskú plochu. Výmera pôdy určená na ekologické poľnohospodárstvo v Poľsku do konca roka 2006 prekročí 200 000 hektárov, kým v roku 2004 to bolo 83 000 ha.

Podľa Ministerstva poľnohospodárstva USA nižšie ceny a nižšia úroda znížia svetovú produkciu bavlny o 10 % na 107 mil. žochov v roku 2006. Ak obchodné organizácie odstránia kvóty na textil, spotreba bavlny by sa mala zvýšiť o 3 % na 111,5 mil. žochov. Zvýšená spotreba v čínskych továrňach pôjde na úkor výrobcov textilu v Amerike a v Stredomorí. Niektoré továrne na výrobu bavlny sa takisto presunú do východnej Európy a do Číny.

Medzinárodná organizácia pre kávu očakáva svetovú produkciu zŕn v objeme približne 106 mil. vriec. Veľké zásoby v dovážajúcich krajinách, ktoré predstavujú tri štvrtiny svetovej spotreby, budú viesť kľúčových vývozcov (Brazíliu, Kolumbiu a ďalších) k tomu, aby rozvinuli iniciatívy na podporu domáceho trhu, ako napríklad stánky s kávou.

Rybárske a farmárske spoločnosti budú naďalej pociťovať dôsledky cunami v oblasti Indického oceána v decembri 2004. Je možné, že až 40 % zo 40 000 hektárov zaplavenej poľnohospodárskej pôdy na Sumatre bude v nasledujúcich rokoch pre poľnohospodárstvo nepoužiteľných – ak sa to vôbec niekedy zmení – v dôsledku kontaminácie slanou vodou.

Pozor na: Kravy, ktoré sa samy doja. Dojenie kráv dvakrát denne by sa mohlo stať minulosťou. Vláda štátu Nový Južný Wales v Austrálii investuje do výskumu prístroja, ktorý by pomocou krmiva prilákal kravy do prispôsobených dojných ohrád, kde sa sacie nádoby automaticky prichytia na ich vemená.

Potraviny a nápoje

Rast svetovej spotreby potravín, nápojov a tabaku sa v roku 2006 o niečo spomalí a dosiahne úroveň 4,4 % v celkovej hodnote 4,3 bil. USD. Big Food ostane aj naďalej v defenzíve, keďže bohatý svet viní výrobcov potravín a obchody s rýchlym občerstvením zo zvýšeného výskytu obezity, cukrovky a srdcových chorôb. Kalorickejšie výrobky výrobcov potravín sa budú musieť podrobiť obmedzeniam podobným tým v tabakovom priemysle kedysi – povinné upozornenia a prísnejšie pravidlá označovania, ako aj úplný zákaz ponuky v školách.

Potravinársky priemysel sa však mení rýchlejšie, ako stihnete povedať „tofu“. Každý významný výrobca bude klásť dôraz na výrobky s nižším obsahom kalórií – a nielen pre vyspelý svet. Napríklad švajčiarsky gigant Nestlé bude v Latinskej Amerike vo veľkom vyrábať cukrovinky s nízkym obsahom laktózy a cukru, ktoré budú zamerané na starších spotrebiteľov. Na bohatších trhoch sa budú na úkor mrazených potravín podstatne viac ponúkať chladené hotové potraviny, čo spôsobí zatváranie a fúzie podnikov, ktoré sa zaoberajú výrobou mrazených potravín.

Biopotraviny si udržia dvojmiestne tempo rastu, dokonca aj na rozvíjajúcich sa trhoch. Whole Food Markets, maloobchodný predajca organických potravín so sídlom v Texase, prekoná v roku 2006 v objeme predaja hranicu 5 mld. USD a jeho cieľom do konca desaťročia je dosiahnuť 10 mld. USD. Subway, americká sieť reštaurácií, ktorá zarába na ponuke zdravých jedál s nízkym obsahom tuku, je v súčasnosti najrýchlejšie sa rozvíjajúca americká značka na svete s viac ako 24 000 reštauráciami v 83 krajinách.

Pri súčasnom tempe rastu by do konca desaťročia mala mať viac prevádzkarní ako McDonald’s. V odvetví nápojov sa veľké značky s vervou púšťajú do výroby džúsov, nápojov pre športovcov a fľaškovej vody, pričom všetky tieto nápoje budú v roku 2006 naďalej víťaziť nad šumivými nápojmi.

Pozor na: Falošný steak. Vedci na Marylandskej univerzite vytvorili zo samostatných živočíšnych buniek malé množstvá svalového tkaniva. Podľa vedcov, ktorí sa podieľali na výskume, by bolo možné vypestovať väčšie množstvo takéhoto tkaniva v tenkých vrstvách a následne tieto vrstvy spojiť, aby sa tak dosiahla určitá hrúbka. Najtvrdším orieškom však, samozrejme, bude dosiahnuť, aby chutil ako pečené rebierko.

Spotrebný tovar

Svetovému maloobchodu sa v roku 2005 darilo lepšie, ako sa očakávalo. Predaj zaznamenal nárast o 3,1 %, ale v roku 2006 sa rast spomalí na 2,1 % a v roku 2007 na 1,6 %. Svetové výdavky spotrebiteľov, ktoré zahŕňajú výdavky na zdravotnú starostlivosť, voľný čas, vzdelávanie a služby, ako aj na stravovanie a oblečenie, stúpnu v roku 2006 o 5,8 % a v roku 2007 o 7,7 %. Ako sa zdá, spotrebitelia si užívajú.

Dá sa predpokladať, že v roku 2006 príde k zatvoreniu viacerých obchodných domov, keďže nákupuchtiví návštevníci budú v čoraz väčšej miere smerovať do špecializovaných obchodov, ktoré ponúkajú viac ako len veľký výber.

Maloobchodní predajcovia na rozvíjajúcich sa trhoch, najmä v Indii a Číne, budú profitovať zo značnej expanzie dopytu, ktorá tam existuje. Na rozvinutých trhoch sa hlavní svetoví maloobchodní predajcovia budú pri zvyšovaní zisku viac spoliehať na ohlas zákazníkov, zozbieraný elektronickou formou. Bude si to vyžadovať rozšírenie používania databáz zákazníkov, ktoré obsahujú informácie získané používaním vernostných kariet a nakupovaním cez internet.

Maloobchodní predajcovia s klasickými obchodmi, ktorí sa inšpirujú internetovými maloobchodnými predajcami, napríklad stránkou Amazon, začnú oslovovať zákazníkov pomocou individuálne navrhnutých reklám a pozvánok.

V Japonsku, kde sa rast maloobchodného predaja celé roky pohyboval okolo 1 %, začne americký gigant Wal-Mart v roku 2006 otvárať diskontné predajne v spolupráci s domácim maloobchodným predajcom Seiyu, ktorý zápasí s problémami.

Pozor na: Domáce lekárske služby. MyMD testuje v Spojených štátoch program, ktorý účastníkom umožňuje fotografovať svoje zdravotné problémy a zasielať obrázky cez internet lekárom, ktorí sú k dispozícii 24 hodín denne, pričom používajú notebooky iBook od Applu a kamery iSight. O diagnóze a liečbe pacienti diskutujú s lekárom cez internet.

Suroviny

Na svetových trhoch s oceľou bude naďalej prevaha ponuky, a to napriek snahám výrobcov ocele o zvýšenie cien znižovaním produkcie. Poradenská firma MEPS International verí, že ak čínske úrady zdvojnásobia svoju snahu o obmedzenie produkcie a zníženie vývozných rabatov, mohli by sa svetové ceny ocele v polovici roku 2006 zlepšiť.

Cenový index analytického oddelenia Economistu pre priemyselné suroviny pravdepodobne v roku 2006 klesne aspoň o 6 %, keďže spomaľujúci sa rast svetovej ekonomiky vyvolá útlm dopytu po tvrdých komoditách. Tento trend najviac pocítia základné kovy.

Priemyselné odvetvia v roku 2006

Osud tohto odvetvia je nerozlučne spätý s cyklickým vývojom a svetoví aktéri sa budú snažiť o vertikálnu integráciu na zabezpečenie dlhodobých dodávok potrebného materiálu.

Napríklad čínsky Yunnan Tin plánuje v priebehu piatich rokov preinvestovať 60 mil. USD vrátane vybudovania nového závodu v Singapure. Ťažobné spoločnosti sa budú v čoraz väčšej miere zabezpečovať dlhodobými zmluvami so zákazníkmi.

Veľa závisí od Číny, ktorá bude poháňať svetový dopyt po hliníku – spotreba by v roku 2006 mala stúpnuť o 10 %. Čína je takisto najväčší svetový trh s cínom.

Zásluhou ťažobných spoločností v Indonézii a hutných spoločností v Malajzii stúpne v roku 2006 výroba tohto kovu o 3,1 %, pričom spotreba sa zvýši o 2,2 % na 359 400 ton.

Svetový dopyt po medi sa spomalí – najmä v Amerike, kde klesá výroba vozidiel a plasty ponúkajú nové alternatívy pri výrobe karosérií. Napriek tomu v roku 2006 existujú vyhliadky na rast spotreby o 3,2 % na 17,65 mil. ton. Dopyt zosilnie v období pred olympiádou v Pekingu.

Pozor na: Zásoby uránu. Budú sa testovať plány na vyťaženie viac ako 1 mil. ton uránu, ktoré sa používajú najmä na výrobu elektrickej energie z austrálskych zásob uránu. Tie sú najväčšie na svete. Vláda tejto krajiny, ktorá je priaznivo naklonená ťažobnému priemyslu, prevzala od federálneho Severného teritória do vlastných rúk právomoc udeľovať povolenia (miestna vláda z dôvodov ochrany životného prostredia dve desaťročia odmietala vydať nové povolenia).

Telekomunikácie

Pri sledovaní od najchudobnejších krajín až po tie najbohatšie sa nezdá, že by sa predaj mobilných telefónov spomaľoval. V Indii každý mesiac pribudne približne 2,5 mil. nových používateľov. V roku 2006 dosiahnu používatelia mobilných telefónov v západnej Európe ohromujúcu mieru penetrácie trhu na úrovni 96,4 %.

Predaj bude aj napriek tomu stúpať, pretože vlaňajší mobilný telefón je predsa len vlaňajší. V celosvetovom meradle sa predaj v roku 2006 zvýši o 9,7 %, čo je viac ako dvojnásobok miery rastu HDP. Miera penetrácie trhu v transformujúcich sa ekonomikách východnej Európy (66,4 %) prekročí mieru penetrácie trhu v Severnej Amerike (64,4 %).

Priemyselné odvetvia v roku 2006

Telefóny 3G napojené na internet budú do roku 2006 predstavovať 18 % svetového trhu s mobilnými telefónmi a do nasledujúceho roka ich podiel porastie na 25 % trhu.

Na niektorých trhoch, ako je napríklad Japonsko, budú telefóny 3G do troch rokov predstavovať 90 % trhu.

Mobilný telefón má však konkurenta, ktorý je známy ako internetové telefonovanie alebo protokol prenosu hlasu cez internet (VOIP). Podnikanie v oblasti telefonovania z osobných počítačov sa stane v roku 2006 bežným.

Pozor na: Uzatváranie stávok cez mobilný telefón. Podľa spoločnosti Mintel International Group, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, vyprodukujú hazardné hry cez mobilný telefón v Spojených štátoch do roku 2008 tržby vo výške 3 mld. USD. Je to približne 4 % z plánovaných tržieb z hazardných hier v kasínach v danom roku, ktoré by mali predstavovať 71 mld. USD.

Zábavný priemysel

V roku 2006 nakrúti Hollywood až 75 % filmov v digitálnom formáte. Screen Digest očakáva, že Írsko bude prvá krajina, ktorá pretransformuje všetkých svojich 600 kín na digitálne premietanie. V prípade digitálnych filmov je ich nakrúcanie, distribúcia a prehrávanie v kinách lacnejšie, čo by malo podporiť sektor nezávislých kín, ako aj sektor filmových klubov.

Filmové štúdiá sa zároveň snažia skoncovať s ilegálnym vzájomným poskytovaním si súborov v sieťach typu peer-to-peer. Podľa príkladu úspešného hudobného modelu iPod od Applu chce Sony Pictures vytvoriť legálnu sťahovaciu službu – niečo ako iTunes pre filmy – takým spôsobom, že filmy v digitálnom formáte umiestni do rýchlej pamäte pre mobilné telefóny.

Bollywood nakrúti v roku 2006 viac ako 900 filmov. Od roku 2001 bol zárobkový iba jeden z 12 indických filmov, ale do roku 2010 by mal profesionálnejší prístup k financovaniu zdvojnásobiť príjem tohto odvetvia na 143 mld. rupií (3,3 mld. USD). V roku 2006 prekročia americké príjmy z filmových predstavení rekordnú hranicu 10 mld. USD. Zisky však budú pochádzať prevažne z vyšších cien lístkov, nie z vyššej návštevnosti kín, pričom objem predaja nosičov DVD v Spojených štátoch v súčasnosti prekračuje tržby kín.

Príchod nových dlhohrajúcich nosičov DVD, na ktoré sa zmestí vyše trikrát viac údajov ako na súčasné nosiče DVD, postaví priaznivcov papučovej kultúry pred ťažkú voľbu. Do jari sa na trh dostanú prehrávače DVD založené na technológii dvoch konkurenčných skupín – Blu-ray (na čele so Sony) a HD-DVD (na čele s Toshibou). Tieto japonské giganty na trhu s elektronikou vedú nákladný súboj o víťazstvo, ale ohrozená je aj budúcnosť samých nosičov DVD. Zdĺhavá vojna formátov by spotrebiteľov mohla preorientovať na iné spôsoby nákupu a archivácie filmov. S rozvíjajúcim sa širokopásmovým internetovým pripojením je napríklad čoraz obľúbenejšia televízia a filmy na objednávku.

Medzi sebou budú súperiť tri dlhoočakávané videoherné konzoly – Revolution od Nintenda, Xbox 360 od Microsoftu a PlayStation 3 od Sony. Tieto hračky vás nevyjdú lacno, veď ich uvádzacia maloobchodná cena dosahuje 400 USD.

Pozor na: Zábavu počas letu. Ázijskí dopravcovia lietajúci na dlhých trasách budú udávať trend širokopásmovým internetovým prepojením so Zemou cez satelit. Tradičné palubné komunikačné a zábavné zariadenia nahradí nová generácia zábavných systémov a satelitnej televízie. Bezkonkurenčnou aplikáciou bude AVCO, čiže audio, video a konektivita na objednávku.

Zdravotníctvo

Keďže sa vlády snažia obmedzovať výdavky a počet výrobcov generických liekov ďalej rastie, svetový farmaceutický priemysel bude v roku 2006 naďalej pod tlakom. Hlavná oblasť kontroly výdavkov sa však začne presúvať z liekov na iné výdavky, akými sú platy a poplatky lekárom.

Najväčšie svetové farmaceutické firmy už súperia s indickými výrobcami generických liekov, ktorí sa rýchlo rozvíjajú na významných aktérov na tomto trhu. Dobiehajú ich čínske farmaceutické firmy, ako aj brazílski konkurenti. Vzhľadom na ich nižšie výdavky budú generické lieky – na rozdiel od drahších patentovaných verzií – čoraz atraktívnejšie. Protesty farmaceutického priemyslu, napríklad potreba ochrany patentov na financovanie vývoja liečiv vzhľadom na vládne rozpočtové tlaky – veľmi nezavážia.

Priemyselné odvetvia v roku 2006

Účinky sa však v plnej miere neprejavia skôr ako v roku 2007. Objem predaja liekov sa v roku 2006 zvýši o 6 %, a to na 469 mld. USD a potom sa v roku 2007 značne spomalí na úroveň 4,4 %.

Vzhľadom na to, že rast v roku 2003 dosahoval 10 % a v roku 2004 to bolo 9,2 %, toto spomalenie rastu sa na odvetví odrazí negatívne a bude pravdepodobne viesť k väčšiemu počtu fúzií, akvizícií a k znižovaniu počtu zamestnancov. Vzhľadom na vysokú ziskovosť odvetvia je však nepravdepodobné, že príde k bankrotom.

Keďže výdavky na lieky predstavujú len okolo 20 % celkových výdavkov na zdravotníctvo, dôležitá bude aj politika kontroly iných výdavkov. Je pravdepodobné, že ústredné zdravotnícke orgány prestanú nemocniciam poskytovať úhrady podľa počtu prenocovaní pacienta a začnú platiť na základe zaradenia do diagnostických skupín.

To znamená, že viacero nemocníc bude dostávať fixnú sumu za liečbu určitej choroby a nebude platených podľa počtu liečených pacientov alebo dĺžky ich pobytu v nemocnici. Vzniknú tlaky na zníženie trhovej sily firiem, ktoré sa zameriavajú na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Napríklad v Nemecku sa zníži význam lekárskych združení pri rokovaniach o poplatkoch.

Pozor na: Inteligentné lieky. Odborníci z britskej Univerzity východného Anglicka dospeli k poznaniu, že v prípade pacientok s rakovinou prsníka sú niektoré gény „deaktivizované“, kým ostatné sú aktivizované. Na tieto gény by sa mohol sústrediť vývoj liečiv zameraných na liečbu nádorov jednotlivcov.

Prognózy na rok 2006, ak nie je uvedené inak. Svetové súhrnné údaje sa zakladajú na 51 krajinách, ktoré predstavujú vyše 95 % svetového HDP.
PRAMEŇ: ECONOMIST INTELLIGENCE UNIT, london@eiu.com