Pri operatívnom lízingu sa od nového roka platí daň z pridanej hodnoty dvojnásobne. Lízingová spoločnosť si totiž pri nákupe osobného automobilu nemôže uplatniť nárok na odpočet 23-percentnej sadzby dane a ani jej zákazník už od začiatku tohto roka nemôže požiadať o vrátenie desiatich percent DPH z nájomného.

Na jeden predmet sa tak uplatňuje súhrnná daň vo výške 33 percent. Lízingové spoločnosti poskytujúce operatívny prenájom sa sťažujú, že daňové podmienky tejto služby sú v SR najhoršie v Európe. Operatívny lízing na rozdiel od finančného nekončí predajom predmetu lízingu. Ide len o prenájom s komplexnými službami.

Daň dvakrát

Od začiatku tohto roka nadobudla účinnosť novela zákona o DPH. Podľa nej nie je možné pri nájme osobného automobilu požiadať o vrátenie dane. Cena nájomného sa tak zvýšila o desať percent. Podľa Ministerstva financií (MF) SR je dôvodom časté využívanie osobného automobilu aj na nepodnikateľské účely. A keďže je problém dokázať, kedy sa auto používa súkromne, pristúpilo sa podľa ministerstva na osobitný režim.

Ministerstvo financií tak uplatnilo rovnaký princíp ako pri nákupe osobných vozidiel, keď DHP tiež – pre možnosť použitia auta na súkromné účely – odpočítať nemožno. Riaditeľ spoločnosti LeasePlan Slovakia B.V., organizačná zložka, Bratislava František Stank hovorí, že ide o výraznú prekážku rozvoja operatívneho lízingu.

Na novelu sa sťažujú aj požičovne automobilov. Podľa konateľky spoločnosti Business Lease Slovakia, s.r.o., Bratislava Alžbety Rigáňovej ide o diskriminačné opatrenie. Znevýhodňuje totiž operatívny lízing oproti finančnému. Poskytovatelia operatívneho nájmu si pri kúpe automobilov, ktoré ďalej prenajímajú, nemôžu uplatniť nárok na vrátenie DPH, tak ako je to pri finančnom lízingu.

Zdaňovanie operatívneho lízingu je na Slovensku tvrdšie ako vo väčšine európskych krajín. Asociácia leasingových spoločností (ALS) SR uskutočnila začiatkom tohto roka prieskum medzi členskými krajinami európskej lízingovej asociácie Leaseurope. Vo všetkých krajinách okrem ČR, ktoré na otázky ALS odpovedali, si môžu poskytovatelia operatívneho prenájmu uplatniť nárok na odpočet DPH pri nákupe vozidiel.

Ich zákazníci už však vo všetkých európskych štátoch o vrátenie dane požiadať nemôžu. Ale ak je napríklad v Nemecku firemný automobil používaný aj na súkromné účely, vo väčšine prípadov nájomca môže požiadať o vrátenie polovice zo zaplatenej DPH. Aj v Dánsku je nárok na časť dane. Vtedy, ak nájom trvá viac ako šesť mesiacov a aspoň z jednej desatiny je auto používané v činnostiach s nárokom na refundáciu.

Limit a služby

Na operatívny lízing sa navyše na Slovensku vzťahuje limit daňovo uznateľných výdavkov. Do nákladov si tak firma môže zahrnúť len nájomné za osobný automobil vo výške 550-tisíc korún. Zvyšok jej základ dane neznižuje a firma ho musí zaplatiť zo zdaneného zisku.

Limit na nákup osobných automobilov zaviedla Slovenská republika od začiatku roka 1999. Cieľom bolo zdaniť nákupy drahších áut. Pri nákupe osobných vozidiel si tak firmy môžu do nákladov započítať len 450-tis. Sk, pri lízingu je tento limit o stotisíc korún vyšší.

S použitím limitov pri operatívnom prenájme však lízingové spoločnosti nesúhlasia. Nezahŕňa totiž iba prenájom auta, ale aj poskytnutie doplnkových služieb súvisiacich s jeho používaním. Ich cena môže byť aj o dve tretiny vyššia ako základné nájomné.

„Nie je nám doteraz jasné, prečo by mala byť služba – požičanie vozidla limitovaná, a to vrátane položiek ako poistenie, oprava alebo údržba, ktoré sú pri inej forme obstarania vozidla plne daňovo uznateľné,“ hovorí riaditeľka spoločnosti Business Lease Slovakia, s.r.o., Bratislava Alžbeta Rigáňová.

Požičovne verzus operatívny lízing

Pri zavádzaní limitov došlo podľa nej k nedorozumeniu. Dodáva, že aj keď v niektorých krajinách Európy limity existujú, ich výška je oveľa vyššia a vo väčšine prípadov sa vzťahuje len na čisté nájomné. Pre finančný a operatívny lízing tak platia pri limitoch rovnaké podmienky.

Riaditeľka oddelenia daní z príjmov právnických osôb MF SR Anna Záprašná nevedela dôvod uplatnenia limitu pri operatívnom lízingu vysvetliť. Dodala, že ministerstvo ho do novely v roku 1998 nenavrhlo. Minulý rok však MF SR použitie limitov potvrdilo usmernením „v snahe predchádzať nezrovnalostiam vyskytujúcim sa v ostatnom čase pri uplatňovaní zákona“.

„Pre daňové limity sme kúpili požičovňu automobilov,“ hovorí riaditeľ finančného úseku lízingovej spoločnosti B.O.F., a.s., Bratislava Ján Báhidský. Firma sa začiatkom roka stala vlastníkom požičovne Slovcar, s.r.o., Bratislava, prostredníctvom ktorej plánuje poskytovať operatívny lízing.

Požičovne automobilov často ponúkajú prenájom bez daňového limitu. Čas prenájmu je totiž v nich kratší, splátky nájomného teda nestačia limit naplniť. V prípade, že sa mu začnú približovať, požičovňa uzavrie s nájomcom novú zmluvu.